B47 Skrevet Januar 12, 2015 Skrevet Januar 12, 2015 (endret) Hei! Nytt medlem og nyere BMW-eier som gjerne skulle hatt litt hjelp, og da virker dette som riktige sted å være Har en 2015 F11 520d Xdrive som jeg er veldig fornøyd med, dog med ett unntak. Bilen ble levert på sommerdekk, ContiSportContact 3; 245/45 - 18 96Y (RunFlat) Valgte denne dimensjonen da jeg syns den kledde bilen, både estetisk men også komfortmessig, og syns at bilen var utrolig komfortabel de få månedene til jeg byttet til vinterdekk. Etter det ble det en litt annen historie.... Jeg har også 18" på vinterdekka og har hatt gode erfaringer med dette før. Det er Nokian Hakkapeliitta R2, 245/45 18 100 R XL (RunFlat) som er montert på. Stusset veldig da jeg hentet bilen etter dekkskifte, har aldri før opplevd at en bil er fastere/hardere på vinterdekk kontra sommerdekk. Tenkte først at det ville gå seg til, sjekket etter hvert lufttrykk etc. og det er riktig iht. tabell. Syns det bare har blitt verre, rett og slett ukomfortabelt på norske veier og bilen oppleves som urolig og støl på vanlige veier, på motorveier er det absolutt ok. Men ulyd og uro for hver minste lille hump, og litt større humper/dårlig vei, så rister det sånn at det blir ulyder i interiøret. Og det oppleves som veeeeldig langt unna den komforten og godfølelsen jeg opplever på sommerdekkene, er en helt annen bil. I helgen var det snø og det ble første gang jeg prøvde den på slikt føre. Syns bilen er veldig urolig og danser rundt, opplever at den skrenser i den minste sving ( nede i 10km/t). Føler at jeg ikke har helt kontroll på bilen, at den ikke biter seg fast til veien, noe jeg ikke har opplevd på biler før under tilsvarende forhold. Blir mye skrensing, også på veier uten snø men kanskje med litt hinne på overflaten. Velger da å tro at det er dekkene og ikke bilen som er hovedårsaken her. ( selvfølgelig ikke sjåføren... ) Dekka kjennes også harde ut når jeg tar på dem, ikke myke på overflaten som jeg har kjent på andre. Er det noen som har en ide om hvorfor det er slik? Jeg mistenker at RunFlat kombinert med XL-dekk (som også har 0.3 bar høyere lufttrykk enn sommerdekkene) er det som killer komforten. Kan det også være dette som gjør at dekkene blir så stive at de reduserer vinteregenskapene? Vil jeg oppleve forskjell hvis jeg bytter til vanlige dekk av samme dim? Komforten er selvfølgelig en greie, men det verste nå er følelsen av å ikke ha kontroll på bilen,, noe jeg aldri har opplevd før, hverken med mindre eller større biler. Håper noen kan komme med noen innspill, som jeg også vil ta med videre når jeg tar en beslutning på hva jeg skal gjøre med situasjonen. Har allerede pratet med forhandler og de vil jo gjerne finne en løsning, mens jeg vil helst at de kjører den for å se at jeg ikke er helt på tur.... Endret Januar 12, 2015 av B47
axept Skrevet Januar 12, 2015 Skrevet Januar 12, 2015 Høres merkelig ut dette. Selv kjører jeg på 225/40 og har ikke noe "problem" på vinterføre. Jeg har E61 da, men bør jo ikke være værre med F11.. Ville prøvd dekk som ikke er run-flat. For sånn som du opplever her virker ikke som helt normalt.
D.Toft Skrevet Januar 12, 2015 Skrevet Januar 12, 2015 er desværre runflat dekkene som er problemet. er vel ingen her innpå bimmers som er glade i RF dekkene. selv ikke sommerdekkene.
Bmwe61lci Skrevet Januar 12, 2015 Skrevet Januar 12, 2015 Jeg gikk fra 245/40-18 runflat på sommern og til 285/25-20 vredestein og er mindre støy og sporing på sommern nå. Det sier vel alt.
gullsakar Skrevet Januar 12, 2015 Skrevet Januar 12, 2015 (endret) hvor gamle er disse dekkene..? kom høyt i NAF vinterdekktest i 2013 så noe sier meg de ikke er nye...? men ja seff så er vel runflat en faktor som spiller inn på komforten.. men skal jo ikke være dårligere på vinterføre av den grunn.. Nokian er jo kjent for god slitestyrke på mønster så dekkene blir harde og veldig dårlige før mønsteret tilsier at de er slitt.. (ofte) edit; ser nå er det er en ny bil men trenger jo ikke være nye dekk.. Endret Januar 12, 2015 av gullsakar
quandt1960 Skrevet Januar 12, 2015 Skrevet Januar 12, 2015 Hei! Nytt medlem og nyere BMW-eier som gjerne skulle hatt litt hjelp, og da virker dette som riktige sted å være Har en 2015 F11 520d Xdrive som jeg er veldig fornøyd med, dog med ett unntak. Bilen ble levert på sommerdekk, ContiSportContact 3; 245/45 - 18 96Y (RunFlat) Valgte denne dimensjonen da jeg syns den kledde bilen, både estetisk men også komfortmessig, og syns at bilen var utrolig komfortabel de få månedene til jeg byttet til vinterdekk. Etter det ble det en litt annen historie.... Jeg har også 18" på vinterdekka og har hatt gode erfaringer med dette før. Det er Nokian Hakkapeliitta R2, 245/45 18 100 R XL (RunFlat) som er montert på. Stusset veldig da jeg hentet bilen etter dekkskifte, har aldri før opplevd at en bil er fastere/hardere på vinterdekk kontra sommerdekk. Tenkte først at det ville gå seg til, sjekket etter hvert lufttrykk etc. og det er riktig iht. tabell. Syns det bare har blitt verre, rett og slett ukomfortabelt på norske veier og bilen oppleves som urolig og støl på vanlige veier, på motorveier er det absolutt ok. Men ulyd og uro for hver minste lille hump, og litt større humper/dårlig vei, så rister det sånn at det blir ulyder i interiøret. Og det oppleves som veeeeldig langt unna den komforten og godfølelsen jeg opplever på sommerdekkene, er en helt annen bil. I helgen var det snø og det ble første gang jeg prøvde den på slikt føre. Syns bilen er veldig urolig og danser rundt, opplever at den skrenser i den minste sving ( nede i 10km/t). Føler at jeg ikke har helt kontroll på bilen, at den ikke biter seg fast til veien, noe jeg ikke har opplevd på biler før under tilsvarende forhold. Blir mye skrensing, også på veier uten snø men kanskje med litt hinne på overflaten. Velger da å tro at det er dekkene og ikke bilen som er hovedårsaken her. ( selvfølgelig ikke sjåføren... ) Dekka kjennes også harde ut når jeg tar på dem, ikke myke på overflaten som jeg har kjent på andre. Er det noen som har en ide om hvorfor det er slik? Jeg mistenker at RunFlat kombinert med XL-dekk (som også har 0.3 bar høyere lufttrykk enn sommerdekkene) er det som killer komforten. Kan det også være dette som gjør at dekkene blir så stive at de reduserer vinteregenskapene? Vil jeg oppleve forskjell hvis jeg bytter til vanlige dekk av samme dim? Komforten er selvfølgelig en greie, men det verste nå er følelsen av å ikke ha kontroll på bilen,, noe jeg aldri har opplevd før, hverken med mindre eller større biler. Håper noen kan komme med noen innspill, som jeg også vil ta med videre når jeg tar en beslutning på hva jeg skal gjøre med situasjonen. Har allerede pratet med forhandler og de vil jo gjerne finne en løsning, mens jeg vil helst at de kjører den for å se at jeg ikke er helt på tur.... Du har nok rett ja, XL er forsterkede dekk med ekstra ståltråder. Det kombinert med RFT gir et knallhardt dekk som overlater nesten all demping til understellet. Hakka R2 er forøvig et veldig godt vinterdekk men er meget dårlig å vått underlag. Derfor byttet jeg mine til Good Year Ultra Grip Ice 2 og er sinnsykt fornøyd. Dekket hefter enormt på alle underlag spesielt på vått føre som det er mye av på vestlandet. Grepet på is og snø er omtrent like bra som Hakka R2 hvis ikke bedre på snø. Men jeg har konsekvent latt være å kjøpe RFT kombinert med XL på vinter grunnet at bilen allerede er stiv nok med M sport understell. Det med harde dekk hørtes litt rart ut, du må sjekke at datoen på dekkene er ok. Dekk er ferskvare og skal ikke være eldre enn 1-2 år når du kjøper nytt ( min tommelfingerregel). 5 serie er også noe tyngre og vil danse litt på slikt føre grunnet sin vekt så det spørs hva du sammenligner med Mange velger å kjøre med pigg på f.eks X5 grunnet at når den først slipper så skal det godt gjøres å hente den inn igjen med sine 2 tonn.
B47 Skrevet Januar 12, 2015 Forfatter Skrevet Januar 12, 2015 (endret) Takk for tilbakemeldinger. Er det kun manglende komfort som kan tillegges RunFlat eller også det jeg opplever som dårlige vinteregenskaper? Pratet med en dekkforhandler, for å ha et annet utgangspunkt enn forhandler, og han mente at RunFlat utgaven av det dekket nærmest kunne beskrives som et godt sommerdekk. Han hadde selv samme dekkdim. og dekk, men da uten RunFlat og var storfornøyd, men at RF gjorde sideveggene så harde at det påvirket hele dekket. Dekkene ble montert på i oktober 2014, så kjørt knappe 3 mnd. Fikk bilen i august, så den en forholdsvis ny. Det mest skremmende er hvor dårlig bilen oppfører seg på vinterunderlag, føler jeg kjører på sommerdekk. Manglende komfort er også meget interessant, spesielt med tanke på hvor bra den er på sommerdekkene. Tror dere jeg blir fornøyd med samme dekk og dimensjon uten RunFlat? Kan til sammenligning si at jeg tidligere hadde en Volvo XC60, og den var mye mer stabil på vinterføre, hadde alltid kontroll. Denne hadde også 18" dekk, men da litt mer ballong og var nesten for myk selv med R-understell. Endret Januar 12, 2015 av B47
D.Toft Skrevet Januar 12, 2015 Skrevet Januar 12, 2015 jeg kjører 235 50 18 og 255 45 18 på vinterdekkene mine, michelin xice, piggfritt på E38. 1850kg bil. nydelig å kjøre på vinterføre..
pure_stig Skrevet Januar 12, 2015 Skrevet Januar 12, 2015 Det satt runflat dekk på bilen da jeg kjøpte den. Verste jeg har kjørt med noen gang. Aldri opplevd verre sporing. Byttet dem ut og alt ble MYE mye bedre.
E.H.D Skrevet Januar 12, 2015 Skrevet Januar 12, 2015 Jeg har en F10 med Hakka R2 245/40/19 98R XL som ikke er run-flat, og når jeg skifter fra sommerdekk til vinterdekk så er de mye mykere enn sommerdekkene (20" riktignok).
B47 Skrevet Januar 13, 2015 Forfatter Skrevet Januar 13, 2015 Takk igjen for flere tilbakemeldinger. Da har jeg fått bekreftet min mistanke om dekkene, og ikke minst kombinasjonen av RF og XL. Jeg konkluderer med at for meg så er løsningen å få byttet til vanlige dekk, ikke RF. Vet noen om jeg kan endre til 245/50-18, eller må jeg beholde 245/45-18? Tenkte at førstnevnte gir litt med gummi, men mulig at det blir helt feil på bilen. E.H.D: Er du fornøyd med vinterdekkene sine veiegenskaper?
E.H.D Skrevet Januar 13, 2015 Skrevet Januar 13, 2015 Takk igjen for flere tilbakemeldinger. Da har jeg fått bekreftet min mistanke om dekkene, og ikke minst kombinasjonen av RF og XL. Jeg konkluderer med at for meg så er løsningen å få byttet til vanlige dekk, ikke RF. Vet noen om jeg kan endre til 245/50-18, eller må jeg beholde 245/45-18? Tenkte at førstnevnte gir litt med gummi, men mulig at det blir helt feil på bilen. E.H.D: Er du fornøyd med vinterdekkene sine veiegenskaper? Jeg bor på sørvestlandet hvor det så langt denne vinteren har vært lite snø, men var en tur opp på Haukelifjell og synes bilen oppførte seg normalt. Ser ikke noen grunn til at du skal bytte til 245/50/18.
Cab3serie2009 Skrevet Januar 13, 2015 Skrevet Januar 13, 2015 Jeg kjørte med nyere rf dekk i sommer og opplevde mye av det du beskriver - men når du har rf-dekk handler det om å finne et naturlig spor i veibanen. I Trøndelag er det mange av dem, asfalten er jo nærmest oppkjørt som et skispor - riktignok ofte uten preparering. Byttet til vinterdekk, uten rf, og da ble komforten mye bedre. Kjører med Hakka 7. Pigg. Blir ikke å kjøre med rf dekk til sommeren. Skal da vurdere å gå for sportsdekka til Michelin.
B47 Skrevet Februar 1, 2015 Forfatter Skrevet Februar 1, 2015 (endret) Takk igjen til alle for gode råd og innspill. Saken har løst seg og forhandler vil bytte dekkene mine, og har vært imøtekommende på det. Nå skal det legges til at jeg har gjort mitt forarbeide, både på dette forumet samt pratet med et par dekkselgere og Nokian selv, og alle bekrefter at dekkene er veldig harde. BMW Finland bruker faktisk ikke RunFlat på vinterdekkene pga. tidligere nevnte utfordringer. Har hatt en god og imøtekommende dialog med forhandler, med fokus på vår opplevelse av hhv. sommer- og vinterdekk, og den negative opplevelsen vinterdekkene har gitt oss på flere måter, på en ellers super bil. Er dog litt i tvil om jeg skal bytte til Nokian R2 uten RF, eller om jeg skal prøve Conti Viking Contact 6. Har tidligere alltid hatt Continental vinterdekk og vært meget fornøyd. De er myke på bar vei, men syns de har en bra "gekko-effekt" på vinterføre og at de nærmest limer seg fast til glatt underlag. Slitestyrken har også vært bra, på forrige bil gikk de 3 vintersesonger og var fortsatt i bra stand når den ble byttet inn. Ser dog at de kommer noe dårligere ut på tester enn Nokian. Gode råd mottas gjerne. Ellers ser jeg BMW sin anbefaling av Nokian som en praktisk sak; de tilbyr RF-vinterdekk, i motsetning til de fleste andre, og oppfyller dermed BMW sin policy om å bruke denne dekktypen. Endret Februar 1, 2015 av B47
Cab3serie2009 Skrevet Februar 1, 2015 Skrevet Februar 1, 2015 Jeg har i tre sesonger nå kjørt med Continental piggdekk - på min andre bil (stasjonsvogn), og de er helt ok. Om du skal gå for Conti burde du vurdere Continental Contilce Contact, som kom på 2. plass da NAF testet piggdekk i september 2014. Nokian hakka 8 vant. På E93'n har jeg, som jeg tidligere skrev, Hakka 7 piggdekk. Jeg opplever dekkene som helt ok, men de spøler på is - eksempelvis når man skal ta løs fra islagt parkeringsplass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå