Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Snuser rundt på E91 2,5L versjonen, 218hk. (N52B25?)

Er det noe problem som går igjen med bilene som eg bør tenke på?
Tenker på å kjøpe ein som ligger rundt 100 000km på tellern.

Takker for alle tips :D

Endret av Sammyen
Skrevet

Bruk googletranslatefunksjonen:)

N52 er en nydelig motor, den tikker ofte når den er kald når de har passert en 60-70000 km men dette er ikke knyttet til noe mekaniske problemer og er vanlig. Ventilene får litt lite smøring pga utformingen på oljedysene men det er ikke farlig. Tikkingen forsvinner når den er blitt varm. Foringer går ofte igjen, sjekk hjulstilling og fjører. Vær obs på panorama at drenering er ok og at pakningene ser ok ut

http://www.autobild.de/artikel/100.000-km-dauertest-bmw-320i-touring-772404.html

Skrevet (endret)

Samme type motor som i Z4en min bare min er 3.0 (N52B30) Det med tikkingen er ett ikketema hvis du kjører den mye og kjøre den god og varm ofte. Jeg har litt tikking i ny og ne siden den står stille så mye. Men da er det bare å ta seg en god tur så er det borte. 

Ellers en flott motor.

Sjekke for rust. Jeg hadde på bakluka på min gamle E91.

Endret av StigJ
Skrevet

Takker for gode svar, skal ta og translate den seinere når eg har litt bedre tid :P

Har kjørt 20 000km med E46 på under 1 år så eg kjører nok ein god del. Kan denne tikkingen fjernes med å bytte oljedyser?

Tenker å importere frå forhandler i Tyskland siden ein får ein bedre bil til samme pris derfrå. Erfaringer med dette?

Skrevet

En annen ting jeg bemerket meg i det siste med E91 er vann i batteribrønn, spesielt på de med panoramatak. Der er det dårlig om ingen drenering og plusskabelen kan fort havne i vann. Denne vil da med tiden ruste og en kan få et hel.... på jord med elektronikken. Koster fort en 20-30000 kr og tar en BMW tekniker minst 10 timer å fikse.

Så sjekk alltid batteribrønn før et kjøp at det så å si er tørt der.

Skrevet (endret)

Hørest ut som om det er tryggest å kjøpe uten panoramatak? 
Ka som gjer at panoramatakene har dårligere pakninger og drenering enn vanlig takluke?

Kjøper frå forhandler i Tyskland og eit firma vil frakte bilen til Norge.
Har eg noke garantier siden det er frå firma? 1-2 års garanti på motor, girkasse o.l?

Endret av Sammyen
Skrevet

Hørest ut som om det er tryggest å kjøpe uten panoramatak? 

Ka som gjer at panoramatakene har dårligere pakninger og drenering enn vanlig takluke?

Kjøper frå forhandler i Tyskland og eit firma vil frakte bilen til Norge.

Har eg noke garantier siden det er frå firma? 1-2 års garanti på motor, girkasse o.l?

Panorama-taket på BMW "flyter", dvs det er ikke festet til karrosseriet direkte som f.eks på noen Peugeot da BMW sine kan åpnes, det er festet til rammen med torxskruer som igjen er festet til en ramme (kassett) som er boltet fast til taket..Selve glasset leveres i to deler i egen fastlimt ramme til glasset. Hos BMW er de heller ikke laminert slik at glasset bare er herdet. Mitt eksploderte av seg selv pga feildeformering ved temp.forskjeller så den type glass egner seg ikke så bra til tak. Det er naturlig at det lekker dråper inn i dreneringskanalene ved heftig regn. Disse må da holdes rene og fri for avleiringer. Hvis ikke kan det renne over og samle seg vann uønskede steder. Men alt i alt er jeg fornøyd med panoramataket da det åpner kupeen på en helt fantastisk måte. Blir mye gøyere kjøreopplevelse og hvis du som meg er vant til å ha cabriolet så er det det nærmeste en kommer med en stasjonsvogn. Det safeste valget er uten panorama men det fineste med.

Kjøp deg f.eks totalforsikring hos Gjensidige. Den dekker glass og også panoramatak (eneste selskap), motor og drivlinje inkl elektronikkomponenter.

Med europeisk garanti er du ikke omfattet av norsk forbrukerkjøpslov slik jeg mener å huske det. Blir litt mer komplisert å fremme krav mot en tysk forhandler fra norge.

Skrevet (endret)

En ting til, hvis du går for panorama så ikke gå for pre facelift. Taket ble litt redesignet i 2008 og er bedre enn første utgave.

Endret av FJPopp
Skrevet (endret)

Ka er er den "letteste" forskjellen å sjå mellom pre- og facelift? Grillen?

Skal snakke med selskapet eg har no og få tilbud på forsikring på glass og panoramatak. Tenker dei vil ha meg fortsatt :D
Rekner med det er visse krav for å få forsikring på drivlinje, motors osv. Hos Gjensidige (som du bruker?) veit du kravene?

Er det ein eg liker i Norge så vil eg gå for den, men utvalgsmessig så er Tyskland mykje bedre.

Endret av Sammyen
Skrevet

Ka er er den "letteste" forskjellen å sjå mellom pre- og facelift? Grillen?

Skal snakke med selskapet eg har no og få tilbud på forsikring på glass og panoramatak. Tenker dei vil ha meg fortsatt :D

Rekner med det er visse krav for å få forsikring på drivlinje, motors osv. Hos Gjensidige (som du bruker?) veit du kravene?

Er det ein eg liker i Norge så vil eg gå for den, men utvalgsmessig så er Tyskland mykje bedre.

Hvis du følger vanlige service og behandler bilen godt så dekker de uforutsette og plutselige feil på nevnte. Spesielt hvis en del ryker før den egentlig skal, f.eks en girkasse eller en turbo. I praksis vet jeg at flere kollegaer her på jobb har hatt god dekning på plutselige feil på bilen hos Gjensidige.

Den letteste måten å sjekke facelift på er først produksjonsdato som skal være etter 31.08.2008, så er lyktene redesignet med led elementer (blinklys) framme og BMW typiske L formede baklykter. Så er sporvidden gjort bredere bak pluss en del andre ting.

Skrevet (endret)

Du hørest ut som ein person som har kontroll på det meste.

Dei godkjenner altså ikkje garasjeservice med kvitteringer? :P

Skal innom banken neste veke eller på lørdag, så eg kommer tilbake med info og fleire spm seinere :)

Endret av Sammyen
Skrevet

Jeg fikk skiftet girkassen uten spørsmål om service hefte. Det eneste som jeg gjorde var å melde feil til forsikringsselskapet og tok så kontakt med verkstedet, så sendte jeg inn ett skadeskjema på feilen. Veldig enkelt.

Skrevet

Du må nesten se i hvert selskap sine betingelser. Hos meg står det service iht produsentens anbefalinger/krav.

En girkasse skal jo ikke ryke uansett under bilens levetid så der dekker de nok uten problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...