Kolstad Jr. Skrevet Januar 26, 2015 Skrevet Januar 26, 2015 Skal bytte olje på droga, og verkstedet anbefaler bmw sin egen olje, 5w40. Noen som har litt peiling som kanskje vet om dette blir rett på min motor? M60B40 med kompressor, om det har noe å si..
carburetion Skrevet Januar 26, 2015 Skrevet Januar 26, 2015 Du skal uansett ha A3 olje. 5w40/0w30, osv er bare viskositeten på kaldW og varm olje. Bruker 10w60 A3 olje på min m60 motor. Har funka greit det. Føler det er litt mindre ventiltikk ved kald motor med 10w60 olja, enn 5w40. Ville ikkje brukt noke mindre enn 5w40 på min motor.
Kolstad Jr. Skrevet Januar 26, 2015 Forfatter Skrevet Januar 26, 2015 (endret) Ok, takk for svar.. Hva mener du med A3 olje? er grønn på dette jeg Endret Januar 26, 2015 av TurboEgil
carburetion Skrevet Januar 27, 2015 Skrevet Januar 27, 2015 A3 betyr egentlig bare at olja er til Bensinmotor. Står somregel A3/B3 på olje kanna. A er for bensin, og B er til diesel. C oljer er til nyere diesel motorer. F.eks C1, C3 osv. C oljer smører Litt dårligere enn A oljer, men skader ikkje partikkel filteret. Du kan egentlig bruke det meste på ein gammal motor, f.eks C oljer. Men bare helst unngå å bruke olje klassifisering under anbefalt. Bmw anbefaler at det blir brukt A3 olje på disse motorene. Viskositeten bestemmer du litt meir sjølv. Billigere med 5w40, enn med 10w60 f.eks. Kolstad Jr. reagerte på dette 1
John Kr Skrevet Januar 27, 2015 Skrevet Januar 27, 2015 (endret) Her var det mye rart, at en C olje smører dårligere en A/B er vel ikke tatt ut av læreboka, det er vel tatt ut av løse luften... Her er fakta om ACEA spesifikasjoner og for de som ønsker litt stoff rundt dette: http://www.oilspecifications.org/acea.php http://www.acea.be/ http://www.oljeskifteren.no/index.php/spesifikasjon-info Å kjøre med en 10w60 i streng kulde er ikke bra, for å si det slik så er den svært tykk. En 5w30 er en god allround olje som passe de aller fleste bilmotorer, men de nye spesifikasjonene på nye motorer er 0w30 eller 0w40 oljer. Jeg selv har byttet fra 0w30 til 5w30 da jeg mener at en "0" olje er svært tynn på sommeren. Endret Januar 27, 2015 av John Kr
CrZyWiz Skrevet Januar 27, 2015 Skrevet Januar 27, 2015 Her var det mye rart, at en C olje smører dårligere en A/B er vel ikke tatt ut av læreboka, det er vel tatt ut av løse luften... Her er fakta om ACEA spesifikasjoner og for de som ønsker litt stoff rundt dette: http://www.oilspecifications.org/acea.php http://www.acea.be/ http://www.oljeskifteren.no/index.php/spesifikasjon-info Å kjøre med en 10w60 i streng kulde er ikke bra, for å si det slik så er den svært tykk. En 5w30 er en god allround olje som passe de aller fleste bilmotorer, men de nye spesifikasjonene på nye motorer er 0w30 eller 0w40 oljer. Jeg selv har byttet fra 0w30 til 5w30 da jeg mener at en "0" olje er svært tynn på sommeren. Heh....De har jo begge samme viskositet som varm, så ser ikke helt hvorfor du har gjort det. Forøvrig ikke alltid like lurt å fylle XW-30 olje på en eldre motor. Dette er ikke en "god allround" olje, det er en tynn longlife olje. Ow-40 eller 5w-40 er ønskeli på disse litt eldre motorene.
carburetion Skrevet Januar 27, 2015 Skrevet Januar 27, 2015 Her var det mye rart, at en C olje smører dårligere en A/B er vel ikke tatt ut av læreboka, det er vel tatt ut av løse luften... Her er fakta om ACEA spesifikasjoner og for de som ønsker litt stoff rundt dette: http://www.oilspecifications.org/acea.php http://www.acea.be/ http://www.oljeskifteren.no/index.php/spesifikasjon-info Å kjøre med en 10w60 i streng kulde er ikke bra, for å si det slik så er den svært tykk. En 5w30 er en god allround olje som passe de aller fleste bilmotorer, men de nye spesifikasjonene på nye motorer er 0w30 eller 0w40 oljer. Jeg selv har byttet fra 0w30 til 5w30 da jeg mener at en "0" olje er svært tynn på sommeren. C olja har mindre svovel i seg, for å unngå skade på partikkelfilteret. Svovelen er med på smøreegenskapene, så C olja har litt dårligere smøreegenskaper. 10w60 er litt tjukk i veldig kalde vintersdager ja. Dei fleste 10w60 oljene er designa for hardkjøring, og det skader ikkje viss trådstarter hadde Presse i tillegg.
John Kr Skrevet Januar 27, 2015 Skrevet Januar 27, 2015 Ja det har du rett i, men jeg skrev egentlig feil, skulle stått at jeg bruker ikke bilen i vinterperiode og står alltid i oppvarmet garasje, da holder det med en 5w olje...
John Kr Skrevet Januar 27, 2015 Skrevet Januar 27, 2015 Nå skal ikke jeg overta diskusjonen her... At svovel er med på å øke smøreegenskapene er jeg ikke enige i, svovel er egentlig et uønsket forurensning. Dersom du ser på Castrol så har Castrol generelt mye svovel i sine oljer, dette medfører at oljen blir svært hurtig svart etter oljebytte, her trur alle at oljen renser godt. For å si det slik så finnes det andre oljemerker som har mindre sovel...
CrZyWiz Skrevet Januar 27, 2015 Skrevet Januar 27, 2015 Nå skal ikke jeg overta diskusjonen her... At svovel er med på å øke smøreegenskapene er jeg ikke enige i, svovel er egentlig et uønsket forurensning. Dersom du ser på Castrol så har Castrol generelt mye svovel i sine oljer, dette medfører at oljen blir svært hurtig svart etter oljebytte, her trur alle at oljen renser godt. For å si det slik så finnes det andre oljemerker som har mindre sovel... Hvor har du kilder til dette?
Kolstad Jr. Skrevet Januar 27, 2015 Forfatter Skrevet Januar 27, 2015 Tusen takk for svar, alle! Går for 5w40 nå, så blir det vel oljeskift igjen til våren, og da kan jeg kjøre med 10w60. Vi har ganske kalde vintere her oppi nord (Mo i Rana) så å kjøre med "for tykk" olje, ser jeg for meg ikke er så bra i lengden, spesielt når nåla på gradstokken passerer -15.
stig. Skrevet Januar 28, 2015 Skrevet Januar 28, 2015 aaaa, den klassiske olje diskusjonene på bimmers har begynt igjen,hehe Kolstad Jr. reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå