Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Etter boka skal den måles med spesial verktøy, som måler motstanden det tar for å turne akslingen, i nm. Dette for å få rett inngrep. Noen tar det på feelingen. Husker ikke tallet, men finner det om du googler litt på bmw 188 lsd

Sent from my iPhone using Tapatalk

Endret av diohrvik
Skrevet (endret)

har heller ingenting med det å gjøre, så det går bra. det jeg svarte gjelder fremdeles:)

Edit:

fant det for deg jeg.....

Utdrag

"Da var det å finne riktig dreiemotstand på akselen. Dreiemotstanden/friksjonen måles for å vite at forspenningen på lagrene er riktig. Det er altså ikke slik at mutteren på flensen skal strammes med et gitt moment, det er rullemotstanden som skal måles.
Den skal være innenfor en maks og minimumverdi, litt avhengige av lagerfabrikat. (1,58-3,6Nm på min FAG lager)
De fleste lagertypene lå rundt 2,5Nm i dreiemoment, i allefall var det innenfor spec.
Dette er uten simmering. Legg på 0,20Nm for hver simmering som bremser bevegelsen. (TIS)

Denne motstanden måles vha en momentmåler jeg heller ikke hadde. Derfor forsøkte jeg å huske bruddstykker fra de gangene jeg var på skolen, og regnet ut at 2,5Nm tilsvarte en vekt på omtrent 0,255 kg på en meters arm. En halvmeters arm = 0,51kg

Lagde da en arm på en halvmeter, og veide opp riktig vekt med noen bolter som ble teipet på."

http://bimmers.no/topic/725458-hardtops-e30-superduper/page-16

om specsa stemmer for din diff, det kan jeg ikke vite, men her får du forklaring på det jeg sa i posten over.

Edit:

"Her ser dere verktøyet vi brukte, et verktøy som måler momentet ved omdreining av pinjong uten belastning. Ca 1,7 Nm dro jeg til på min diff."

Bilde av verktøy, tatt fra pedis tråd

IMG_0954.jpg

Endret av diohrvik
Skrevet

Takk for hjelpende svar [emoji106][emoji4]fikk satt på diff å stikk akslinger i kveld/natt.

Pluss jeg prøvde meg litt fram på "fitment" på hjula[emoji48]

Noen bilder

ac3ced8d9eeeb52f5bf63d721f160582.jpg

e50cbc776256bdc34dfaa6461c547632.jpg

2415863ab2df3046eb0e5938dd615f71.jpg

2ba3b8917ed8bf17b8f26de051a4b36f.jpg

Syntes det blir bra med buen nedi mellom felg å dekk [emoji41]

267fa0f35dc1d1fadb2d76b1c8f0f992.jpg

db882a44695b6fb47c0e2968d7c55fdd.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Blir bra dette !

Holder på med noe ala dette selv.

Dog ikke så nøye som deg da jeg er usikker på om bilen kommer igjennom eu.

Fortsett med bilder ! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...