JanÅge Skrevet Januar 28, 2015 Skrevet Januar 28, 2015 Hei. Noen som vet om noen steder dem er greie på pris for og rette opp en bil og diverse? Hatt et uhell med min BMW E61. Tak må byttes, forstilling høyreside, bakstilling høyreside, 2 airbager også høyre side på ræva av bilen. Eller om dette er noe som kan fikses selv? Det meste klarer jeg, men usikker på tak? noen som har gjort det før? Har kontakt med en som jeg kan få alt dette billig av, men er veldig usikker på hvordan man bytter tak. Bilen må nok også jigges. Takker for svar
JanÅge Skrevet Januar 28, 2015 Forfatter Skrevet Januar 28, 2015 Nytt tak med panorama og den delen jeg trenger bak på bilen koster nytt 24.000kr på GS BILDELER. Syntes faktisk og fikse bilen er verdt det, har ikke noe bilder nå dessverre!
Saltkjelen Skrevet Januar 28, 2015 Skrevet Januar 28, 2015 Har bygget om fra hel takplate til takluke på en E39, og det er nokså omfattende jobb. Uansett er det ikke så uoverkommelig om man har tatt i et sveiseapparat før og tåler å se bilen nedsarvet i støv og biter. Nå kan jeg riktignok kun svare for prosessen på en E39, men rutene og taklistene demonteres, og deretter er det bare å bore opp sveisepunktene og meisle slik at du får brettet av den gamle takplaten. Deretter skal den punktsveises, kittes og fuges. Nokså "simpelt".
JanÅge Skrevet Januar 28, 2015 Forfatter Skrevet Januar 28, 2015 Har bygget om fra hel takplate til takluke på en E39, og det er nokså omfattende jobb. Uansett er det ikke så uoverkommelig om man har tatt i et sveiseapparat før og tåler å se bilen nedsarvet i støv og biter. Nå kan jeg riktignok kun svare for prosessen på en E39, men rutene og taklistene demonteres, og deretter er det bare å bore opp sveisepunktene og meisle slik at du får brettet av den gamle takplaten. Deretter skal den punktsveises, kittes og fuges. Nokså "simpelt". Takker for svar! Ja, det jeg var så usikker på hva det har sitti i før. Så taket må bare kappes av på bærebjelkene (eller hva det kalles) også må man få det 100 % likt på igjen og punktsveise og det? Vet du om noen som har vært borti jigging før? og vet ca priser på det?
quandt1960 Skrevet Januar 29, 2015 Skrevet Januar 29, 2015 Hvis du ikke hadde panorama fra før mener jeg du ikke uten videre bare bytte tak, fordi kasseten til panorama er en del av strukturen og trenger boltepunkter sveist i taket som du kan feste det i. Ellers blir bilen farlig myk på vridningsstabilitet og egenfrekvensen blir forandret fra opprinnelig design. Oversikt over kassett og mekanisme: http://eijdems.servehttp.com/bmtp_web/files/Panorama-Sunroof-engels.pdf Når det gjelder oppretting er dette noe jeg var med som elev for veldig lenge siden og du må ha en rettebenk og sjekke at karroseriet er innenfor det som kan repareres eller om du må skrote det. Når det gjelder understellet så må du egentlig først gjennomføre en hjulstillingskontroll på geometrisk akse framme og bak. Dvs at du sjekker om traversene er skjeve ift det selvbærende karosseriet, det er ofte en god pekepinn om karroseriet er plastisk deformert. Jeg har ikke tallene men hver BMW modell har toleranser for hva som er reparerbart eller ikke. Kan evt. høre med BMW Verksted som har karosseriavd. Hva gjelder bytting av orginale BMW karroserideler som skal sveises så finnes det spesifikke beskrivelser hvor det skal kuttes og hvor og hvordan det skal sveises, det finnes i BMW sitt eget TIS (reparasjonsmanualer).
JanÅge Skrevet Januar 29, 2015 Forfatter Skrevet Januar 29, 2015 Hei. Tusen takk for svar jeg har pratet med en og han sa at hele "rompa" på bilen må kappes av også må jeg sette inn en helt ny "rompe" på bilen. Dette kunne jeg ordne billig via Danmark. Han er også oppretter og gjort det flere ganger før. Så får sjekke litt rundt på danske sider
awt Skrevet Januar 29, 2015 Skrevet Januar 29, 2015 Nå vet jeg ikke hvor "spesiell" bilen din er, men ettersom man får e61 fra rundt 100K og oppover (riktignok litt "slarvete" eksemplarer), har jeg vondt for å tro at dette lønner seg på noen måte. Selv om den blir reparert vil en såpass omfattende reperasjon slå ganske negativt ut på prisen ved et evt. salg også. Bilen du har kan du evt. bruke som delebil, eller selge i deler. quandt1960 reagerte på dette 1
JanÅge Skrevet Januar 29, 2015 Forfatter Skrevet Januar 29, 2015 Hehe, ser den. Jeg har fått tak i det jeg trenger til 40.000kr, så mener det er verdt det da.
quandt1960 Skrevet Januar 29, 2015 Skrevet Januar 29, 2015 Ja men først anbefaler jeg deg å sjekke om bilen er innenfor hva som er reparerbart, selv om jeg har sett totalt smadrede eksemplarer blir ganske ok igjen. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå