Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å kjøpe en 98mod e39. Siden orginalmotoren hadde motorhavari så hadde 520 blitt bytta med 523.
Det vil si, fra 150hk til 170hk.
Han som selger sier det vil gå glatt gjennom EU, fordi det ikke er noe fysisk forskjell på motorene utenom innmat. Det sjekker de ikke på EU? Men skulle en ulykke skje, så er jeg fortapt.

Hvis jeg ville ha dette godkjent, hva må til? Og hvis jeg absolutt må bytte motor igjen (hvis selger ikke finner tak i donorbil etc), hvor mye ligger disse motorene på? både 520 og 523.

 

(Vi snakker 98mod)

Skrevet

Skal holde hardt om noen på EU merker forskjell ja. Det eneste jeg kommer på er om den første var enkel vanos og den andre dobbelvanos og kontrolløren er en jævel på BMW'er. Må vel også noe saftig kræsj før forsikringsselskapet gidder å grave i dette, med f.eks for høy hastighet som medvirkende årsak.

 

Det er vanskelig å godkjenne etter å ha gjort byttet først, men du må uansett ha dokumentasjon på hvor motoren stammer fra og ofte vise bilen før ting blir byttet. Du kan evt. bytte til enda nyere motor om du har papirer på denne. Finner nok en slik til under 5 000. Blir litt arbeid og omkostninger da, så spørs hvor fin stand denne E39'en du ser på er i, for at det skal lønne seg å kjøpe akkurat den og ikke en annen.

Skrevet

Selger sier den er helt rustfri. Veldig fin i lakken også. Ellers kun staget som lager en "klonk" lyd. Byttes før salg.

Vi tar den på en test på verksted før salg.

18500+omreg. grei pris?

Skrevet

Det sitter en S52B32 i min E39 fra en M3. Har kjørt sånn i 3 mmd før jeg godkjente det. M52/S52 motorene er identiske, som nevnt oppe så er det mye som skal til for å se forskjell.

Skrevet

Vanlig er rust på bakluka og bak bensinlokket. Ellers så kan kjølesystemet/radiatoren ta kvelden, det ser man ofte ikke før det har inntruffet. Pixelfeil i display og ellers enkelte elektriske ting som kan tulle seg, type vindusheis og bakluke om stasjonsvogn.

Skrevet

Rust på denne kontra en opel blir ingenting. Er radiatoren dyr isåfall? Elektrisk ordner man selv, da man har en svigerfar som er elektriker, og en bror som jobber med bilelektrisk.

Skrevet

Går vel an å få ordnet en ny aluradiator og nye rør til et par tusenlapper. Sikkert greit å ta vannpumpe, termostat, samt bytte til termostathus i aluminium i samme slengen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...