Gå til innhold

ABS varsellys e90

ThomasLS
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. På vei til jobb i dag, begynte plutselig "gongen" å bråke. Så kom det opp varsellampe for abs i instrumentpanelet. Det forsvant etter ca 2 sekunder, og når bruker funksjonen "check" med den øverste hendelen venstre side av rattet får jeg bare opp "check ok", ingen registrerte feilkoder. Er dette noe jeg burde få sjekket opp/diagnose? Bilen fikk vel to nye abs-sensorer for ikke så i fjor høst.

Mvh Thomas 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sikkert være kontaktfusk eller noe som den reagerte på. Kan være greit å få tatt diagnose fordi så lenge lampa har lyst så er det lagret kode i feilminnet. Da kan man f.eks finne ut om det var en av de to du byttet tidligere, og i så fall kan man være litt preventiv og rense kontaktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. takk for svar. diagnose må jeg til merkeverksted da? og vet omtrentlig prisen for dette? lite gira på å betale mye for kun å bekrefte at ei lampe har lyst som jeg uansett vet om :P rense kontaktene var et godt tips. hvor sitte egentlig disse sensorene og kontaktene? Helt ny med så moderne bil, 20+ år nyere enn hva jeg er vant med å skru på så beklager banale spørsmål.

Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Bor i Bergen om dere er noen med utstyr her i byen?

I dag til jobb, samme problemet bare mye verre. På 30 mins kjøring kom abs-varsellampen opp 10-15 ganger. Lyser kun 2 sekund for så å forsvinne. Det kom også opp varsel for punktert dekk noen ganger, bremser og bilde av et ratt. Men kommer kun opp "CHECK OK" når jeg leser etter feil :S

Nå begynner jeg å bli veldig skeptisk til hva dette kan være :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesielle triks når det kommer til å rense kontakene og senroene?

Kontakten "øverst" er vel bare å koble til fra noen ganger evt. litt kontaktspay? Sensorene i spindelene er jeg litt mer usikker på. Noen tips?

Er vel også greit å koble ut batteriet når dette gjøres?

Mvh Thomas

Update 24.02.

I går tok jeg ut og renset begge sensorene framme samt en bake med. Tok også ut og inn kontaktene et par ganger. Jeg har også lest litt rundt at det kan være batteriet som holder på å ta kvelden som gjør at disse feilmeldingene kommer. Tok derfor å satte batteriet på lading i går. Har bare en gammel dårlig lader tilgjengelig, men det ladet i 2-3 timer. På den 30 min turen til jobb i dag kom det absolutt ingen feilkoder eller varsler. :o er det mulig at det er så enkelt at batteriet må byttes? 

Endret av ThomasLS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjørt til og fra jobb hele uken og ikke sett noe mer til dette problemet etter at jeg renset senroene og ladet batteriet.

Jeg målte ikke batteriet før lading, men nå viser det 12.3V etter å ha stått i 12 timer, 14.9V rett etter oppstart og synker til 14.5 etter litt kjøring. Skal inn og få tatt diagnose på bilen på tirsdag, men siden bilen ikke viser feilkoder lenger og alt er fint anser jeg problemet som løst. Regner med det er det 7 år gamle batteriet som aldri har vært vedlikeholdsladet som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste oppdatering.

Feilmeldingene kom tilbake igjen samtidig som at det av og til lugget litt i rattet ved sving i lav fart. Tenkte med en gang at nå er det servopumpen og mange tusenlapper...

Hadde bilen på diagnose i dag og der fant de at minuspolen på batteriet var helt løs og er mest sannsynlig synderen for hele problemet. Jeg hadde bilen på registeroverhaling for en måneds tid siden og det er siden da problemet har oppstått, så det er nok da de glemte å stramme minuspolen.

Satser på dette er slutten på det problemt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...