Sulagutten Skrevet Februar 24, 2015 Skrevet Februar 24, 2015 Har fått plutselig trøbbel med klimaanlegget i BMW 530DA E39 2001 modell. Har delt klima og den ene siden blåser kalt mens den andre siden blåser varmt. Begge sidene er stilt inn på 25 grader. Dette skjer på tomgang. Når bilen kjøres blåser det like varmt på begge sidene. Blåser også like varmt etter endt kjøretur. Noen som har kontroll på hva dette kan være? Har kjørt bilen mye på tomgang i det siste. Takker for all hjelp!!
Sulagutten Skrevet Februar 25, 2015 Forfatter Skrevet Februar 25, 2015 Har ikke kjørt diagnose enda. Ofte uvisst hva som kommer fram og veldig ofte fryktelig dyrt med merkevareverksted. De tar gjerne og kjører diagnose over flere dager uten å finne noe som helst og må deretter bare prøve å bytte deler.... Blir som oftest over 15`. Slik ble det sist med luftmengdemåler. Kan det være noe annet enn lufting av kjølesystem? Bilen har gått veldig mye på tomgang i det siste.
bmwmann24 Skrevet Februar 25, 2015 Skrevet Februar 25, 2015 (endret) E39 har den kjente viftemotstanden som lager en del krøll for varmeanlegget. Fant litt info her inne på bimmers om dette problemet som så mange e46 og e39 har. DIY skifte av sluttrinn/viftemotstand e39 Bytte varmeapparat motstand i e39 Ellers så kan det vel være så enkelt som luft i systemet? Smal sak å åpne på lufteskruene som sitter på radiator og termostathus mens man skvetter litt kjølevann ned i radiatoren med varme på fullt og vifte på 1. La omså bilen stå med fronten i litt oppoverbakke under lufteprosedyre, kan gå litt kjappere da. Få motor driftsvarm slik at termostat åpner og åpne på nytt lufteskruene for å være sikker på at all luft kommer ut. Hvis det kun kommer varm luft på turtall og kald på tomgang så er det en grei indikasjon på at det er en luftblemme en plass. Bilen mister ikke kjølevann? Leste dog noe om at radiatorer ikke har helt godt av at moto kjøres på tomgang ofte og lenge.. La heller være å tomgangskjøre bilen så mye. Tenker og at motor og eksos kokser og tetter seg mer da. Endret Februar 25, 2015 av bmwmann24
Otis Skrevet Februar 25, 2015 Skrevet Februar 25, 2015 Diesel til bmw trenger ingen spesiell lufting, da den lufter seg selv. Det jeg tenker er vannventilen på venstre støtdemper tårn. Evt dårlig vannpumpe.
kjølen Skrevet Februar 25, 2015 Skrevet Februar 25, 2015 Jeg synes også dette høres ut som vannventil.
bmwmann24 Skrevet Februar 25, 2015 Skrevet Februar 25, 2015 Diesel til bmw trenger ingen spesiell lufting, da den lufter seg selv. Det jeg tenker er vannventilen på venstre støtdemper tårn. Evt dårlig vannpumpe. Diesel til? Har ikke dieselmodellene lufteskruer på kjølesystem? Enig ang ventil eller pumpe.
Otis Skrevet Februar 26, 2015 Skrevet Februar 26, 2015 Joda, det har lufteskruer, men om du tar av lokket på ekspansjonstanken, så ser du en tynn stråle hele tiden. Har aldri luftet egentlig. Bare fyllt opp og etterfylt når termostatene åpner.
bmwmann24 Skrevet Februar 26, 2015 Skrevet Februar 26, 2015 Joda, det har lufteskruer, men om du tar av lokket på ekspansjonstanken, så ser du en tynn stråle hele tiden. Har aldri luftet egentlig. Bare fyllt opp og etterfylt når termostatene åpner. Okey, kanskje trådstarter kan prøve å stå med bil på tomgang med lokket åpent, da kan han i det minste utelukke luft. Dumt å bestille deler om det bare er bagatellfeil.
Sulagutten Skrevet Mars 5, 2015 Forfatter Skrevet Mars 5, 2015 Takker for alle tips så langt! Veldig fornuftig å starte med luft først siden dette er enklest og billigst. Deretter feilsøking på viftemotstand, vannventil og vannpumpe. Noen andre muligheter? Flott med ekspertforum istedet for dyre merkeverksted som bare bytter deler etter hva de tror siden det er mange feil som ikke kommer opp på diagnose.....
Sulagutten Skrevet Mars 5, 2015 Forfatter Skrevet Mars 5, 2015 E39 har den kjente viftemotstanden som lager en del krøll for varmeanlegget. Fant litt info her inne på bimmers om dette problemet som så mange e46 og e39 har. DIY skifte av sluttrinn/viftemotstand e39 Bytte varmeapparat motstand i e39 Ellers så kan det vel være så enkelt som luft i systemet? Smal sak å åpne på lufteskruene som sitter på radiator og termostathus mens man skvetter litt kjølevann ned i radiatoren med varme på fullt og vifte på 1. La omså bilen stå med fronten i litt oppoverbakke under lufteprosedyre, kan gå litt kjappere da. Få motor driftsvarm slik at termostat åpner og åpne på nytt lufteskruene for å være sikker på at all luft kommer ut. Hvis det kun kommer varm luft på turtall og kald på tomgang så er det en grei indikasjon på at det er en luftblemme en plass. Bilen mister ikke kjølevann? Leste dog noe om at radiatorer ikke har helt godt av at moto kjøres på tomgang ofte og lenge.. La heller være å tomgangskjøre bilen så mye. Tenker og at motor og eksos kokser og tetter seg mer da. Tror du har helt rett mht tomgangskjøring! Har akkurat fått renset retursystemet som andre forbrenning av eksos. Denne hadde kokset seg noe voldsomt. Forstår det er oljerester blandet med eksos som skaper dette. Prøver å kjøre så lite som mulig på tomgang og kjøre lengre turer og bruke bilen skikkelig for å unngå koksing. Fyller også Shell powerdiesel. Denne skal også motvirke koksing. Også tips å fylle en kork med totaktsolje på hver fjerde tank. Dieselen har visst ikke nok smøring i seg. Stemmer dette?
Sulagutten Skrevet Mars 5, 2015 Forfatter Skrevet Mars 5, 2015 Jeg synes også dette høres ut som vannventil. Er det en vannventil pr side på klima? Er det derfor det kommer varmluft kun på en siden? Hvorfor kommer det varmluft som vanlig etter at bilen er kjørt en stund? Fint med forklaring på hvordan dette virker!
Sulagutten Skrevet Mars 5, 2015 Forfatter Skrevet Mars 5, 2015 Tror du har helt rett mht tomgangskjøring! Har akkurat fått renset retursystemet som andre forbrenning av eksos. Denne hadde kokset seg noe voldsomt. Forstår det er oljerester blandet med eksos som skaper dette. Prøver å kjøre så lite som mulig på tomgang og kjøre lengre turer og bruke bilen skikkelig for å unngå koksing. Fyller også Shell powerdiesel. Denne skal også motvirke koksing. Også tips å fylle en kork med totaktsolje på hver fjerde tank. Dieselen har visst ikke nok smøring i seg. Stemmer dette? Hva er kjennetegn på av viftemotstand må skiftes?
Otis Skrevet Mars 5, 2015 Skrevet Mars 5, 2015 Det er ikke vifte som er problemet, viften blåser jo, så da er den OK. Vannventilen sitter på venstre støtdempertårn ved siden av motor. Denne kan åpnes og renses. Se her Ellers blir det nevnt panelet med tempvisningen på seg som en mulig feilkilde. Da det er to sensorer som registrerer temperatur til hver side av bilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå