Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått plutselig trøbbel med klimaanlegget i BMW 530DA E39 2001 modell. Har delt klima og den ene siden blåser kalt mens den andre siden blåser varmt. Begge sidene er stilt inn på 25 grader. Dette skjer på tomgang.

Når bilen kjøres blåser det like varmt på begge sidene. Blåser også like varmt etter endt kjøretur. Noen som har kontroll på hva dette kan være? Har kjørt bilen mye på tomgang i det siste. Takker for all hjelp!!

Skrevet

Har ikke kjørt diagnose enda. Ofte uvisst hva som kommer fram og veldig ofte fryktelig dyrt med merkevareverksted. De tar gjerne og kjører diagnose over flere dager uten å finne noe som helst og må deretter bare prøve å bytte deler.... Blir som oftest over 15`. Slik ble det sist med luftmengdemåler.

Kan det være noe annet enn lufting av kjølesystem? Bilen har gått veldig mye på tomgang i det siste.

Skrevet (endret)

E39 har den kjente viftemotstanden som lager en del krøll for varmeanlegget. 

 

Fant litt info her inne på bimmers om dette problemet som så mange e46 og e39 har.

 

DIY skifte av sluttrinn/viftemotstand e39

Bytte varmeapparat motstand i e39

 

Ellers så kan det vel være så enkelt som luft i systemet? Smal sak å åpne på lufteskruene som sitter på radiator og termostathus mens man skvetter litt kjølevann ned i radiatoren med varme på fullt og vifte på 1. La omså bilen stå med fronten i litt oppoverbakke under lufteprosedyre, kan gå litt kjappere da. Få motor driftsvarm slik at termostat åpner og åpne på nytt lufteskruene for å være sikker på at all luft kommer ut. 

 

Hvis det kun kommer varm luft på turtall og kald på tomgang så er det en grei indikasjon på at det er en luftblemme en plass. 

Bilen mister ikke kjølevann? 

Leste dog noe om at radiatorer ikke har helt godt av at moto kjøres på tomgang ofte og lenge.. La heller være å tomgangskjøre bilen så mye.

Tenker og at motor og eksos kokser og tetter seg mer da.

Endret av bmwmann24
Skrevet

Diesel til bmw trenger ingen spesiell lufting, da den lufter seg selv.

Det jeg tenker er vannventilen på venstre støtdemper tårn. Evt dårlig vannpumpe.

Skrevet

Diesel til bmw trenger ingen spesiell lufting, da den lufter seg selv.

Det jeg tenker er vannventilen på venstre støtdemper tårn. Evt dårlig vannpumpe.

Diesel til? Har ikke dieselmodellene lufteskruer på kjølesystem? Enig ang ventil eller pumpe. 

Skrevet

Joda, det har lufteskruer, men om du tar av lokket på ekspansjonstanken, så ser du en tynn stråle hele tiden. Har aldri luftet egentlig. Bare fyllt opp og etterfylt når termostatene åpner.

Skrevet

Joda, det har lufteskruer, men om du tar av lokket på ekspansjonstanken, så ser du en tynn stråle hele tiden. Har aldri luftet egentlig. Bare fyllt opp og etterfylt når termostatene åpner.

Okey, kanskje trådstarter kan prøve å stå med bil på tomgang med lokket åpent, da kan han i det minste utelukke luft. Dumt å bestille deler om det bare er bagatellfeil.

Skrevet

Takker for alle tips så langt! Veldig fornuftig å starte med luft først siden dette er enklest og billigst. Deretter feilsøking på viftemotstand, vannventil og vannpumpe.

Noen andre muligheter?  Flott med ekspertforum istedet for dyre merkeverksted som bare bytter deler etter hva de tror siden det er mange feil som ikke kommer opp på diagnose.....

Skrevet

E39 har den kjente viftemotstanden som lager en del krøll for varmeanlegget. 

 

Fant litt info her inne på bimmers om dette problemet som så mange e46 og e39 har.

 

DIY skifte av sluttrinn/viftemotstand e39

Bytte varmeapparat motstand i e39

 

Ellers så kan det vel være så enkelt som luft i systemet? Smal sak å åpne på lufteskruene som sitter på radiator og termostathus mens man skvetter litt kjølevann ned i radiatoren med varme på fullt og vifte på 1. La omså bilen stå med fronten i litt oppoverbakke under lufteprosedyre, kan gå litt kjappere da. Få motor driftsvarm slik at termostat åpner og åpne på nytt lufteskruene for å være sikker på at all luft kommer ut. 

 

Hvis det kun kommer varm luft på turtall og kald på tomgang så er det en grei indikasjon på at det er en luftblemme en plass. 

Bilen mister ikke kjølevann? 

Leste dog noe om at radiatorer ikke har helt godt av at moto kjøres på tomgang ofte og lenge.. La heller være å tomgangskjøre bilen så mye.

Tenker og at motor og eksos kokser og tetter seg mer da.

Tror du har helt rett mht tomgangskjøring! Har akkurat fått renset retursystemet som andre forbrenning av eksos. Denne hadde kokset seg noe voldsomt.  Forstår det er oljerester blandet med eksos som skaper dette. Prøver å kjøre så lite som mulig på tomgang og kjøre lengre turer og bruke bilen skikkelig for å unngå koksing.

Fyller også Shell powerdiesel. Denne skal også motvirke koksing. Også tips å fylle en kork med totaktsolje på hver fjerde tank. Dieselen har visst ikke nok smøring i seg. Stemmer dette?

Skrevet

Jeg synes også dette høres ut som vannventil.

Er det en vannventil pr side på klima? Er det derfor det kommer varmluft kun på en siden? Hvorfor kommer det varmluft som vanlig etter at bilen er kjørt en stund?

Fint med forklaring på hvordan dette virker!

Skrevet

Tror du har helt rett mht tomgangskjøring! Har akkurat fått renset retursystemet som andre forbrenning av eksos. Denne hadde kokset seg noe voldsomt.  Forstår det er oljerester blandet med eksos som skaper dette. Prøver å kjøre så lite som mulig på tomgang og kjøre lengre turer og bruke bilen skikkelig for å unngå koksing.

Fyller også Shell powerdiesel. Denne skal også motvirke koksing. Også tips å fylle en kork med totaktsolje på hver fjerde tank. Dieselen har visst ikke nok smøring i seg. Stemmer dette?

Hva er kjennetegn på av viftemotstand må skiftes?

Skrevet

Det er ikke vifte som er problemet, viften blåser jo, så da er den OK.

 

Vannventilen sitter på venstre støtdempertårn ved siden av motor. Denne kan åpnes og renses.

Se her

 

Ellers blir det nevnt panelet med tempvisningen på seg som en mulig feilkilde. Da det er to sensorer som registrerer temperatur til hver side av bilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...