Thundercoil Skrevet Mars 8, 2015 Skrevet Mars 8, 2015 Har fått en bråte med rare feil etter vinterlagring. Noen er kanskje typisk slitedel, men mystisk timing. I fjor ble det byttet til et nytt og originalt BMW batteri. Egentlig til E60 og er større (90Ah). Dette har blitt flatt 2 ganger i vinter. Bilen starter (fortsatt) kjemperaskt ift det gamle batteriet, som bare begynte å bli dårlig. Riktig spenning på batteri og dynamo osv. Feilene: 1: Sentrallås er veldig treg og lite respons i, siste par dagene er det null respons, selv med nøkkel i dør. 2: instrumentpanel viser at førerdør er åpen, vindu går ikke helt opp (coupe). Dette er jo typisk mikrobryter/låsekasse. Denne forsvinner av og til om jeg kobler fra batteriet en stund, og da kan sentrallåsen funke (dårlig, eller delvis), logisk nok denne feilen har hendt 2 ganger. Trodde det var pga temp på -4 grader, men nå skjedde det i 7 plussgrader også. Denne feilen går ikke vekk, med mindre jeg tar av batteriet. Når jeg har fått den vekk, kan det gå lenge til den dukker opp igjen. Men begge gangene har det skjedd etter perioder med flatt batteri. 3: Hvis sentrallås virker og jeg låser, går det et par min, så slår kupelysene seg på til batteriet går tomt. Etter 5 min begynner alarmen å gå. Det førte til at jeg måtte koble fra batteri etter hver gang jeg fyrte bilen i gang. Den tredje gangen alarmen utløste seg, begynte sirenen å bli svakere og svakere, og nå er det ikke lyd i den i det hele tatt. Kun blinklysene som blinker. Hvis sentrallås ikke virker, bilen står ulåst og instrument sier at førerdør er åpen, så går IKKE kupelysene på. Men de går på når jeg tar nøkkelen ut av tenning, etter en kjøretur og da må jeg slå av manuelt, ellers lyser de "evig". 4: Overfølsom alarm. Om sentrallås virker, så utløser alarmen seg enten etter et par minutter (antar mikrobryter/åpen dør), men ellers begynner den etter noen timer. F.eks. når det er litt vind. Leste at man kunne stenge kupevifte pga atmosfærisk trykk, evt at det kunne være slitt pansersensor. Koblet fra sensoren, stengte viftekanalene og tømte kupeen for gjenstander, mynter osv. Ingenting hjalp. Så når sentrallåsen faktisk virker, må den fortsatt stå ulåst. 5: Bagasjeluke-lås tuller seg. Det er den eneste tingen som åpner seg med fjernlås. Åpner jeg med nøkkel og lukker luken igjen, vil den ikke gå igjen. Så da må jeg trykke på åpneknappen på skiltlyslisten, hører et klikk i låsekassen og så kan jeg smekke den igjen. 6: Rattet vil ikke gå i lås, og mellom to kjøreturer i går, ville ikke nøkkelen gå 1mm inn i tenningen en gang, før jeg poket den 20-30 ganger Jeg har ikke hatt antydninger til noen av disse feilene før, og alle dukket opp samtidig. Nå har selvfølgelig laptopen min røket, så må få ordnet diagnoseprogram på en annen. Har også avtalt handel av dør, slik at jeg kan flytte over mikrobryter. Noen som har vært borti lignende feil? Tenker jo gjerne batteri/dynamo, men disse virker bra. Ser ikke noe tegn til fuktskader osv. Mikrobryter er jo greit nok, men virker litt for tilfeldig.
Stawky Skrevet Mars 8, 2015 Skrevet Mars 8, 2015 Ca akuratt samme syndrom jeg hadde på min. Utrolig irriterende feil, enda verre når jeg hadde SMG, siden den har sikkerhetsfunksjon som hiver kassen i nøytral når den tror døra er åpen -.-I verste tilfellet, så kan det være GM5 (Grunnmodulen). Men i min var det så enkelt som et ledningsbrudd i førerstolen. Det beste du kan gjøre er og komme deg til et verksted som har tilgang på noe litt mer avansert enn BMW scanner. Hvis det er GM5 eller ledningsbrudd, så klarer ikke BMW Scanneren få kontakt med GM5, DME og mye annet, og får opp veldig lite.Når vi feilsøkte porblemet ble det brukt INPA om jeg ikke tar feil (Mulig DIS) da fikk vi opp open or short circuit, men fikk ikke opp hvor. Så vi måtte gå gjennom alle moduler i bilen og sjekke om vi fant ledningsbruddet.
Thundercoil Skrevet Mars 8, 2015 Forfatter Skrevet Mars 8, 2015 Kjedelig å høre. Jeg tenkte å prøve Rheingold før et evt. verkstedsbesøk. Se om jeg får liv i det. GM5 røk jo på forrige E46en. Eller kun sentrallås sluttet å virke. Da ble det loddet inn 2 nye releer, så virket alt igjen. Men skal hvert fall begynne med diagnose. Heldigvis er den kjørbar og alt annet virker som normalt. Er bare varsellampe og vindsusing som irriterer. Står nok parkert i noen uker til, tenker jeg. Pleier å ta den ut i begynnelsen av april.
Stawky Skrevet Mars 8, 2015 Skrevet Mars 8, 2015 Høres ut som en plan Tviler også på at det er GM5en, siden det somregel bare er småting som feiler i de, ikke nesten alt samtidig.
Kennethe34 Skrevet Mars 8, 2015 Skrevet Mars 8, 2015 Omtrent alle funksjonene som kødder seg hos deg går jo igjennom GM, så jeg ville nok begynt å leite der. Finn frem koblingsskjema og multimeter, er kretsene og mikrobryterne ok så er GM synderen. Forøvrig "gøy" å bytte låsekasse på disse, enda mer "gøy" å justere sideruta når du er ferdig SweetBMW reagerte på dette 1
Thundercoil Skrevet Mars 8, 2015 Forfatter Skrevet Mars 8, 2015 Haha. Har gjort det før. Sikkert på en annen måte. Var knot, men slapp å justere vinduet med min måte Takker for svar. Mener mikrobryter skal komme opp på diagnose, så sjekker det først. Så videre feilsøking/måling. Bare håpet noen hadde vært borti akkurat det samme og kunne si akkurat den ene tingen som feiler bilen En smule optimistisk.
SweetBMW Skrevet Mars 8, 2015 Skrevet Mars 8, 2015 Hvis alarmen går i tide og utide, den viser åpen dør osv, så er det nok låsekassa i førerdøra. Hadde samme på min. Dette henger veldig sammen. Thundercoil reagerte på dette 1
Stawky Skrevet Mars 8, 2015 Skrevet Mars 8, 2015 Hvis alarmen går i tide og utide, den viser åpen dør osv, så er det nok låsekassa i førerdøra. Hadde samme på min. Dette henger veldig sammen. Må si det høres logisk ut, det er ca den eneste tingen som ikke skjedde på min. Jeg fikk også opp i displayet at døra var konstant åpen, men jeg kunne låse min og la denj stå som normalt uten at alarmen gikk.
kjølen Skrevet Mars 9, 2015 Skrevet Mars 9, 2015 Jeg har også vært plaget av at alarmen går i hytt å pine.Mener at det på min bil var for lav hvilestrøm på batteriet.Noen her med samme erfaring??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå