Abnorm Skrevet Mars 17, 2015 Share Skrevet Mars 17, 2015 (endret) Hvordan er reglene ved avbestiling av ny bil? Har bestilt bil hos en forhandler, men det er lenge igjen til bilen går i produksjon. Har de siste dagene fått flere gode tilbud av andre BMW forhanlere. Konfronterte min selger med dette og han var ikke villig å pynte på tilbudet jeg hadde blitt enig om tidligere. Jeg er klar over at jeg kan avbestille bilen, men hvordan er reglene? F.eks står det skrevet: Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr) Dette er veldig defust, hvor mye er satsen på avbestillingsgebyret? Endret Mars 18, 2015 av Abnorm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dweezil Skrevet Mars 17, 2015 Share Skrevet Mars 17, 2015 (endret) Hvordan er reglene ved avbestiling av ny bil? Har bestilt bil hos en forhandler, men det er lenge igjen til bilen går i produksjon. Har de siste dagene fått flere gode tilbud av andre BMW forhanlere. Konfronterte min selger med dette og han var ikke villig å pynte på tilbudet jeg hadde blitt enig om tidligere. Jeg er klar over at jeg kan avbestille bilen, men hvordan er reglene? F.eks står det skrevet: Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr) Dette er veldig defust, hvor mye er satsen på avbestillingsgebyret? Dersom bilen ennå ikke har gått i produksjon, ser jeg ingen grunn til at selgeren skal ta noe gebyr når du hever kjøpet. Men du har antakelig signert en kjøpekontrakt med selger, og nøyaktig hvordan jussen spiller inn her er jeg litt usikker på. Står det noe spesifikt i kontrakten om avbestilling? Når det gjelder pruting, er det noe man helst bør gjøre ferdig før man signerer kontrakten... Endret Mars 17, 2015 av Dweezil EasyL reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mars 17, 2015 Share Skrevet Mars 17, 2015 Det følger av fkjl. § 42 første ledd at selgeren kan kreve erstatning for tap som følge av avbestillingen. Videre sier § 42 annen ledd at det kan kreves en normalerstatning (avbestillingsgebyr) og at den ikke kan være høyere enn bestemmelsene i kapittel 11. Det vil si at utmålingen kan skje på to forskjellige måter. Med normalerstatning tar man høyde for at det er avtalt et avbestillingsgebyr i kontrakten og at det er denne som skal følges. Det er ikke unormalt at et slikt avbestillingsgebyr er på rundt 10% av kjøpesum, men det bør presiseres at selger ikke kan ta et urimelig avbestillingsgebyr og at det ikke kan være høyere enn det faktiske tapet til selger. Den andre metoden, altså dersom det ikke er fastsatt et slikt gebyr i kontrakt, vil selger måtte dokumentere fortjenestetapet og du vil bli erstatningspliktig av denne. Det er med andre ord dyrt å trekke seg fra en slik avtale. Dweezil reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dweezil Skrevet Mars 17, 2015 Share Skrevet Mars 17, 2015 (endret) Jeg ser at i min Bilia-kontrakt står følgende: 9. Kjøperens avbestilling Før levering har skjedd, kan kjøperen avbestille bilen (f.kj.l.§41). Selgeren kan kreve erstatning for sitt påregnelige og påviselige økonomiske tap som følge av avbestillingen. Selgeren plikter ved rimelige tiltak å begrense sitt tap. Forsømmes dette, må selgeren selv bære den tilsvarende delen av tapet. Ut fra denne ordlyden virker det som om selgeren i mitt tilfelle bare kunne krevet erstatning på bakgrunn av et påviselig økonomisk tap. Dersom selgeren kan flytte en annen bestilt bil inn i den produksjonsslotten som var tiltenkt din bestilling uten at fabrikken ilegger noe gebyr overfor selger, vil jeg tro at det blir vanskelig å påvise noe økonomisk tap, og dermed ville en avbestilling vært gebyrfri? Eller regnes tapt fortjeneste for selger som økonomisk tap? Nå kan jo ordlyden i din kontrakt være annerledes. Jeg ville kontaktet NAF eller Forbrukerrådet for å forhøre meg om hva som er praksis i bransjen. Endret Mars 17, 2015 av Dweezil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Abnorm Skrevet Mars 17, 2015 Forfatter Share Skrevet Mars 17, 2015 (endret) Står egentlig veldig lite i kontrakten under punkte "Avbestilling". Kun det lille som er nevnt i Forbrukerkjøpsloven § 41 På en annen side synes jeg det er litt rart at ikke selger kan ettergi noe? Når samtlige andre kommer med bedre tilbud. Må vell være bedre for BMW med fornøyde kunder, enn selgere med fulle lommebøker? Selgeren burde også sette pris på meg og vise sin takknemlighet, hadde det ikke vært for meg hadde han ikke tjent noen kroner. Sinnsyk smiskene før du kjøper bil, men så fort du skriver kontrakt, er du ikke lenger verdt noe. Leit å være missfornøyd og ha dårlig inntrykk av BMW før man i det hele tatt har fått bilen! Endret Mars 17, 2015 av Abnorm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet Mars 17, 2015 Share Skrevet Mars 17, 2015 Normalt er satsen 10%. At bilen er endringsbar hjelper nødvendigvis ikke, da bilen du har bestillt uansett kommer til forhandler, i en eller annen form. Det kan være avgjørende hvordan bil du har bestillt riktignok, hvis det er en bil det er manko på i markedet (X3). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet Mars 17, 2015 Share Skrevet Mars 17, 2015 (endret) Hvorfor få andre tilbud etter at du har bestillt bil egentlig? Om du bestiller ett kjøkken fra Norema, for så å finne ut at det er billigere på KVIK i ettertid så tror jeg ikke det hjelper stort der heller er jeg redd. Det kan jo også hende at betingelsene til forhandler har forandret seg underveis. F.eks ved at det har kommet kampanjer i ettertid av din bestilling. Dette kommer da gunstig ut for de som gir deg ett nytt tilbud, men hjelper ikke han som har solgt deg bilen noen ting. Det kan være at han har gitt deg så godt tilbud som var mulig på det tidspunktet. Er bilen bestillt så får han ikke bilen gunstigere inn dersom det har kommet kampanjer i ettertid. Du har heller ikke fått rabatt i form av subsidiert rente eller noe slikt i steden? Endret Mars 17, 2015 av Silverboy Saltkjelen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dweezil Skrevet Mars 17, 2015 Share Skrevet Mars 17, 2015 (endret) [...] Sinnsyk smiskene før du kjøper bil, men så fort du skriver kontrakt, er du ikke lenger verdt noe. Leit å være missfornøyd og ha dårlig inntrykk av BMW før man i det hele tatt har fått bilen! Du får vente til du har hatt service og oppfølging i etterkant av kjøpet før du vurderer forhandleren. Jeg tror ikke det finnes mange bilselgere, uansett merke, som vil gå med på å senke prisen etter at kontrakten er signert... Endret Mars 17, 2015 av Dweezil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Abnorm Skrevet Mars 17, 2015 Forfatter Share Skrevet Mars 17, 2015 Det er ikke snakk om å endre prisen, men å legge på ett par ekstrautstyr. Det er heller ingen kampanjer på bilen, verken før eller nå. Grunnen til at jeg skrev kontrakt for rundt 3uker siden, var at selgeren sa han muligens kunne legge inn bilen nå i Mars, slik at bilen kom i April. Men nå i ettertid viser det seg at han ikke fikk lagt den inn alikevell og jeg må antagelig vente til Juni. Bilen det er snakk om er en 1 serie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HPVL Skrevet Mars 17, 2015 Share Skrevet Mars 17, 2015 Jeg la til utstyr etter at jeg signerte kontrakt på min bil, det gikk fint. Man må selvfølgelig betale et mellomlegg for utstyret man vil ha ekstra. Signerte bare endring av kontrakt, så var det greit Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet Mars 17, 2015 Share Skrevet Mars 17, 2015 Det er ikke snakk om å endre prisen, men å legge på ett par ekstrautstyr. Det er heller ingen kampanjer på bilen, verken før eller nå. Grunnen til at jeg skrev kontrakt for rundt 3uker siden, var at selgeren sa han muligens kunne legge inn bilen nå i Mars, slik at bilen kom i April. Men nå i ettertid viser det seg at han ikke fikk lagt den inn alikevell og jeg må antagelig vente til Juni. Bilen det er snakk om er en 1 serie Da syns jeg vel nesten at du skal kunne få en liten tilgode greie her, ettersom han sa han kunne få lagt bilen inn i Mars, men ikke klarte det. Det er jo svikt fra hans side, og som bilselger burde han jo faktisk klare og holde det han sier? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mars 17, 2015 Share Skrevet Mars 17, 2015 Det er verdt å legge merke til ordlyden - "muligens lagt inn i mars". Dette er en åpen setning og muliggjør endringer utover dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet Mars 17, 2015 Share Skrevet Mars 17, 2015 Det er verdt å legge merke til ordlyden - "muligens lagt inn i mars". Dette er en åpen setning og muliggjør endringer utover dette. Den glapp. Uansett, som HPVL sier, så fikk han lagt til ekstrautstyr, burde da la seg gjøre. Men samtidig, så ser jeg ikke hvordan en annen BMW forhandler kan være noe særlig billigere, da bilene kommer fra stort sett samme sted? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet Mars 17, 2015 Share Skrevet Mars 17, 2015 Det er da kampanje på 1 serie. Advantage kampanje. Nå er det det også på LCI, og det var det ikke i begynnelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EasyL Skrevet Mars 18, 2015 Share Skrevet Mars 18, 2015 Jeg tror han mener at han vil legge til ekstra utstyr gratis for å matche tilbudene han har fått av andre. Det skjønner jeg at selger ikke vil. Har man undertegnet en kontrakt får man bare stå for det. Det er jo veldig dumt (selvpining) å finne bedre tilbud etter man har kjøpt en vare. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå