Gå til innhold

[LØST] Avbestille - Lover og regler (avbestillingsgebyr)

Abnorm
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke det er en dårlig sammenligning. At Elkjøp velger å ha åpent kjøp på varer som er kjøpt direkte hos selgers utsalgssted er rett og slett ren goodwill. Det er ingen rettigheter jfm. norsk lov om tilbakelevering av varer som er kjøpt direkte i butikk.

Jeg må for øvrig legge til at jeg ikke helt forstår hva du er ute etter. I åpningsinnlegget ditt sier du at du har fått flere tilbud fra andre forhandlere og at du ønsker å gå fra den inngåtte avtalen (ergo er du ute etter pris). I et senere innlegg begynner du å prate om at det ikke er prisen som er utslagsgivende, men utstyrsnivået. Så fremt bilen ikke har gått i lås kan du fritt legge til og fjerne utstyr etter behov. Hva er egentlig problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er en dårlig sammenligning. At Elkjøp velger å ha åpent kjøp på varer som er kjøpt direkte hos selgers utsalgssted er rett og slett ren goodwill. Det er ingen rettigheter jfm. norsk lov om tilbakelevering av varer som er kjøpt direkte i butikk.

Og det er denne goodwillen som får folk til å ville handle og kundene kommer igjen og igjen.

Men... Når har alt løst seg for meg!

Snakket med selgeren igjen i dag og nå var han plutselig mye "greiere". Fikk forbedret tilbudet mitt med ekstra utstyr på bilen.

Nå er jeg i allefall meget fornøyd og det er helt sikkert selgeren også. Ingenting er vell bedre enn fornøyde kunder?

Hjelper som sagt med Goodwill, nå kommer jeg antagelig tilbake og kjøper bil nummer to også.

Endret av Abnorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står egentlig veldig lite i kontrakten under punkte "Avbestilling". Kun det lille som er nevnt i Forbrukerkjøpsloven § 41

På en annen side synes jeg det er litt rart at ikke selger kan ettergi noe? Når samtlige andre kommer med bedre tilbud.

Må vell være bedre for BMW med fornøyde kunder, enn selgere med fulle lommebøker? Selgeren burde også sette pris på meg og vise sin takknemlighet, hadde det ikke vært for meg hadde han ikke tjent noen kroner.

Sinnsyk smiskene før du kjøper bil, men så fort du skriver kontrakt, er du ikke lenger verdt noe.

Leit å være missfornøyd og ha dårlig inntrykk av BMW før man i det hele tatt har fått bilen!

Leit å høre at du sitter med en dårlig følelse allerede før du har fått bilen. Kjøp av bil er en stor investering og man ønsker selvfølgelig å få best mulig pris.

Når det er sagt så synes jeg ikke det er riktig å klandre BMW fordi du har fått en bedre pris hos en annen forhandler. Kjøp og salg fungerer jo på den måten at du ved det tidspunktet vurderte prisen som god, og dermed gi ham underskriften din. Med mindre du ble truet, gitt misvisende informasjon eller forsøkt lurt på en eller annen slags måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er denne goodwillen som får folk til å ville handle og kundene kommer igjen og igjen.

Men... Når har alt løst seg for meg!

Snakket med selgeren igjen i dag og nå var han plutselig mye "greiere". Fikk forbedret tilbudet mitt med ekstra utstyr på bilen.

Nå er jeg i allefall meget fornøyd og det er helt sikkert selgeren også. Ingenting er vell bedre enn fornøyde kunder?

Hjelper som sagt med Goodwill, nå kommer jeg antagelig tilbake og kjøper bil nummer to også.

Godt å høre at det løste seg. Er vel ikke mange som opererer med prisgaranti i bilbransjen, greit å ha i bakhodet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er denne goodwillen som får folk til å ville handle og kundene kommer igjen og igjen. [...]

Det er helt i orden at man praksiserer angrerett dersom varen er ubrukt og ubrutt forpakning, men at man bruker produktet i 30 dager, for så å levere det tilbake er en uting og burde fjernes. Jeg måler i hvert fall service mer enn at jeg kan bruke produktet og levere det tilbake senere. Hvis man er så vinglete i kjøpene sine burde man heller la være å kjøpe produktet i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måler i hvert fall service mer enn at jeg kan bruke produktet og levere det tilbake senere.

Da er vi enig. Service handler om å være behjelpelig ovenfor kunden. Skape trygghet og gode rellasjoner. Hvordan dette gjøres må vurderes i vært enkelt tilfelle. Det er ingen fasitt her. Å behanlde en kunde som A4 (snakker ikke om Audi  :whistle: ) blir feil, da alle kunder er forskjellige med ulike behov og synspunkter.

Selv har jeg ingenting å klage på. Dårlig kommunikasjon og misforståelser var årsaken til at selgeren virket "krass" i førsten. Da vi endelig fikk snakket sammen (ikke bare på epost), løste alt seg. Jeg ble også tilbudt å gå fra avtalen uten kostnader. I mitt tilfelle var dette ikke akktuelt, da jeg ønsket å kjøpe bil. 

Nå bare gleder jeg meg til bilen kommer. En euforisk følelse!

Endret av Abnorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig sammenligning. På Elkjøp kan man bare levere tilbake TV inntil 30 etter kjøp og få pengene tilbake.  ;-)

haha, og jeg som egentlig hadde tenkt til å skrive expert, men så ble det elkjøp :drink:

Bra det løste seg, men poeget står jeg fortsatt ved, at for sin egen del så er det somregel smart å lavære å "lete" når man har gjort ett kjøp. Det viktigste for hvor tilfreds og lykkelig man er er ikke om man har gjort ett godt kjøp eller ikke, det er om man FØLER man har gjort ett godt kjøp.. være seg sjokolade, hus eller reise.

I dette tilfellet fikk det jo dog en lykkelig slutt likevel heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...