Gå til innhold

Lakk garanti ved forsikringsak

Clevion
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som har noe peiling på hvordan det er med garanti når en bil har fått erstatta dør, lakkert opp i bilens farge i en forsikringsak? Førerdøra mi har vært kollisjonskadet tidligere, dette var da eier før meg, og det blei forsikringsak, ny dør, og lakkert opp igjen, men nå den siste tiden har lakken i kanten der døra går over til bakdøra begynt og flasse, jeg ser en farge bak gråfargen, og den er svart, langs nedover. 

Skal ta kontakt med gamle eier til uka, og høre hvem som lakkerte døra, hvor og når det ble gjort, og hvilket forsikringselskap som har utbetalt denne skaden. Men er det noe jeg kan ta videre, fordi døra skal jo åpenbart ikke begynne og flasse i lakken, all annen lakk på bilen ser jo fin ut, med unntak av steinsprut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du sånn ca når lakkeringen ble gjort? Vet forsikringsselskap har en grense på garantier innen en viss periode.

Det er jeg litt usikker, men jeg tipper rundt 2 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en skade som ble reparert i januar 2011. Våren 2014 oppdaget jeg bobler. Tok kontakt med skadeverkstedet for å høre hva de mente, og de sa at sånn skulle det ikke være, så det var bare å levere bilen til omlakkering. De stilte med gratis lånebil de dagene det tok. En flunkende ny Audi A1 som så veldig tøff ut, men som var så kjedelig at det var fantastisk å kjøre avgårde i BMW'en da den var ferdig. :smile:

Jeg forsto det slik at så lenge det ikke var tegn til ytre skader, så skulle det i alle fall holde 5 år, men nå kan det hende at forskjellige verksteder har forskjellig oppfatning av dette.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en skade som ble reparert i januar 2011. Våren 2014 oppdaget jeg bobler. Tok kontakt med skadeverkstedet for å høre hva de mente, og de sa at sånn skulle det ikke være, så det var bare å levere bilen til omlakkering. De stilte med gratis lånebil de dagene det tok. En flunkende ny Audi A1 som så veldig tøff ut, men som var så kjedelig at det var fantastisk å kjøre avgårde i BMW'en da den var ferdig. :smile:

Jeg forsto det slik at så lenge det ikke var tegn til ytre skader, så skulle det i alle fall holde 5 år, men nå kan det hende at forskjellige verksteder har forskjellig oppfatning av dette.

Da får vi håpe det samme gjelder døra mi, for det skal jo ikke være sånn, bilen er 6 år nå, og resten av lakken rundt har ikke flassa :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vi håpe det samme gjelder døra mi, for det skal jo ikke være sånn, bilen er 6 år nå, og resten av lakken rundt har ikke flassa :P

lite tips; ta kontakt med verkstedet som har gjort jobben direkte, og vær hyggelig med begge bene på bakken, så ordner det meste seg. tar du det rett til forsikringsselskapet og prøver å #lage et helvete" kommer du garantert ikke noen vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da har jeg vært litt rundt og hørt, og skaden ble "levert" til Stamsaas Sarpsborg 4 måneder før jeg kjøpte bilen.

Han ene på Stamsaas sa at lakken har blødd igjennom, mens han andre som så på døra klarte ikke helt og sette ord på det.

Fikk deretter veibeskrivelse til lakkverkstedet som har lakkert døra, også skjermen foran da den også ble byttet noe jeg ikke er blitt informert om, der fikk jeg høre at han som driver verkstedet aldri har sett makan til det som har skjedd med døra mi. Nevnte for dem at det er lagt permashine på bilen av forrige eier, og da mente de at det var "brent" i lakken som hadde lagt seg oppi skjermene. Nå skal det sies at når jeg var og så på bilen før jeg kjøpte den, la jeg ikke merke til noen av de merkene på førerdøra, og jeg har bilder fra den dagen jeg så på den at det ikke er merker der, og dette er noe jeg har lagt merke til den siste måneden.

Jeg var så hos en permashine forhandler som jeg tror kan ha lagt på bilen min før jeg kjøpte den, og han sa at dette har ingenting med permashine og gjøre i det heletatt, og konstaterte at det er en del av "base-fargen" som ofte er svart vill jeg tro (?). Noen steder er merkene glatte, noen steder er de ikke glatte, litt vanskelig og sette ord på det.

De på lakkverkstedet prøvde med litt rubbing, svarte merkene gikk bort, og det kom fram en lys farge, men jeg lurer på om de ikke har gått igjennom klarlakken og gått ned til selve lakken, mulig jeg er på bærtur. De skulle ivertfall ordne opp, sånn at jeg skulle bli fornøyd.

Under er noen bilder av hvordan merkene ser ut, og døra. Noen som har litt greie på dette og ser hva det faktisk er?

post-73485-0-13392500-1429266334_thumb.j

post-73485-0-25089100-1429266339_thumb.j

post-73485-0-39387600-1429266347_thumb.j

post-73485-0-10177900-1429266353_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir gjerne sånn dersom det er en "gjennomsliping" til rent stål, og det ikke blir grunnet men sprøytet rett på stålet. 

gjennomsliping på den kanten der er jo svært sannsynlig. jeg har sett det fenomenet der noen ganger. 

Det er ikke ofte det forekommer, men de gangene det gjør det er symptomene: basen (fargen) ser ut til å ha blitt "borte" eller får feil farge på et felt, men klarlakken ser ut til å være intakt. 

mulig litt rustdannelse etter litt tid. har kun sett dette forekomme på vannbaserte basefarger. og kun på kanter etc som er utsatt for gjennomsliping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir gjerne sånn dersom det er en "gjennomsliping" til rent stål, og det ikke blir grunnet men sprøytet rett på stålet. 

gjennomsliping på den kanten der er jo svært sannsynlig. jeg har sett det fenomenet der noen ganger. 

Det er ikke ofte det forekommer, men de gangene det gjør det er symptomene: basen (fargen) ser ut til å ha blitt "borte" eller får feil farge på et felt, men klarlakken ser ut til å være intakt. 

mulig litt rustdannelse etter litt tid. har kun sett dette forekomme på vannbaserte basefarger. og kun på kanter etc som er utsatt for gjennomsliping.

Men er sjansen for at jeg får det lakkert om igjen sånn at det blir sånn det skal være? For det er jo en feil i "jobben" de har gjort, siden det ikke holder lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jeg nevnte tidligere. 

Finn ut hvilket verksted som har gjort jobben, og stikk innom og snakk med de. 

fremstå rolig og seriøs, så finner de nok en løsning. 

skylden ligger nok på lakkereren, men om de vil innrømme en reklamasjon vet man ikke før man prøver. 

nekter de, så er detdu som må ta kampen, og sannsynliggjøre at ansvaret hviler på verkstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jeg nevnte tidligere. 

Finn ut hvilket verksted som har gjort jobben, og stikk innom og snakk med de. 

fremstå rolig og seriøs, så finner de nok en løsning. 

skylden ligger nok på lakkereren, men om de vil innrømme en reklamasjon vet man ikke før man prøver. 

nekter de, så er detdu som må ta kampen, og sannsynliggjøre at ansvaret hviler på verkstedet.

Utifra hva verkstedet har gjort, så er det de som har etterbehandla med permashine som har gjort "tabben", men jeg får det ikke helt til å gå opp da jeg har bilder av bilen 4 måneder etter skaden og etterbehandla med permashine, da også uten de svarte merkene langs kantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Det tok sin tid!

Det gjorde det. Jeg skreiv det kanskje ikke her, men skreiv det på DCN, og det som gjorde at det tok tid var at han fra lakkverkstedet hadde sagt til han på Stamsaas at de hadde polert bort merkene, alt var greit og jeg var fornøyd, og jeg venta jo på en telefon tilbake fra Stamsaas, men den kom aldri siden lakkverkstedet hadde sagt dette til de hos forhandlern, så de hadde prøvd og vri seg unna, men så kom jeg ned igjen, de tok bilder på Stamsaas, målte dybder osv, og påpekte at merkene hadde blitt værre, så det er bare snakk om tid før mer og mer lakk blir borte og merkene blir større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...