Wolfeh Skrevet April 12, 2015 Skrevet April 12, 2015 Skal man ha vekter i bilen når man utfører 4hjuls kontroll? Har tatt kontroll hos Bilxtra i Hønefoss og de får ikke til å stille inn camber bak og caster foran. Er de bare helt ubrukelige? Alt av deler i forstilling og bakstilling er byttet!
Espen Aass Skrevet April 12, 2015 Skrevet April 12, 2015 Det er kun justering av spissing forand og bak på E38. Om den skal ha vekt i bilen vet jeg ikke, men jeg tok 4-hjuls kontroll hos NAF.
Wolfeh Skrevet April 12, 2015 Forfatter Skrevet April 12, 2015 Det er da justering av camber bak på E38? Ut ifra engelske sider så er det krav fra bmw ved justering at det er vekter i bilen pga kjøreegenskapene ved høyere hastigheter. Syns bare det er merkelig at Bilxtra sender meg ut igjen med papirer som kun er "ok" på spissing, men camber er langt utenfor godkjent.
D.Toft Skrevet April 12, 2015 Skrevet April 12, 2015 spissing forran ja. bak får man justert camber og spissing.
Espen Aass Skrevet April 12, 2015 Skrevet April 12, 2015 spissing forran ja. bak får man justert camber og spissing. Hmmm. Justering av spissing er vel eksenterbolten som går igjenom knirkeforing. Har skiftet det meste bak av stag og foringer. Hvor er justering av camber?
Wolfeh Skrevet April 12, 2015 Forfatter Skrevet April 12, 2015 (endret) http://bmwfans.info/parts-catalog/E38/Europe/740i-M60/L-M/1995/browse/rear_axle/rear_axle_support_wheel_suspension/ Ved hjelp av NR 5. Spissing med NR 15. Endret April 12, 2015 av Wolfeh Espen Aass reagerte på dette 1
Espen Aass Skrevet April 12, 2015 Skrevet April 12, 2015 http://bmwfans.info/parts-catalog/E38/Europe/740i-M60/L-M/1995/browse/rear_axle/rear_axle_support_wheel_suspension/ På nr 13 ved hjelp av nr 15. Ahaa. Det er det eneste staget jeg ikke har byttet. Da blir det beskjed om dette ved neste 4-hjulskontroll! Takk for svar!
quandt1960 Skrevet April 12, 2015 Skrevet April 12, 2015 (endret) Har skrevet om dette tidligere i et annet innlegg. BMW har et eget diagnoseverktøy for hjulstilling som kalles BMW Kinematic Diagnosis System laget av Beissbarth, de kommer i forskjellige versjoner og første kom vel ca 1992. Dette er et smart system som fungerer slik at du skal mate inn bilens VIN så finner systemet ut nøyaktig bilens vekt og standard tall for hjulstillingen, TIS gruppe 32. En måler da høyden på bilen og mater det inn i systemet, bilen skal da regne ut og kompensere slik at en slipper å laste bilen som en måtte i gamle dager med de tidlige versjonene. E39 M5 og E36/46 M3 trenger ikke bli lastet, alle andre bør sjekkes i TIS for prosedyren, noen må lastes korrekt med full tank og seter. Jeg ble enig med NAF at de ikke kunne gjøre hjulstilling på min BMW (E91) fordi de ikke hadde det rette utstyret hvis de måtte stille camber framme og at de ikke hadde det rette utstyret for hjulstillingen. Så generelt, gjør hjulstilling hos et BMW autorisert verksted eller forsikre deg om at hvis du gjør det andre steder at de har korrekt utstyr, kompetanse og info for å få det riktig Red: Litt info http://www.pro-align.co.uk/wp-content/uploads/2012/02/06-5864TE-0509-08KDS.pdf Generelt kan en google BMW KDSI og KDSII Endret April 12, 2015 av FJPopp Espen Aass reagerte på dette 1
Wolfeh Skrevet April 12, 2015 Forfatter Skrevet April 12, 2015 Har fått en del informasjon nå. Har jo service boka til sjueren så burde jo ha sjekket denne først! Forsåvidt ligger det mye informasjon her: http://files.psjr.org/TD/TD%2032%2000%20Wheel%20Alignment%20-%20Normal%20Position%20_%20Inspection%20Conditions%20E39,%20E36,%20E38.pdf http://files.psjr.org/TD/TD%2031%2000%20Front%20axle%20-%20ride%20height%20E38.pdf http://files.psjr.org/TD/TD%2033%2000%20Rear%20axle%20-%20ride%20height%20E38.pdf http://files.psjr.org/TD/TD%2032%2000%20Wheel%20alignment,%20E38.pdf http://files.psjr.org/TD/TD%2032%2000%20Wheel%20alignment,%20E38,%20Low-slung%20sports%20suspension.pdf Espen Aass og quandt1960 reagerte på dette 2
Espen Aass Skrevet April 12, 2015 Skrevet April 12, 2015 Takk for info FJPopp og Wolfeh! Da lærte jeg litt i dag også
Alpejohn Skrevet April 14, 2015 Skrevet April 14, 2015 Fikk justert min hos Bmw, sleit ut bakdekka på innerkant i løpet av 3000 km.Etter jeg hadde den på et annet verksted, så lurte de på hva de hadde styrt med de som justerte før.Ble mye bedre etter de justerte den. Svineriet hos bmw kosta meg godt over 2000kr! Frister ikke og prøve de igjen.
Robin L Skrevet April 14, 2015 Skrevet April 14, 2015 jeg tok 4-hjulskontroll hos gs iallefall. sliter helt jevnt på dekka selv med coilovers og ca 65mm senk : ) kjellvete og Wolfeh reagerte på dette 2
quandt1960 Skrevet April 14, 2015 Skrevet April 14, 2015 Fikk justert min hos Bmw, sleit ut bakdekka på innerkant i løpet av 3000 km. Etter jeg hadde den på et annet verksted, så lurte de på hva de hadde styrt med de som justerte før. Ble mye bedre etter de justerte den. Svineriet hos bmw kosta meg godt over 2000kr! Frister ikke og prøve de igjen. KLart det kommer jo alltid an på personen som gjøre det, om han er ubrukelig eller har giddet å faktisk satt seg litt inn i prosedyren
Alpejohn Skrevet April 15, 2015 Skrevet April 15, 2015 Selvsagt. Men frister ikke og "prøve" igjen.. Kanskje på et annet verksted med rett utstyr da.
Wolfeh Skrevet April 17, 2015 Forfatter Skrevet April 17, 2015 Hos meg greide de ikke å stille inn bakhjula når bilen stod med vekt. De måtte heise opp bilen litt og da bevegde hjulet seg kjempelett. Men med vekt på så rikket det seg ikke overhodet når de skrudde på bolten for camber. Noen som vet hvorfor? Alt av deler i bakstillingen er byttet samt at jeg har montert Eibach b12 pro senkesett. Kan det være at fjøringen er litt stiv slik at man må løfte opp og senke ned å se om det kommer innenfor?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå