Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal man ha vekter i bilen når man utfører 4hjuls kontroll? Har tatt kontroll hos Bilxtra i Hønefoss og de får ikke til å stille inn camber bak og caster foran.

 

Er de bare helt ubrukelige?

 

Alt av deler i forstilling og bakstilling er byttet!

Skrevet

Det er da justering av camber bak på E38?

 

Ut ifra engelske sider så er det krav fra bmw ved justering at det er vekter i bilen pga kjøreegenskapene ved høyere hastigheter.

 

Syns bare det er merkelig at Bilxtra sender meg ut igjen med papirer som kun er "ok" på spissing, men camber er langt utenfor godkjent.

Skrevet

spissing forran ja.

bak får man justert camber og spissing.

Hmmm.

Justering av spissing er vel eksenterbolten som går igjenom knirkeforing.

Har skiftet det meste bak av stag og foringer.

Hvor er justering av camber?

Skrevet (endret)

Har skrevet om dette tidligere i et annet innlegg. BMW har et eget diagnoseverktøy for hjulstilling som kalles BMW Kinematic Diagnosis System laget av Beissbarth, de kommer i forskjellige versjoner og første kom vel ca 1992. Dette er et smart system som fungerer slik at du skal mate inn bilens VIN så finner systemet ut nøyaktig bilens vekt og standard tall for hjulstillingen, TIS gruppe 32. En måler da høyden på bilen og mater det inn i systemet, bilen skal da regne ut og kompensere slik at en slipper å laste bilen som en måtte i gamle dager med de tidlige versjonene. E39 M5 og E36/46 M3 trenger ikke bli lastet, alle andre bør sjekkes i TIS for prosedyren, noen må lastes korrekt med full tank og seter.

 

Jeg ble enig med NAF at de ikke kunne gjøre hjulstilling på min BMW (E91) fordi de ikke hadde det rette utstyret hvis de måtte stille camber framme og at de ikke hadde det rette utstyret for hjulstillingen. 

 

Så generelt, gjør hjulstilling hos et BMW autorisert verksted eller forsikre deg om at hvis du gjør det andre steder at de har korrekt utstyr, kompetanse og info for å få det riktig

 

Red: Litt info http://www.pro-align.co.uk/wp-content/uploads/2012/02/06-5864TE-0509-08KDS.pdf

 

Generelt kan en google BMW KDSI og KDSII

Endret av FJPopp
Skrevet

Fikk justert min hos Bmw, sleit ut bakdekka på innerkant i løpet av 3000 km.
Etter jeg hadde den på et annet verksted, så lurte de på hva de hadde styrt med de som justerte før.

Ble mye bedre etter de justerte den. Svineriet hos bmw kosta meg godt over 2000kr!

Frister ikke og prøve de igjen.

Skrevet

Fikk justert min hos Bmw, sleit ut bakdekka på innerkant i løpet av 3000 km.

Etter jeg hadde den på et annet verksted, så lurte de på hva de hadde styrt med de som justerte før.

Ble mye bedre etter de justerte den. Svineriet hos bmw kosta meg godt over 2000kr!

Frister ikke og prøve de igjen.

KLart det kommer jo alltid an på personen som gjøre det, om han er ubrukelig eller har giddet å faktisk satt seg litt inn i prosedyren

Skrevet

Hos meg greide de ikke å stille inn bakhjula når bilen stod med vekt. De måtte heise opp bilen litt og da bevegde hjulet seg kjempelett. Men med vekt på så rikket det seg ikke overhodet når de skrudde på bolten for camber.

 

Noen som vet hvorfor?

Alt av deler i bakstillingen er byttet samt at jeg har montert Eibach b12 pro senkesett. Kan det være at fjøringen er litt stiv slik at man må løfte opp og senke ned å se om det kommer innenfor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...