BimmerFan! Skrevet April 18, 2015 Share Skrevet April 18, 2015 Hei folkens! Som noen av dere sikkert vet, så har jeg anskaffet meg en 2012 BMW 520 DA F10 M-sport sophistogrå. Bilen er ikke stappfull av utstyr, men den har det som er nødvendig etter min mening. Den har blant annet navipro, automatgir,M-sport, HIFI, Elektrisk hengerfeste, parksensor foran og bak, EDC, sportseter i dakota oyster skinn og bixenonlys. Bilen har på kort tid rukket å rulle 70 000 km og ble kjøpt hos BILIA. Jeg har hatt den siden begynnelsen av påskeferien og har rukket å gjøre opp min mening/vurdering av bilen. Positivt: - Nydelig interiør og eksteriør. - Bilen er en drøm å kjøre, meget komfortabel og stille. - Sitter som støpt i svingene. - Meget høy materialkvalitet. - Tilnærmet vibrasjonsfri til tross for en R4 diesel motor. - Nydelig automatkasse. Negativt: - Motoren høres veldig ukultivert ut. - Veldig mye turbosus ( skal sjekkes ut på mandag ) - Kommer en liten reim-lyd på tomgang ved varm motor ( skal sjekkes ut på mandag ) - Det kommer en durelyd og det durer f.eks. når jeg skal til høyre i et kryss og svinger mot høyre. Hva kan det være? Kanskje fordi det er breie dekk bak? - Kunne gjerne ha hatt fler hestekrefter enn de 163 originale. - Sporer ved ujevn vei - Kom en knepping fra dashboard/dørkledning førerside etter en utvendig vask (tror jeg). Kan hende det var der før det også, men det irriterer meg noe helt vanvittig uansett. Beltespenne på passasjerside rasler litt også hvis den ikke er oppå sidestøtta. -Kunne vært en mulighet for å justere setet høyere opp, sånn at man får bedre oversikt. Eller så er jeg veldig fornøyd med bilen bortsett fra de negative tingene. Det som driver meg til vannvidd er interiør ulydene, de kunne bilen vært foruten, forventer bedre av BMW. Hvordan er BILIA når det gjelder leiebil ved garantireperasjon av biler? Takk for meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fidelio Skrevet April 18, 2015 Share Skrevet April 18, 2015 (endret) Jeg fikk låne bil når jeg leverte min en gang i tiden ☺ Bra med info ang. Dine erfaringer så langt. Blir nok fler og fler som skal kjøpe seg bruktbil av den typen. Endret April 18, 2015 av West320ci Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 18, 2015 Share Skrevet April 18, 2015 Må si jeg ikke kjenner til det du sier om motor, men det har vel med at det er forskjellige motorer vi har. Ellers så kjenner jeg sporing godt ja, men det gir jeg run flat skylden for Må si at jeg heller ikke har registrert noen ulyder ifra interiøret, synes interiøret er meget godt sammenskrudd egentelig. Men det er artig å høre andres erfaringer med samme modell som man har selv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 18, 2015 Share Skrevet April 18, 2015 Litt artig at beltespenne på passasjer side lager lyd på f1x også, da min e61 gjør det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BimmerFan! Skrevet April 18, 2015 Forfatter Share Skrevet April 18, 2015 West320ci: Får håpe jeg også får en lånebil Fredrik 90: Du har jo R6'en så din høres vel nydelig ut. Skulle ønske min også var R6 som din . Har lest litt rundt om kring om ulyder i interiøret på F10 og er ikke alene om det (håper jeg). Otis: Det er vel familielikheter det da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 18, 2015 Share Skrevet April 18, 2015 Ja seksern er utrolig herlig, BMW må lage markedets mest kultiverte dieselseksere tror jeg. Hva slags ulyder er det snakk om i interiøret, enda hvor mye jeg har lest meg opp på F10 så har jeg ikke hørt noe særlig om ulyder i interiøret. Har dog hørt en del klager F30 når det kommer til slikt, men eneste jeg har hørt om på F10 er "gnikke" lyder ifra dørpakkningene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dweezil Skrevet April 18, 2015 Share Skrevet April 18, 2015 Tanken på 530d blir mer og mer forlokkende... Men blir ikke aktuelt å bytte for min del før neste generasjon 5-serie har vært på markedet noen år. Har hørt at det kommer M Performance Power Kit til B47-motoren nærmere sommeren, fristende... Noen som vet hvor komplisert det er å få dette godkjent i vognkortet? Vet at det drar på seg avgiftskroner, men følger det papirer med kitet så det bare er å vise bilen hos Vegvesenet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BimmerFan! Skrevet April 18, 2015 Forfatter Share Skrevet April 18, 2015 Fredrik 90: BMW sine sekserdiesel er nydelige ja. Må vel ærlig innrømme at jeg synes at Audi også lager nydelige V6 dieselmotorer. Lyden er en knepping som kommer fra førerside dashboard eller dørkledningen (kanskje pakningen som du prater om) også er det det at beltespenna kan rasle litt om selve belta ikke ligger over sidestøtten til sportsetene. Ellers så er det helt tyst. Dweezil: 530D frister ja! Kunne ha kjøpt meg en 530D til den prisen jeg gav for min, men da hadde jeg gått glipp av garanti og slikt. Nå er vel motoren din mer kultivert og sterkere enn min, da du har den nye generasjon motoren og fler hestekrefter. M performance hadde nok vært veldig morro! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 18, 2015 Share Skrevet April 18, 2015 Fredrik 90: BMW sine sekserdiesel er nydelige ja. Må vel ærlig innrømme at jeg synes at Audi også lager nydelige V6 dieselmotorer. Lyden er en knepping som kommer fra førerside dashboard eller dørkledningen (kanskje pakningen som du prater om) også er det det at beltespenna kan rasle litt om selve belta ikke ligger over sidestøtten til sportsetene. Ellers så er det helt tyst. Ja Audi lager fine TDI motorer, kanskje ikke like pålitelige men Det som fasinerer meg er at BMW klarer å lage dieselmotorer som er så stillegående, som er såpass elastiske at man faktisk kan dra litt på turtall og på samme tid leverer lavt forbruk og lite utslipp. Mulig den kneppingen kan være de dørpakkningene, disse er en svakhet på de første årgangene av F10 så vidt jeg vet. Ville fått sjekket opp i det så lenge du har garanti Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BimmerFan! Skrevet April 19, 2015 Forfatter Share Skrevet April 19, 2015 Fredrik 90: Skal nok få sjekket det ut! Bmw lager virkelig flotte motorer Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BimmerFan! Skrevet April 20, 2015 Forfatter Share Skrevet April 20, 2015 Da har bilen vært hos mekaniker for prøvetur. Mekanikeren mente også at det var litt for høy turbolyd på denne bilen. Han sa at det blir vanskelig å ta den på garantireperasjon, da bilen går som den skal og har ingen feilmeldinger. Burde jeg godta det? Han skulle forøvrig ringe han som solgte meg bilen hos BILIA i Skøyen og høre med han, da bilen har BMW premium selection garanti, nybilgaranti og reklamasjon. Bør jeg godta at de ikke tar en turbobytte på den, på sin egen kappe? Bilen er tross alt under garanti. Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 20, 2015 Share Skrevet April 20, 2015 Når en mekaniker som fagperson konkluderer med at lyden ikke er som den skal, så er det nok spør du meg til å kreve dette byttet. Går egentelig bilen som den skal? Hvordan skal en 520d gå? Spør om de kan svare på det Dette kan være ett forsøk på å sno seg unna og "håpe" på at turbo ryker når garantitiden er gått ut.. BimmerFan! reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BimmerFan! Skrevet April 20, 2015 Forfatter Share Skrevet April 20, 2015 Fredrik 90: Ifølge mekaniker så gikk bilen slik den skulle. Skal nok få spurt dem om det. Han mente at det blir vanskelig for han å få dekt turboen på garanti, da det ikke ligger feilminne og at bilen går som den skal(?). Jeg håper for all del ikke at dem prøver å vrenge seg unna et turbobytte, det finner jeg meg ikke i. Mekanikeren virka forøvrig som en meget oppegående og hyggelig fyr. Får håpe at jeg får et positivt svar til uken, da dette er min første bmw. Har virkelig ikke lyst til å ha dårlige minner om BMW, da jeg har planer om å kun kjøpe BMW'er i fremtiden. Takker for gode råd Fredrik 90 Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
q1337 Skrevet April 20, 2015 Share Skrevet April 20, 2015 Ville nok forsøkt å kranglet meg til dette på garanti. Det lønner seg som regel å stå på, kjedelg om turboen ryker like etter at garantier og slikt har gått ut, som er typisk, når man allerede nå hører den godt. Du må ikke låse deg såpass at du allerede nå etter din første BMW kun har planer om å kjøpe BMW i fremtiden, det er mange andre gode biler/bilmerker der ute også Lykke til med kranglingen hehe.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BimmerFan! Skrevet April 20, 2015 Forfatter Share Skrevet April 20, 2015 Skal nok prøve å krangle litt ja Får håpe de tar det, da jeg er ganske lei av turbobytter. Mine to tidligere biler måtte det byttes på, og det var rimelig dyrt.. Ja skal nok ikke låse meg helt til BMW. Har hatt diverse Audi'er, vw'er og volvo tidligere og må si at BMW gir en mye høyere kjøreglede enn de andre. Kvaliteten på interiøret ligger også noe over. Denne BMW'n er faktisk den nest beste bilen jeg har kjørt, etter BMW 740Xd. Bilen din er rimelig rå ! Takker for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå