E.C. Skrevet Mai 2, 2015 Skrevet Mai 2, 2015 Tenkte å prøve meg litt fram med rustfjerning nå som tiden strekker til. Legger ved bilder av det stedet hvor jeg har tenkt å prøve meg først. Der har det vært forsøkt reparert (ikke av meg), men har kommet fort opp igjen. Jeg skjønner at denne hjulbuen er ganske ferdig og jeg må sveise inn en ny etterhvert, men det gir meg et perfekt prosjekt for å prøve og feile. Sandblåseutstyr er ikke aktuelt med det første, her er tanken å prøve seg fram litt og se hva jeg får til. Har gått til innkjøp av en billig vinkelsliper fra Biltema og en slik børste. Planen er å gå over med børsta først, så med en disk med sandpapir. Bruke et par lag Rustbjørn etterpå for å få omdannet det som er igjen av rust, så en runde til med sandpapir og videre en primer, så lakk og videre klarlakk. Jeg skjønner at det ikke blir særlig pent eller holdbart, men de flekkene som er på bilen nå er jo ikke akkurat fine de heller. Tips og evt. anbefalinger til produkter tas imot med takk ettersom jeg ikke har gjort dette før. God helg!
^B^M^W^ Skrevet Mai 2, 2015 Skrevet Mai 2, 2015 Jeg har planlagt å gjøre følgende med noen rustbobler jeg har nederst på førerdøra, basert på egen erfaring med rustfjerning/flekking på skip og lesing om produkter passende (mengde) til bil: 1. Fjerne løs lakk og rust med liten skrape og stålbørste. 2. Pusse ned rust og lakk med 180-300 papir til rustflekkenes utstrekning, dvs. til et smalt belte med "rent" stål avdekkes hele veien rundt hver rustflekk, pusse ned til eksisterende grunning et smalt belte rundt dette igjen for å overlappe ny grunning innpå. 3. Ha på Bilt-Hamber Deox-Gel (rustfjerner) i 30 min, evt. i 2 omganger. 4. 1.grunning med Bilt-Hamber Hydrate 80 (primer/rustkonverter). 5. 2.grunning med 2-komponents epoxy-grunning, er på utkikk etter dette i passende små mengder. Vanlig primer/filler og lakk etter ovenstående.
E.C. Skrevet Mai 3, 2015 Forfatter Skrevet Mai 3, 2015 Høres ikke så dumt ut det nei. Kanskje jeg også skal kjøre en runde med rustfjerner før rustomdanner for å få vekk så mye som mulig.
bjalle Skrevet Mai 7, 2015 Skrevet Mai 7, 2015 må nok gå litt mer brutalt til verks på disse flekkene,bruk slipeskive på vinkelsliperen først,den børsten fjerner bare løsrusten,finsparkel bør du også bruke før lakkering så det blir helt jevnt og pent.blir som regel groper i rustflekkene uansett hvor mye du pusser.
hsd Skrevet Mai 7, 2015 Skrevet Mai 7, 2015 Har du en skikkelig rustspiser er ikke det noe poeng i å kjøre rustomvandler etterpå, for da har jo ikke sistnevnte noe å reagere med. Rustomvandler o.l bruker du KUN der rusta er, på bart stål gjør den ingen verdens ting.
bmwmaxi Skrevet Mai 7, 2015 Skrevet Mai 7, 2015 (endret) Isteden for og kjøpe alle disse "fantastiske rust produktene" så kjøp dere en. http://www.jula.no/search/?query=punktsandbl%C3%A5ser Endret Mai 7, 2015 av bmwmaxi
bmwmaxi Skrevet Mai 7, 2015 Skrevet Mai 7, 2015 (endret) Og en epoksy grunning hagmans eller.http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Epoksyprimer-2000023393/ Også er det billigere en og kjøpe alle disse slipe/rust produktene. Endret Mai 7, 2015 av bmwmaxi
E.C. Skrevet Mai 7, 2015 Forfatter Skrevet Mai 7, 2015 Det går jo an å prøve en punktsandblåser selvfølgelig, men nå har ikke jeg kompressor, så da blir det litt utlegg der om jeg skal kjøpe noe som holder en stund. Om det skulle bli punktsandblåser hva blir framgangsmåten da? Må nesten gjøre det skikkelig om jeg går så langt. -Sandblåseren tar både rusten og gamlelakken så man kommer ned til metallet (?) -Epoxyprimer, 4-5 lag -Epoksysparkel til å jevne ut hull -Pusse ned sparkelet til overflaten er jevn -1-2 lag epoxyprimer så lakken får feste (?) kan vel ikke lakkere rett på sparkel? -Lakk, flere lag -Klarlakk, et par lag Som kjemiker så skjønner jeg hva som må gjøres i hovedtrekk for å unngå rust, problemet blir at informasjonen om diverse produkter kan være noe motstridende. Det er også stor usikkerhet om hvorvidt personer som skriver tilbakemeldinger har fulgt produsentenes anbefalinger og prosedyrer godt nok. Jeg tenker meg at det kan/vil sitte noe mikroskopisk rust igjen etter sandblåsing som man ikke får ut av porene. Da ser jeg egentlig 2 alternativer etter sandblåsing: -1 ta en runde med kjemisk rustfjerning rett etterpå for å ta rester av rust i porene. -2 bruke en rustomdanner som trenger inn i porene og reagerer med rusten, videre lett/kjapp sandblåsing eller myk børsting over det igjen for å fjerne ureagert rustomdanner. Først etter det kan man bruke eksempelvis epoxyprimer for å forsegle overflaten for å holde vann og luft unna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå