Gå til innhold

Vurderes kjøpt: 5serie e39.


Anbefalte innlegg

Hei! er en gutt på snart 19 år som vurderer å kjøpe seg e39. 

Har aldri vært noe BMW mann, men har sett litt på finn, samt noen kompiser har 5serie, så har nok blitt litt betatt.

Kjører pr. dags dato en opel corsa 1,2 1999 mod. 

Når det kommer til motor så er 2l og oppover, rekkesekser det jeg er ute etter. Både automat og manuell girkasse.

Lurer egentlig på hva jeg burde se etter, og hva jeg burde styre unna. er det noen svakheter ved disse bilene? eventuelt hva anbefales det og kjøpe? 

 

(er helt ny på bimmers.no så vis dette inlegget ligger i feil kategori, så må bare admin flytte på det.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! er en gutt på snart 19 år som vurderer å kjøpe seg e39. 

Har aldri vært noe BMW mann, men har sett litt på finn, samt noen kompiser har 5serie, så har nok blitt litt betatt.

Kjører pr. dags dato en opel corsa 1,2 1999 mod. 

Når det kommer til motor så er 2l og oppover, rekkesekser det jeg er ute etter. Både automat og manuell girkasse.

Lurer egentlig på hva jeg burde se etter, og hva jeg burde styre unna. er det noen svakheter ved disse bilene? eventuelt hva anbefales det og kjøpe? 

 

(er helt ny på bimmers.no så vis dette inlegget ligger i feil kategori, så må bare admin flytte på det.)

da skal jeg prøve å gi deg et vettug svar siden du er såpass fersk, noe ikke alle her har forståelse for tydligvis.

 

e39 er genrelt bra biler, både bensin og diesel, å relativt solide automatkasser, så anser ikke e39 med aut som et dårlig valg, men skal du ha 520i eller 520D da må du nesten ha manuell, da dette er "relativt" daue motorer i så store biler.

 

div paneler inni er kjent feil , og såklart de er veldig glad i og ruste, spesielt bakluker på stv er kjent sak, men eller så er de ganske utsatt med tanke på bunn av dører og jekkfester. å sjekk at div elektronikk funker, som sagt pixel feil og ute temp osv er jo kjent sak er dårlige på disse, å viskeroverføring har en tendens til og ryke så kan være greit og høre om eier veit om noe i forhold til om den har vertt byttet en gang i tiden.

 

ps diesel bila sliter MYE med dieselpumpe under bilen og den i tanken,

 

å jeg personlig vil nå si at en velholdt e39 med høy km-stand ikke er noe problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man er ny på et forum så kan man vel lese?

Alle tråder er såvidt meg bekjent like enkelt å finne selv om man er nytt medlem eller ikke. De er listet opp på samme måte.

 

Men tilbake til tema.

520d kommer kun med manuell så den er grei.

520i facelift fra 2001 er helt kurant med automat. Da den har 170hk. Kan godt sammenlignes med 523i, 170hk.

 

Ellers har stig. rett i det som skrives.

Eneste er at 520d ikke sliter med pumpen under bilen, da den ikke har den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man er ny på et forum så kan man vel lese?

Alle tråder er såvidt meg bekjent like enkelt å finne selv om man er nytt medlem eller ikke. De er listet opp på samme måte.

 

Men tilbake til tema.

520d kommer kun med manuell så den er grei.

520i facelift fra 2001 er helt kurant med automat. Da den har 170hk. Kan godt sammenlignes med 523i, 170hk.

 

Ellers har stig. rett i det som skrives.

Eneste er at 520d ikke sliter med pumpen under bilen, da den ikke har den.

jeg er også gjerne en av de som spør, da løse tråder her inne er håpløse, da kan man risikere og måtte lese i 8 tim,er, å bare få litt info her og der.

 

så da skjønner jeg godt at folk spør for å si det sånn.

 

det med 520D stemmer nok da jeg tenker meg om, for jeg har aldri byttet det på en slik :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eid sikkert 50 E39, og kan med hånden på hjertet si at det er ett trygt kjøpt ( Selvsagt innenfor en fornuftig pris )

 

E39 er utrolig mye bil for pengene, og kan sammenlignes med mange nye biler når det kommer til komfort og kjøreglede. Mange av de har også veldig mye utstyr som igjen slår flere nybiler i dag.

 

Se opp for rust på bakluke, bunn av dører, hjulbuer og jekkfester. Litt lakkrust vil du nok funne uansett, men bare den ikke er "ihjelrustet".

 

Jeg ville styrt unna 520 150HK da denne er veldig dau og den dyrerste og kjøre av dem. Gå for 523 og oppover.

 

 

 

Og som ungdom er du sikkert glad i utseende, og da er det utrolig mye fint man kan få kjøpt og gjort med E39.

 

GO FOR IT! :) Lykke til med bilkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å se seg blind på utstyr og unødvendige ting når man kjøper e39.
Det viktigste er å gå over og avdekke alt av rust som måtte være, og da spesiellt sjekke godt rundt jekkfestene, da dette koster mer enn bilen å fikse om du ikke sveiser selv.

Ellers kan det lønne seg å kjøpe en bil som ikke har gått i den værste saltlaka i oslo og omegn.

Finn deg en som er velholdt, og ta vare på den selv med jevn vask av steder som det legger seg saltlake, så har du en bil du potensiellt kan få solgt igjenn og!

Utstyr som xenon er jo kjekt.
Ellers er original navi bortkastet å se etter da du får ettermarkedsspillere som ser helt like ut for en slikk og ingen ting.
Skinnseter kan du bytte til selv for et par tusen også om du er nevenyttig.

Originale dempere er dyrt, så sjekk at disse ikke lekker om du er ute etter å holde den original.

spør når knirkeforingen ble byttet sist, så slipper du å irritere deg over det om du ikke liker å skru selv.

Ellers kan det beste for deg være å få tatt NAF-test av bilene du ser på, koster vel en tusenlapp, men kan spare deg for hele kjøpesummen ved neste EU-kontroll.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...