Ronny Mørland Skrevet Juni 2, 2015 Share Skrevet Juni 2, 2015 Heisann! Min historie er som følger: For ca 2 år siden så ble bilen mer og mer tungstartet, og den gikk sågar helt tom for strøm slik at jeg ikke fikk startet bilen - selv ikke med starthjelp. Byttet batteri, til et Biltema-batteri på 90 Ah. (Si hva man vil om Biltema, men batteriene hadde jo faktisk fått brukbare skussmål.) Deretter fungerte dette utmerket i halvannet års tid, før det også begynte å lade seg helt ut og ble flatt. Jeg kjører stort sett korte turer, dvs 1 mil til og fra jobb hver dag. Og andre små turer innimellom, i tillegg noen 10 milsturer til familie en gang annenhver mnd. Jeg byttet igjen batteriet, og gikk ned til 80 Ah, da vi mistenkte at kanskje ikke laderen klarte å lade opp 90 Ah godt nok. Jeg ba mitt verksted om å se om de kunne finne et problem med dynamoen, men den leverte den strømmen den skulle, så det var tydeligvis ikke problemet. Så jeg prøvde igjen å bytte batteri, denne gang til Norsk Bildelesenter sitt Euro(et eller annet)-batteri. Også det med relativt gode skussmål. Et halvt år fungerte dette også utmerket, før det også ble flatt. Jeg har vært utstyrt med en lader etter første batteribytte, og jeg lader det opp innimellom, bare for at det tømmer seg innen 3-4 dager. Selv om jeg kjører kun med parklys. I helgen ladet jeg opp igjen, batteriladeren viser bare 3/4-fullt batteri selv etter 30 timers lading. Og etter 1 - en - kjøretur, så var batteriet igjen flatt da jeg prøvde å starte den i dag tidlig. Hva i all verden kan dette være? Greit nok om dynamoen er gåen, men et 3/4-fullt batteri kan vel ikke lades ut etter 1 kjøretur på 1 mill og 1 dag uten bruk? Kan det være noe som tapper batteriet? Jeg har IKKE alarm heller. Noen som har tips, erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R4F431 RAFAEL Skrevet Juni 2, 2015 Share Skrevet Juni 2, 2015 Kommer An på ka bil det er? Mykje Anna unødig elektronikk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Juni 2, 2015 Share Skrevet Juni 2, 2015 Du kan måle med et multimeter om det går strøm ut av batteriet når tenning er slått av. Dvs måle Ampere. Da må du passe på at ingen kjente strømførende enheter ikke trekker strøm mens du måler. Lys, stereo etc. Ronny Mørland reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ronny Mørland Skrevet Juni 2, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 2, 2015 Kommer An på ka bil det er? Mykje Anna unødig elektronikk? Det er bilen jeg har registrert på brukernavnet mitt, altså en BMW 320D, 2000-modell. Det er vel ikke all verdens med unødig elektronikk på den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 2, 2015 Share Skrevet Juni 2, 2015 Det er som sagt bare å koble multimeteret i serie med bilbatteri ca 30 min etter at tenning har blitt slått av (da det kan være enkelte ting som trekker strøm en stund etter at tenningen skrus av). Med alle lys avskrudd bør du ligge i 0 -ish. Om multimeteret indikerer at det går strøm gjennom så er det bare å begynne med systematisk napping av sikringer. En og en. Når du napper ut sikringen for kurset som er syndebukken vil multimeteret oppleve en merkant dropp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R4F431 RAFAEL Skrevet Juni 2, 2015 Share Skrevet Juni 2, 2015 Nødløsning er jo å koble av batteriet når du forlater bilen. Vist batteriet ditt er flatt over natta bruker den minst en 4-5 amper i timen. Det er jo da heftige saker om det da stemmer at det heilt flatt. Anlegg i bilen? Tvilsomme kontakter noen plass?Sitter på tapatalk så ser ikkje sant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Juni 2, 2015 Share Skrevet Juni 2, 2015 (endret) Du har mange styreenheter (lysmodul, ABS,AC, Stolene, navigering, parkeringshjelp osv, som kan stjele strøm. Irr over poler kan stjele strøm, gåen dynamo og rele`r.. Du skal napp av - polen på batteriet og stikke multimeterkabel i polskolen. Den andre kabeln til polskoen (selvfølgelig på minus siden) da du skal ha multimeter i serie med bilen. Du sitter da med en 10amp sikring over hele bilens strømnett, så ikke slå på lys eller noe som har stort strømforbruk for da ryker sikringen i multimeteret. Ta deg en kaffe og vent i ca 20-30 min til hvilespenning er oppnådd. Vri mulitmeter over på 10amp (og sett kabeln i samme modus) Bilen din får kun trekke 0.05mA Har du en strømtyv som knabber strøm over natten vil det nok stå mellom 4 og 6amp på multimeter når du måler. Dette er altfor høyt forbruk. Begynn å trekke ut hovedsikringer for å følge tyven. Eks: 200amp sikringen som sikkert ligger bak eller i front. Den igjen fører til en sikringsboks med flere hovedsikringer. Strømtyven følger du sikkert fram til sikringsboksen i hanskerommet. Her er sikringene kun mellom 5 og 30. Det finnes og et par sikringer til AC her samt et par større litt avsides fra de små sikringene. Trekk ut sikringene 1 etter 1 til verdien faller på multimeter. Om spenningen faller fra f.eks 0.4A (som er jævla høyt forbruk) til f.eks 0.09mA så har du funnet en av tyvene. Er jo og kjent at viftemotstand kan være strømtyv. Hvertfall på e39, sikkert samme på din. Endret Juni 2, 2015 av bmwmann24 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Juni 2, 2015 Share Skrevet Juni 2, 2015 Ser nå at jeg omtrent kopierte infoen fra de andre over meg her. Så nå vet du hvertfall hva du skal begynne med. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ronny Mørland Skrevet Juni 3, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 3, 2015 Glimrende, takk for alle svar. Nå er det bare å handle seg et multimeter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LK Skrevet Juni 4, 2015 Share Skrevet Juni 4, 2015 Det kan være diodebruen i dynamoen,da vil den lade som normalt men strømmen går tilbake igjen. Tar du av kabelen til dynamoen over natta eller måler imellom som beskrevet over her finner du ut om det er feilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå