Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Bilen er tungstartet, ikke veldig tungstartet men litt.

Når bilen står og går på tomgang går den fint. Om bilen ligger på tomgang og jeg trykker gassen i bånn så poffer den og fjusker. Om jeg ligger litt over tomgang og ruser den så går det fint.

Noen som har anelse om hva som kan være galt ? :)

Skrevet

Skal få lest ut feillager på onsdag. Tenkte bare om det var noe vanlige/typiske ting jeg kunne kontrollert uten å skifte i mellomtiden.

Skrevet (endret)

Falsk luft er noe du kan se etter. Spesiellt fra LMM og bakover.

 

Kommet gradvis eller plutselig?

 

Kam og veiv sensorer er jo vanlig feil.

Endret av MrBrum
Skrevet

Har nettop skiftet motor. Forrige eier kjørte gamle motoren oljetørr. Kan innsugspakningene gjøre slikt ? Pga jeg skiftet ikke de når jeg satt på innsuget. Å visst det er feil på kam eller veivsenorene vil dette da vises på feillageret ? :)

Skrevet

De pakningene må du bytte. Sikkert gamle og harde.

 

En defekt sensor vises som regel på diagnose. Men hvis den bare har begynt å bli litt dårlig er det ikke sikkert det vises.

 

Men ut fra det du beskriver ville jeg tippet at de pakningene lekker litt. Og det skal utrolig lite falsk luft til, før systemet sliter.

Skrevet

Okei så de er nok til at den går fint på tomgang og feil tenner / puttrer når jeg setter pedalen i bånn.

Skrevet (endret)

m50 maskin som smeller og eller generellt går dårlig? Det har vi sett før:p

 

-Det samles vann/olje i tennplugghullene, særlig de bakerste. Av med coiler og blås med trykkluft nedi der. Rengjør gummi som tres over plugg. Spray med kontaktspray inni der. Da fortenges vannet bort. Grunnen til at det smeller/poffer er for at bensin ikke blir anntent i kammeret, men sendes ut i eksosanlegget og selvantenner der. Overslag, gnisten uteblir. Typisk m50 feil. 

-Falskluft. Du har flere potensielle falskluftspunkt. Særlig belgen som er vellom filterboks og lmm. Bytt eller lapp sammen den du har. Rengjør LMM, brake clean og forsiktig med trykkluft.  Du har alle innsugspakninger, tynne slanger under og rundt innsug. Tomgangsregulator med slanger kan være problem. Den kan ofte rengjøres og funker godt etterpå. Slangene til den bør byttes. Det koster lite penger å bytte slanger, o-ringer og pakninger. I forhold til hva du sitter igjen med.

 

En god service med vannpumpe, termostat, plugger, oljer, filtre. Bensinfilter og! Er ingen dum start. Slanger og pakninger tar du samtidig. og diagnosen forteller om en sensor o.l er gåen. 

Endret av bmwmann24
  • 2 weeks later...
Skrevet

Hei :) nå har jeg fått sett på de tingene jeg kunne sjekket før diagnose og igår ble d tatt dignose og da fikk jeg opp ukjent feil 79. Har lest meg fram til at dette er kam sensoren. Stemmer dette ? Å jeg vet at kamsensoren kan få den til å bli tungstartet. Men kan den fjuske i tilleg ?

Skrevet

Kan det. Merkes mest på lavere turtall. Min hadde ujevn tomgang og døde ut periodevis i tillegg. Sensor bør man kjøpe original, kan fort bli tull med uoriginale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...