Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo. Har akkurar kjøpt meg en 2001 525 diesel. Har lest litt her på forumet og blitt enig med meg selv om at den trenger ny lmm da det får dårlig til ca 3000 omdr og er Noget ustabil elles. Så lmm er bestilt og venter på denne. Men noe annet med den er at den lekker diesel på innsugsida av motoren...

Jeg har gått over slanger og skifter er par som var morkne bla mellom pumpe og filter. Men den lekker fortsatt.,og det er ikke noe å se på tomgang . Kommer etter at den er kjørt og blitt belastet . Den kakler også noe mer enn den bør synes jeg, men tviler på at det er noen sammenheng .. Noen gode råd på området ??

Skrevet

som otis nevnte her, kan være ei dyse som lekker, så den bare står å "pisser" da kan de fort få veldig feil sprøyde bilde, noe som fører til også litt feil tenning , som igjen kan gjøre at en motor "kakler" litt mer

Skrevet

Diesel søl på hele siden av motor, og du klarer ikke se hvor det kommer fra?

 

Høres veldig merkelig ut.

Sikker på at det ikke er olje da?

Skrevet

vask, start å stirr, se om du finner en lekasje,    ps hvis du har lekasje på ei dyse/tilkobling etc etc, så kan du få redusert trykk til dysa, så den ikke sprøyter skikkelig, å dette kan jo medføre kankling/rufsette tomgang noen ganger,

 

 

men er det el dyser eller gode gamle mek dyser på disse ?

Skrevet

Etter skift av noe slanger som nevnt i går vasket jeg motor og kjørte en god prøvetur. Sto lenge å gikk på tomgang først uten noe tegn til lekkasje . Etter endt prøvetur er hele innsuget dekke med det jeg mener er diesel, lufter diesel og er blank så regner med det er det. Ligger dammer nedi der de nedre festeskruene til innsuget er og :) men kan vel sjekke indre lekkasje på dysene da for å se om de er defekte?

Skrevet

Indre lekkasje vil ikke resultere i utvendig lekkasje.

Indre lekkasje vil veldig ofte resultere i vanskelig å få start med varm motor.

Skrevet

Den starter like lett varm som kald. Jeg får ta en nøyere gjennomgang av alle slanger og koblinger og få på ny lmm. Også se åssen den blir da. Tenker at om den hadde lekket i returslanger skulle vel dette skjedd på tomgang? Får vel mest i retur da ?

Skrevet

Sjekk begge lavtrykkslangene på høytrykkspumpe. Jeg hadde lekkasje i begge disse, de blir råtne med alderen. I tillegg sjekk returslange fra dyser, her sitter det o-ring til hver dyse. Så har du i tillegg slangene i/rundt dieselfilter og trykkreguleringsventilen. Jeg har også hatt lekkasje i railtrykksensor, her får du kjøpt nytt monteringssett. Så har du trykkrørene mellom rail og dyser men det hadde du nok sett ganske enkelt og de lekker vel helst visst de har vært løsna.

  • 2 months later...
Skrevet

Får løfte opp denne tråden litt. Er nå kvitt alle lekkasjer. Den verste var i framkant på railen. Her fosset det ut diesel ved belastning , måtte kjøre uten panser for å finne ut av dette. Har hatt oppe og skiftet kobberringene på dysene og etter det går bilen greit. Synes den kanskje var litt treig og røk litt øye svart når jeg ga på. Fått tatt diagnose å da kom det opp masse feil , det meste gammelt. Fikk feil på turbotrykk sensor, der hjalp det fælt å sette på igjen kontakten. Da kommer egentlig spm, etter dette går bilen slik den skal, stort sett. Men det har hendt , at den slutter å dra når den blir belastet. Kan kan kjøre en liten stund å så går den slikkelig igjen. Så noe sporadisk er det vel. Når den drar dårlig så ryker den også svart. Og forbruksmåla går ikke på topp. Noen ideer her?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...