Gå til innhold

Mer risting i ratt etter 4-hjulskontroll hos Bavaria E46 [Løst]


Slavearbeider'n
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo

Forrige uke monterte jeg justerbar senk på Bayer brakka. Hadde den inne i dag hos Bavaria for bytting av airbag, ba i den forbinnelse om en 4 hjulskontroll, En kontroll til den nette sum av 3500,-

Fikk beskjed om at det var slakk i bærearmene, hvilket jeg var klar over. Det var også litt slakk i indre og ytre styreledd begge sider. 

Dro så til Strømstad for å ironisk nok, hente nye Meyle bærearmer. Lå for det meste i 110-120 km/h. Rundt 85-110km/h rister det mer i rattet enn det noen gang har gjort. 

Med orginal dempere og fjærer var det null risting i 110+ men etter en 4-hjulskontroll som kosta en arm og ett bein, burde vel strengt tatt dette ikke være tilstede?!

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en mail idag fra kunderådgivern jeg hadde kontakt med. Hun lurte selvfølgelig hvordan min opplevelse var. Forklarte det jeg har forklart her. Regner med at jeg får svar i morgen.

Får se hvordan de stiller seg til dette.

At det er montert coilovers i sammenheng med slakk i bærearmer og endeledd skal vel ikke skape risting og vibrasjoner selv etter en 4-hjulskontroll på merkeverksted. Vil tro vibrasjonene og risting ville vært der, med orginal oppsett. Men har ikke vært tilstede sommer som vinter. Bilen har ikke vært på firehjulskontroll i litt eie. Snart 1 1/2 år.

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd at felger kan være så skitten at det skaper vibrasjoner.

 

Er det mye skitt på felgene dine?

 

Sist jeg vokset felgene på e46n måtte jeg få de balansert på nytt pga det var ubalanse etter jeg hadde gjort de 100% rene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Akkuratt vasket dem. Kan ligge litt sand i bunn av eikene av og til. Men fjerner det stort dette under hver vask. Vasker hver uke. Har strammet til hjulbolter og. Tenkte det kunne ha en innvirkning, Men utgjorde ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slakk i bærearmer og styrestag så er det vel ikke så rart at det rister. :-k

Og når man senker en bil, så forandrer man geometrien så det er kansje derfor?

Annen avstand fra indre feste bærearm og senter hjul. Altså litt mer negativ camber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har senterring eller ikke har jeg ikke skjekket. Er det dette på alle GS felger?

Edit: har de samme felgene som jeg hadde i fjor. Var ikke antydning til risting da. Så om en senterring plutselig mangler synes jeg er rart.

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo kast i felgene. Hadde senteringene manglet så hadde du jo merket det før du senket allerede.?  tipper at man merker så lite som 10g vektforskjell når bil er senket. Er uansett Fint å få balansert hjul. Man merker dårlig forstilling og uballanserte felger og dårlig vei ekstra godt når man senker. 

Du kjører med halvslitt forstilling? Bestill nye greier, kombinert med felgballansering.

 

Det er stor forskjell å kjøre med senk kontra original. Merk deg at foring er og stag blir mye raskere utslitt når du senker. Det er derfor du har mulighet til å kjøpe f.eks stabstag og foringer i forhold til hvordan understell du har. Bærearmer og de opprinnelige foringene du har kommer til å begynne å knirke etter hvert. 

Du finner veldig mye bra og billig på ebay, men se etter Meyle og Bilstein. Ellers får du bytte deler hvert år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har senterring eller ikke har jeg ikke skjekket. Er det dette på alle GS felger?

Edit: har de samme felgene som jeg hadde i fjor. Var ikke antydning til risting da. Så om en senterring plutselig mangler synes jeg er rart.

Hadde GS Monza felger på min E38, og der måtte jeg ha senterringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo kast i felgene. Hadde senteringene manglet så hadde du jo merket det før du senket allerede.?  tipper at man merker så lite som 10g vektforskjell når bil er senket. Er uansett Fint å få balansert hjul. Man merker dårlig forstilling og uballanserte felger og dårlig vei ekstra godt når man senker. 

Du kjører med halvslitt forstilling? Bestill nye greier, kombinert med felgballansering.

 

Det er stor forskjell å kjøre med senk kontra original. Merk deg at foring er og stag blir mye raskere utslitt når du senker. Det er derfor du har mulighet til å kjøpe f.eks stabstag og foringer i forhold til hvordan understell du har. Bærearmer og de opprinnelige foringene du har kommer til å begynne å knirke etter hvert. 

Du finner veldig mye bra og billig på ebay, men se etter Meyle og Bilstein. Ellers får du bytte deler hvert år.

Har ikke lagt merke til senterringer på noen av felgene når jeg har hatt dem av. Skal høre med GS. Har kjørt i 150-160 uten antydning til risting før. Hadde det ikke ristet da, Nei da veit jeg ikke.

Har kjøpt Meyle HD armer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, men på E34 jeg hadde med nesten samme felgene måtte jeg også ha senterring. Men hvilke merke det var husker jeg ikke.

Googlet litt nå. Er varer e39 som har annen nav str. Siden du trengte ringer på Monza felger må nok jeg ha det på Raptor felga. Ringer GS i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...