Gå til innhold

BMW 518i E28: Starttrøbbel


Sondre Rannem Semmingsen
 Share

Anbefalte innlegg

Har en relativt nyinnkjøpt e28 518i stående i garasjen, men får ikke start.

 

Bilen gikk fint en stund, før den ikke ville starte lenger. Trodde det var batteriet, og byttet dette og bilen gikk igjen. Nå vil den igjen ikke starte og innser at det antakeligvis er dynamoen som ikke lader batteriet under kjøring. Jeg er svært uerfaren innenfor feltet.

 

Hva gjør jeg nå?

 

Er svært takknemlig for all hjelp!

 

Legger ved et lite bilde av godbiten.

post-80882-0-82859900-1435262854_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starte med å handle multimeter. Mål spenning på batteriet først, så måler du med motor i gang. (Må kanskje bruke startkabler for å få start om batteriet er flatt evt lade opp først med lader). Når bilen går så skal spenningen være en del høyere enn når bilen er av. Ladespenning skal være på 14-14.5V. Om spenningen er lik med motor på og av så lader ikke dynamoen. Kan hende det skyldes spenningsregulator eller børster som kan byttes ut alene, men er også mulig at du bør/kan bytte hele dynamoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte igjen nå og fikk ca 4V. For å måle med motor på brukte jeg startkabler og prøvde å starte, noe som ikke fungerte. Jeg så at det var strøm i lys ol. da jeg hadde koblet kablene. Det gikk greit å skru på tenningen, men så fort jeg prøvde å starte motoren sluknet alt. Hørte et lite "klikk" da jeg vridde tenningen helt om og det var ikke noe strøm igjen i bilen. Målte batteriet til ca samme verdi etter den siste hendelsen. 

 

Har jeg ødelagt noe eletronikk under forsøk på start? Hva skjedde nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende det ikke var god nok kontakt mellom startkabler og batteriet, på enten din bil eller bilen du hentet strøm i fra. Det er en del strøm som går igjennom kablene så det må være GOD kontaktflate ellers får du ikke nok strøm igjennom. Dersom du virkelig målte kun 4 volt så er batteriet ditt så godt som ferdig. Selv et heilt utladet batteri holder 11 - 12 volt, men det har null strøm å levere. Så det er nok noen celler som har tatt kvelden. I verste fall kan det hende det ryker noe elektronikk dersom du får start og kobler fra startkablene da batteriet ikke tar i mot ladingen, bittelitt på tynn is her men jeg svidde hjernen på en 164E på den måten.

 

Bytt batteri først og fremst, så kan du bli oppfinnsom etterpå. Sjekk kontaktflatene i fordelerlokket og på rotoren, sjekk for sprekker og fukt i fordelerlokket, alt slikt leder gnisten alle andre plasser enn der den skal. Få en venn til å forsøke å starte mens du står å ser ned i motorrommet i en fullstendig mørklagt garasje, da kan du med det blotte øyet fint se strømpulsene i fordelerlokket, og i ledningene, og om det i det hele tatt kommer gnist fra coilen. Du ser óg om det er noe overslag noen plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Det høres ut som batteriet ditt er tomt.

Det er en fare for at det er deffekt (det nye også), da batterier ikke liker å bli ladet helt ut.

Men du bør prøve å lade det opp, det er mulig du er heldig.

 

Hvis du har interesse for bil (noe ditt bilvalg muligens tilsier), kan du kjøpe deg en lader først som sist.

En lader er ikke bare en lader. Skal du kjøpe en, så kjøp en "intelligent" lader.

En "intelligent" lader passer seg selv, så du kan i praksis sette den på, og la den stå på i ukesvis uten tilsyn.

 

Et kjent merke er Ctek. F.eks denne: http://www.clasohlson.com/no/Ctek-Zafir-45-batterilader/36-3762

 

 

Det er nok en grunn til at batteriet blir tomt selv når du kjører, og som du selv skriver, er det nærliggende å anta at det er noe tull med dynamoen.

Bak på dynamoen sitter det en spenningsregulator. Det kan være noe feil med denne.
Den ser slik ut: http://www.benzworld.org/forums/attachments/r129-sl-class/278703d1260581933-procedures-changing-your-voltage-regulator-voltage-regulator-new-used.jpg

(Ny til venstre, gammel med slitte børster til høyre).

 

Spenningsregulatoren er festet med to skruer, ofte flat skrutrekker.

 

 

For å undersøke om dynamoen lader skikkelig kan du gjøre følgende:

 

1. Lad opp batteriet. Spenningen på et godt batteri skal ligge på mellom 12,4 og 13,2 Volt uten belastning, når det har stått uten lading i 24 timer.

    Merk: Selv om batteriet har tilfredstillende spenning uten belastning, kan det falle godt under merkespenning ved stor belastning (typ. 5volt).

    Batteriet er dermed ikke egnet som startbatteri for en bil, og kan ansees som deffekt.

2. Sett på tenningen i bilen, og kontroller at ladelampa lyser rødt (Rød lampe nederst til høyre i instrumentet, med bilde av et batteri).

3. Start bilen. Ladelampa skal slukke etter kort tid (bare noen sekunder).

4. Mål spenningen over batteriet med motoren i gang. Spenningen bør ligge på mellom 13,8 og 14,2 volt (14,4v er absolutt maks).

5. Spenningen bør være forholdsvis stabil, også når turtallet på motoren økes.

 

Hvis det viser seg at dynamoen ikke lader, holder jeg en knapp på spenningsregulatoren.

Du kan se om du finner en tilsvarende på biltema:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Dynamo/Laderele/Laderele-2000028517/

 

Lykke til :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende instruksjon! 

 

Men det kan altså skyldes dødt batteri at jeg ikke får start på den, SELV med startkabler?

Har en slik batterilader, men når den kobles til viser den at batteriet ikke lader- antar da at det er gåent(?)

 

Skal undersøke ladereleen, og forhåpentligvis er det denne som er utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei.

Hvis spenningskilden du brukte er god nok (antar det ble brukt en bil som sto og gikk på tomgang),

i tillegg at startkablene dine har høyt nok tverrsnitt, samt at det var god kontakt på begge sider av startkablene, så burde bilen startet.

Men om alle disse kriteriene var oppfylt er ikke lett å vite.

Det er her voltmeteret er din venn. Når startmotoren går rund, skal du ikke ha mye mindre enn 12 volt over batteripolene.

Sett voltmeteret til å måle spenningen over batteripolene, og mens du ser på voltmeteret kan du prøve å starte.

 

Slik du beskrev hendelsen, virker det ikke som starteren får tilgang på nok strøm.

For å gjenta det du skrev: Lysene på bilen fungerer (antar at speedometeret også fungerer).

Men i det du vrir om tenningen for å starte, hører du bare en klikkelyd.

Den klikkelyden du hører er nok innslaget på starteren.

Altså: Innslaget slår inn, det går strøm gjennom starteren, men spenningskilden karer ikke å opprettholde spenningen.

Strømmen faller. Og som et resultat av lav spenning og liten strøm (effekt=strøm x spenning), går ikke starteren rundt.

Siden spenningen faller, slukker også lysene på bilen. Men straks du slipper nøkkelen går lyset på igjen.

Stemmer?

 

Fint at du har en egnet lader.

En ting slike "inteligente" ladere ikke er så gode på, er å hente opp spenningen på et batteri som er helt utkjørt.

Laderen er jo beregnet til 12 V batterier, og hvis spenningen over batteriet er godt under dette vet den ikke hva den skal gjøre (for å si det enkelt).

Ta batteriet ut av bilen: Det du kan prøve er å koble til laderen din, og koble til voltmeteret du har,

også "hjelpe" laderen opp til nær 12 volt ved å sette startkabler på batteriet i korte øyeblikk.

Her må du følge med på voltmeteret ditt, for spenningen skal gå raskt opp.

Start laderen dersom spenningen går opp.

 

Hvis du er usikker på hva du gjør, spørr heller en gang ekstra. Batterier kan i ytterste konsekvens eksplodere.

 

Men igjen, du er heldig om du klarer å redde batteriet, i beste fall er batteriet sterkt redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at en gåen dynamo vil kunne bli en potensiell strømtyv, altså den suger ut all strøm av det nye batteriet ditt. Diodebrua i dynamo kan være på ville veier. evt hva som helst, har du flaks er det kun regulatoren, som nevnt, den koster hundre kr på biltema:)

Hvis det ikke hjelper: Lever inn din dynamo på meca/mekonomen så får du en ny dynamo i bytte minus 500-700,- for din gamle:)

Har ikke tro på noe så enkelt som ledningsbrudd, siden batteriet tømmes. 

 

Som nevnt tidligere, et batteri som tappes og lades mye blir fort svekket. Det finnes dog kurrante batterier av typen AGM, de tåler mye mer og er uten batteriveske:) Servicefritt!

 

Om du får lada opp et hvilket som helst batteri, sett det i bilen og mål om dynamo lader. Hvis den ikke lader (mest trolig) så prøver du først å bytte ut regulatoren siden den er billigste alternativ. 

 

 

Den ser veldig bra ut den 5 serien din! Lett at jeg hadde påkosta den en ny dynamo om det var nødvendig! De er jo verdt litt nå, strøkne e28`r. Og mer stiger de med åra!

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat samme problemet på min E28 518i. Fikk den ikke til å gå, selv etter kjøp av nytt batteri, ny dynamo og nye børster.

 

Problemet var at lyspæra i batteri-lampa i instrumentpanelet hadde gått. Byttet denne, og den har gått som ei kule siden.

 

Jeg ville sjekket denne lyspæra før du går videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...