Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

IX er artige biler der, spesielt artig på vinterføre. 64% trekk bak og 36% foran, lar en beholde følelsen av trekk bak, men mye mer artig når en herjer/kjører litt friskt på snødekkede veier. Fremkommeligheten er ikke så aller værst. Jeg har enda ikke satt meg fast med min. Kjører 225/50/16 (org dim), med piggfri dekk. Minuset med IX er litt dyre deler. Spesielt til understell. Her er det ikke likt vanlig E34. Men tilgjengjeld har IX tannstang, kontra styresnekke slik andre E34. Har også lest at IX har bedre forstilling enn vanlig E34 uten IX systemet. Har hatt min i snart 4 år, enda ikke noe galt med motor/drivline. Har byttet en drivknute, grunnet dårlig mansjett, som igjen resulterte i sand og tilhørende slitasje i drivknute. Disse leveres ikke løse lenger, så en må kjøpe ny komplett aksling (dyrt! ca 10k pr side). Men disse ser jeg at er mulig å få tak i (mye) billigere via Ebay. Koed selger også av og til brukte komplette akslinger til en slikk og ingenting. Sikkert mye jeg har glemt, men artig bil. Hvertfall med manull gir. Unngå herjing på tørr asfalt og annet så vil en nok ha en god bil lenge. 

Angående felger, så er det svært kledlig med noen "old school" felger. Som nevnt over feks. BBS. Eller eventuelt andre felger med kant. E34 kler godt felger med kant.

Her er min. Riktig nok er det kopifelger, men fremdelses svært kledlige til bilen.

post-66509-0-40216300-1436556737_thumb.j

post-66509-0-69306600-1436556750_thumb.j

Skrevet

Hvis det er rent praktisk ville jeg vurdert en patrol eller lignende. Land Rovere er herlige, men blir mye skruing og rust. G-wagen er dyr. Jeep er ikke veldig gode biler. Styr iallefall unna dieselen.

525ix touring er et kult alternativ. Mercedes 300TE 4matic er også solide. Men dyre. Lite feil men dyrt om det går galt.

Skrevet

Hvis det er rent praktisk ville jeg vurdert en patrol eller lignende. Land Rovere er herlige, men blir mye skruing og rust. G-wagen er dyr. Jeep er ikke veldig gode biler. Styr iallefall unna dieselen.

525ix touring er et kult alternativ. Mercedes 300TE 4matic er også solide. Men dyre. Lite feil men dyrt om det går galt.

Takk Mariuse34 og BMW525ix.

Vet at Jeep ikke er veldig gode biler, men billige i innkjøp og billige deler.

Diesel er for landbruket, så det styrer jeg unna i så fall :whistle:

MB e124 har jeg hatt 2 stk av, så det frister ikke. Gubbebil.......

Japse eller engelsk, frister ikke. Kjedelige biler japse, mens engelsk kan bli vel spennende. :whatever:

Gla i og skru, men det går en grense. :-&

BMW E34 frister, men så er det og finne en uten noe særlig rust da.......

Skrevet

Jeep er ikke så ille så lenge man ikke er gjerrig å kjøper diesel, både AMC sekseren i Cherokee og V8erne i Grand Cherokee er solide saker, det er også drivverket på disse. W124 er like spennende som en Huyndai Accent og 300en er grisetørst, grisedyr når noe ryker og generelt sett sjelden å finne i kombinasjonen god stand og grei pris. Problemet med 525IX er at det er vanskelig å finne en hel og fin bil, og finner man først en så er det for galt å bruke den opp som vinterbil. Derfor ville jeg spurt meg selv om man trenger firehjulstrekk, så ville jeg rettet blikket mot E39 som er meget kapable vinterbiler :)

Skrevet

Takk Fredrik 90.

Har kjørt E34 og E38 på vinterføre og aldri stått fast. Med MB har jeg det, så der var kjetting obligatorisk.

Men nå har det seg slik at vi skal flytte på "landet" og der trur jeg brøyting er litt så som så. (Privat vei)

Og min kjære ønsker seg en vinterbil som tar seg fram når det er litt mer enn 10 cm snø.

Derfor snuser vi litt på 4x4.

Skrevet

Takk Fredrik 90.

Har kjørt E34 og E38 på vinterføre og aldri stått fast. Med MB har jeg det, så der var kjetting obligatorisk.

Men nå har det seg slik at vi skal flytte på "landet" og der trur jeg brøyting er litt så som så. (Privat vei)

Og min kjære ønsker seg en vinterbil som tar seg fram når det er litt mer enn 10 cm snø.

Derfor snuser vi litt på 4x4.

BMW har alltid vært de bakhjulstrekkerne som faktisk funker på vinterføre, men gode dekk er også veldig viktig. Min E34 tar seg veldig godt frem, men jeg har gode Nokian Hakkapelitta R2 i 195 bredde.

Skrevet

Og så har jeg fått tilbud om å overta min gudfars insanly strøkne 1994 540i touring (km 80.000), så da kan det være 525`en må selges igjen. Litt usikker på hva jeg skal gjøre plutselig. Hvis noen er nysgjerrig så send meg en PM. 

Marius

Skrevet

Jeg hadde tatt 540I over 525IX any day, særlig en som er strøken og gått lite. MEN det forplikter til å holde bilen i stand, er hensikten å ha en bruksbil så ville jeg nok ha latt 540Ien gå til noen som kan ta vare på den. Nå det det er sagt, strøken E34 540I med 80 000 km på tellern er som å ha penger i banken. Sikker investering med andre ord ;)

Skrevet

Da ville jeg gått for 540I :) Med den får du pengene igjen den dagen du selger

+ 1.

540 er nesten M5 ;-)

Sterkt undervudert BMW spør du meg. :sly:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...