Gå til innhold

Byttet hjullager, speedometer ESP og ABS virker ikke e39


Filip Hanssen
 Share

Anbefalte innlegg

BIL: BMW 520 e39 2000modell

 

 

Jeg byttet hjulager på begge sider bak idag og etterpå virker ikke speedometeret ordentlig og ABS lampe og ESP/antispinn lampe lyser.

Når jeg kjører så virker speedometeret sånn halveis fram til 40kmh, deretter litt opp og ned og når jeg kjører over 70ca så faller nåla ned på 40 og blir bare stående der til jeg senker farten igjen.

 

Jeg leste at speedometeret blir styrt etter ABS sensoren bak på venstre side. Syntes dette var veldig rart siden jeg har ikke rørt abs sensorene, bare en tilfeldighet at sensoren røk akkurat idag??

 

Jeg demonterte sensoren på venstre side bak og fant litt metall-spon, tok vekk dette, rengjorde alt og støvsugde oppi hullet der sensoren skal stå. Satte alt sammen igjen uten at det ble noe bedre.

 

Har jeg dummet meg da jeg valgte å montere Biltema hjullager? :/
Jeg bør kanskje prøve å bytte den ABS sensoren?

Takker for svar :)

Endret av Filiphanssen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket taggene som ABS sensoren leser?

Står denne på rett plass?

Kjenner ikke E39 så godt, men denne sitter vel på hjulnavet?

Tror ikke det er noe tagger i navet.

På denne bilen er det en magnet inni hjullageret som sensoren føler på etter det jeg har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være en magnetisk ring med fordypninger med jevne mellomrom på baksiden av lageret slik som på dette bildet. Sensoren leser da forandring i magnetfelt som følge av endret avstand til magnetringen i fordypningene.

 

Det er vel ganske vanlig å få en feil på en hjulsensor, jeg ville vurdert å bytte denne før jeg eventuelt byttet hjullager igjen. OEM hjulssensor fås for 700,- fra koed, mens originale hjullager koster over 1000,- per stykk.

 

Dersom du ikke finner ut av det fant jeg denne siden med informasjon om feilsøking av problemer med ABS-systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må montere lageret riktig veg (skal ikke uttale meg noe om kvaliteten til biltema). Det er kun ene siden den kan lese.

Jeg trodde ikke det er mulig å montere denne typen lager feil vei? Det går nok å presse de feil vei på hjulnavet, men da ser jeg ikke hvordan man kan få på boltene til spindelhuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være en magnetisk ring med fordypninger med jevne mellomrom på baksiden av lageret slik som på dette bildet. Sensoren leser da forandring i magnetfelt som følge av endret avstand til magnetringen i fordypningene.

 

Det er vel ganske vanlig å få en feil på en hjulsensor, jeg ville vurdert å bytte denne før jeg eventuelt byttet hjullager igjen. OEM hjulssensor fås for 700,- fra koed, mens originale hjullager koster over 1000,- per stykk.

 

Dersom du ikke finner ut av det fant jeg denne siden med informasjon om feilsøking av problemer med ABS-systemet.

Jeg husker det ble en liten bulk i den svarte ringen da jeg banket lageret på venstre siden på plass igjen, da er det nok dette som gjør det. Må nok bite i det sure eple og bytte lageret igjen :( Hvis ikke det er mulig å erstatte den magnetringen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp byttet hjullager bak på min E91, og der er det i hvertfall slik at sensoren leser fra den ene siden av lageret, og da må dette monteres riktig vei.

Vet ikke hva Biltema fører av lager, men slike deler ville jeg kjøpt fra anerkjente produsenter. Når det kommer til abs sensorer og andre sensorer for den del så er det kun originalkvalitet som gjelder. Har dårlig erfaring med slike deler av uoriginal kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker det ble en liten bulk i den svarte ringen da jeg banket lageret på venstre siden på plass igjen, da er det nok dette som gjør det. Må nok bite i det sure eple og bytte lageret igjen :( Hvis ikke det er mulig å erstatte den magnetringen da.

 

Banket inn lageret.., dette er ikke riktig metode for montering av lager. Slike lager må monteres med presse, eller tersj, og da er det viktig (alfa og omega) at man presser på riktig sted, ellers er du garantert å få feil med lageret innen kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også ha skadet sensoren, når du får ut lageret sitter den helt åpen, og hvis du har fått noe drit mellom lageret og sensoren når du monterte det kan du ha knust sensoren.

Kjøp deg en 2 eller 3 armet avdrager (terser) på biltema, koster nesten ingen ting, og gjør jobben mye lettere og tryggere.
Når du skal ha lageret på spindelen kan du eventuellt bruke ei skrustikke om du ikke har presse, banking på lager er ikke bra.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Akkurat byttet høyrehjulager bak også, nytt kjøpte jeg hos biltema for 699 ellerno. Kjenner i pedalen og hører ABS slår inn når jeg bremser helt vanlig og forsiktig. Når jeg når 45km/t tennes varsellampene........

Skal se mer på det imorgen med alt dette virker som ræva kvalitet av Biltema hjullager, skikkelig skuff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok biltema lageret ut og inn etter å ha "fiksa" på det  en desperat søndag hvor alt er stengt :P Det fungerte dårlig, og hjalp ingenting. Mandag etter jobb dro jeg å hentet orginal hjulager på bilia. byttet på kvelden, vips på et magisk vis fungerte hele ABS systemet igjen.. merklig med det. Dro til Biltema og fikk igjen pengene og en haug med beklagelser på at dem selger skrot... ^^ 

 

Man må vite hva man kan kjøpe på biltema, og ikke kjøpe ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...