Ovis Skrevet Juli 6, 2015 Skrevet Juli 6, 2015 Hei! Kjøpte en e61 automat 525D(177hk) 06'mod for ca 1måned siden. Da jeg kjøpte den sto dieselforbruket på 0,84 ca kjørte bilen hjem og fikk ned forbruket til ca 0,75 på langkjøring. Men nå har bilen begynt bruke mye mere! Kjørte 90 mil i helga, tur til Sverige og får ikke bilen under 0,95 i snitt! Er ikke dette veldig høyt? En kompis har akkurat samme bil, bare manuell og har snittforbruk på blanda kjøring 0,75! (Han kjørte også bilen min halve turen og fikk heller ikke ned forbruket, så er ikke bare høyrefoten min som er tung tror jeg!) Bilen går som den skal og ingen ulyder. Drar likt som andre 525D. Eneste når jeg starter den når den er kald, hender det at den "hoster/fjusker" litt i 3-4sekunder, så helt fin. (Mulig glødeplugger?) Har ingen motorlampe/feilkoder i displayet.. Bilen har gått 167 000km Er bytta Turbo og manifold for 25 000km siden på bmw-verksted
Ovis Skrevet Juli 6, 2015 Forfatter Skrevet Juli 6, 2015 Motortemp og dpf er vesentlig her. Skal sjekke motortemp under kjøring i morgen. Noen måte jeg lettvint kan sjekke om dpf er tett? Om det er så fjerner jeg dpf like så greit?
CrZyWiz Skrevet Juli 7, 2015 Skrevet Juli 7, 2015 Skal sjekke motortemp under kjøring i morgen. Noen måte jeg lettvint kan sjekke om dpf er tett? Om det er så fjerner jeg dpf like så greit?Det henger ofte sammen med motortemp, sjekk motortemp du.
Ovis Skrevet Juli 7, 2015 Forfatter Skrevet Juli 7, 2015 Da har jeg sjekket motortemp. 88/90grader under normal kjøring 94/95grader på tung kjøring Var oppe på 97grader på det høyeste, men det var en virkelig lang oppoverbakke, der jeg gira manuelt og virkelig truga den oppover på tungt gir Sent from my iPhone using Tapatalk
quandt1960 Skrevet Juli 7, 2015 Skrevet Juli 7, 2015 Da har jeg sjekket motortemp. 88/90grader under normal kjøring 94/95grader på tung kjøring Var oppe på 97grader på det høyeste, men det var en virkelig lang oppoverbakke, der jeg gira manuelt og virkelig truga den oppover på tungt gir Sent from my iPhone using Tapatalk Får du lest ut diff.trykk fra trykksensorene før og etter dpf? Du må ha en elementær app med f.eks bluetoothadapter eller lignende som støtter OBDII. De to verdiene skal være så lik som mulig og er de over en viss verdi vil bilen gå i tvungen regenereringsmodus hver 500km og forbruke noe ekstra diesel. Det kan være forklaringen men selvfølgelig kan det være andre faktorer også. Ville begynt med det mtp hvor langt bilen er kjørt og at DPF er designet for å vare minst 160000km
Ovis Skrevet Juli 7, 2015 Forfatter Skrevet Juli 7, 2015 (endret) Eksostemp før partikkelfilter: 123grader Eksostemp foran katalysator:143grader Har også feilkode på x2 glødeplugger og ladetrykksventil. Eksostrykkføler: 5,9 millibar Eksostemp før partikkelfilter ved 2000omdr: 136grader Eksostemp før katalysator ved 2000omdr: 167grader Sent from my iPhone using Tapatalk Endret Juli 7, 2015 av Ovis
TRF Skrevet Juli 7, 2015 Skrevet Juli 7, 2015 Du må måle/logge mottrykk når du dra gjennom et gir (3dje eller tyngre).
Ovis Skrevet Juli 7, 2015 Forfatter Skrevet Juli 7, 2015 (endret) Tok video av målinga i samme bakke der jeg dro ut 3. og lå der til rødlinja en stund. Driftsvarm bil. Temp før partikelfilter: fra 287grader til 566grader max Temp før kataltysator: fra 248grader til 729grader max VIDEO FØR: http://i1310.photobucket.com/albums/s641/Ove_Stokkebryn/th_IMG_0623_zpsmyctcyno.mp4 ETTER: http://i1310.photobucket.com/albums/s641/Ove_Stokkebryn/th_IMG_0624_zpsqhf9u7kl.mp4 Feilkode 4185 er jo: 4185 - Exhaust-gas temperature sensor before cat conv. signal - signal too high Kan vel være noe der? Endret Juli 7, 2015 av Ovis
Ovis Skrevet Juli 8, 2015 Forfatter Skrevet Juli 8, 2015 mottrykk Fann bare en eksostrykkføler. Også noe som het "Galleritrykk" som jeg ikke vet hva er.
quandt1960 Skrevet Juli 8, 2015 Skrevet Juli 8, 2015 (endret) Fann bare en eksostrykkføler. Også noe som het "Galleritrykk" som jeg ikke vet hva er. Galleritrykk er vel railtrykk oppstrøms injektorene. Stemmer fint med at 1600 er maks noe som stemmer for M57 Det jeg tror du har der er difftrykket mellom de to trykksensorene på DPF. 15,9 millibar i diff høres ikke unormalt ut for meg men jeg reagerer litt på at den kommer opp i 200 mbar i diff, det ville jeg tolket som et ganske fullt filter. Jeg vet dessverre ikke hvilket settpunkt for difftrykk som gir feilkode da temperaturstigningen også blir målt (hvor for den kommer opp i 250 grader slik jeg forstår det) Generelt om BMW DPF Diesel Particulate Filter (DPF) The diesel particulate filter is monitored by means of the differential pressure sensor. If the filter is defective, the differential pressure before and after the filter will be lower than for a new filter. Monitoring starts when the flow of exhaust gas and the diesel particulate filter temperature exceed certain values. A fault is detected when the differential pressure drops below a defined threshold for a certain period of time. Conversely, an overloaded/clogged diesel particulate filter is detected when the differential pressure exceeds a defined value for a certain period of time. When regeneration of the diesel particulate filter is started, the time required until the exhaust temperature before the DPF reaches 250°C is measured. This time is set to zero if the engine runs for a longer period of time at idle speed or in overrun mode. A fault is detected if a defined time is exceeded before the temperature of 250°C is reached. In this way, the response characteristics of the increase in exhaust temperature for DPF regeneration are monitored. The system also monitors whether the exhaust gas temperature before the diesel particulate filter corresponds to the expected value after a defined period of time. If this is not the case although the control system has reached its limits, a fault is detected. Also in this case, each of these faults is stored reversible. If the fault is determined in two successive driving cycles, an irreversible fault is stored and the MIL is activated. Endret Juli 8, 2015 av FJPopp
quandt1960 Skrevet Juli 8, 2015 Skrevet Juli 8, 2015 Når jeg leser utdraget fra BMW manualen så står det faktisk litt feil skrevet av en eller annen grunn. Trykket før er f.eks p1 og trykket etter dpf er p2. Hvis filteret ikke er tett så har vi et lavt difftrykk, men hvis det tetter seg igjen så må eksosen passere et mindre areal. Så derfor vil eksoshastigheten øke litt gjennom filteret. Dermed faller trykket p2 ift p1 og difftrykket øker og ikke minker som det kanskje kan tolkes fra teksten til manualen.
Ovis Skrevet Juli 8, 2015 Forfatter Skrevet Juli 8, 2015 Når jeg leser utdraget fra BMW manualen så står det faktisk litt feil skrevet av en eller annen grunn. Trykket før er f.eks p1 og trykket etter dpf er p2. Hvis filteret ikke er tett så har vi et lavt difftrykk, men hvis det tetter seg igjen så må eksosen passere et mindre areal. Så derfor vil eksoshastigheten øke litt gjennom filteret. Dermed faller trykket p2 ift p1 og difftrykket øker og ikke minker som det kanskje kan tolkes fra teksten til manualen. Okai. Har sett på feilkoder i dag også, og er kun glødeplugger som kommer igjen. Har nå kjørt ca 10-15 mil etter langtur til Sverige og dieselforbruket har gått ned fra 1,2 på småkjøring til 9,6 -9,7 med en del testing og tukting. Så det kan jo virke som den har blitt litt snillere etter den langturen. Men uansett er vel 9,7 pr.mil alt for høyt? Får vel kanskje bite i det sure epplet å kjøpe nytt dpf? får joorginalt filter til 5000+frakt på ebay. http://www.ebay.com/itm/Original-DPF-Dieselpartikelfilter-Ruspartikelfilter-BMW-525d-530d-18307792041-/201084202450?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item2ed18d6dd2&vxp=mtr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå