Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Kjøpte en e61 automat 525D(177hk) 06'mod for ca 1måned siden. Da jeg kjøpte den sto dieselforbruket på 0,84 ca kjørte bilen hjem og fikk ned forbruket til ca 0,75 på langkjøring.

Men nå har bilen begynt bruke mye mere! Kjørte 90 mil i helga, tur til Sverige og får ikke bilen under 0,95 i snitt!

Er ikke dette veldig høyt?

En kompis har akkurat samme bil, bare manuell og har snittforbruk på blanda kjøring 0,75!

(Han kjørte også bilen min halve turen og fikk heller ikke ned forbruket, så er ikke bare høyrefoten min som er tung tror jeg!)

Bilen går som den skal og ingen ulyder. Drar likt som andre 525D.

Eneste når jeg starter den når den er kald, hender det at den "hoster/fjusker" litt i 3-4sekunder, så helt fin. (Mulig glødeplugger?)

Har ingen motorlampe/feilkoder i displayet..

Bilen har gått 167 000km

Er bytta Turbo og manifold for 25 000km siden på bmw-verksted

Skrevet

Motortemp og dpf er vesentlig her.

Skal sjekke motortemp under kjøring i morgen. Noen måte jeg lettvint kan sjekke om dpf er tett? Om det er så fjerner jeg dpf like så greit?

Skrevet

Skal sjekke motortemp under kjøring i morgen. Noen måte jeg lettvint kan sjekke om dpf er tett? Om det er så fjerner jeg dpf like så greit?

Det henger ofte sammen med motortemp, sjekk motortemp du.
Skrevet

Da har jeg sjekket motortemp.

88/90grader under normal kjøring

94/95grader på tung kjøring

Var oppe på 97grader på det høyeste, men det var en virkelig lang oppoverbakke, der jeg gira manuelt og virkelig truga den oppover på tungt gir

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Da har jeg sjekket motortemp.

88/90grader under normal kjøring

94/95grader på tung kjøring

Var oppe på 97grader på det høyeste, men det var en virkelig lang oppoverbakke, der jeg gira manuelt og virkelig truga den oppover på tungt gir

Får du lest ut diff.trykk fra trykksensorene før og etter dpf? Du må ha en elementær app med f.eks bluetoothadapter eller lignende som støtter OBDII. De to verdiene skal være så lik som mulig og er de over en viss verdi vil bilen gå i tvungen regenereringsmodus hver 500km og forbruke noe ekstra diesel. Det kan være forklaringen men selvfølgelig kan det være andre faktorer også. Ville begynt med det mtp hvor langt bilen er kjørt og at DPF er designet for å vare minst 160000km

Skrevet (endret)

Eksostemp før partikkelfilter: 123grader

Eksostemp foran katalysator:143grader

Har også feilkode på x2 glødeplugger og ladetrykksventil.

Eksostrykkføler: 5,9 millibar

Eksostemp før partikkelfilter ved 2000omdr: 136grader

Eksostemp før katalysator ved 2000omdr: 167grader

Endret av Ovis
Skrevet (endret)

Tok video av målinga i samme bakke der jeg dro ut 3. og lå der til rødlinja en stund. Driftsvarm bil.

Temp før partikelfilter: fra 287grader til 566grader max

Temp før kataltysator: fra 248grader til 729grader max

VIDEO

FØR:

http://i1310.photobucket.com/albums/s641/Ove_Stokkebryn/th_IMG_0623_zpsmyctcyno.mp4

ETTER:

http://i1310.photobucket.com/albums/s641/Ove_Stokkebryn/th_IMG_0624_zpsqhf9u7kl.mp4

Feilkode 4185 er jo: 4185 - Exhaust-gas temperature sensor before cat conv. signal - signal too high

Kan vel være noe der?

IMG_0599_zps1lscfpnm.jpg

Endret av Ovis
Skrevet

mottrykk

Fann bare en eksostrykkføler.

IMG_0626_zpsadqnqtft.jpg

Også noe som het "Galleritrykk" som jeg ikke vet hva er.

IMG_0627_zpskf1nqywh.jpg

Skrevet (endret)

Fann bare en eksostrykkføler.

IMG_0626_zpsadqnqtft.jpg

Også noe som het "Galleritrykk" som jeg ikke vet hva er.

IMG_0627_zpskf1nqywh.jpg

Galleritrykk er vel railtrykk oppstrøms injektorene. Stemmer fint med at 1600 er maks noe som stemmer for M57

Det jeg tror du har der er difftrykket mellom de to trykksensorene på DPF. 15,9 millibar i diff høres ikke unormalt ut for meg men jeg reagerer litt på at den kommer opp i 200 mbar i diff, det ville jeg tolket som et ganske fullt filter. Jeg vet dessverre ikke hvilket settpunkt  for difftrykk som gir feilkode da temperaturstigningen også blir målt (hvor for den kommer opp i 250 grader slik jeg forstår det)

Generelt om BMW DPF

Diesel Particulate Filter (DPF)

The diesel particulate filter is monitored by means of the differential

pressure sensor. If the filter is defective, the differential pressure

before and after the filter will be lower than for a new filter.

Monitoring starts when the flow of exhaust gas and the diesel

particulate filter temperature exceed certain values. A fault is

detected when the differential pressure drops below a defined

threshold for a certain period of time.

Conversely, an overloaded/clogged diesel particulate filter is detected

when the differential pressure exceeds a defined value for a

certain period of time.

When regeneration of the diesel particulate filter is started, the time

required until the exhaust temperature before the DPF reaches

250°C is measured. This time is set to zero if the engine runs for a

longer period of time at idle speed or in overrun mode. A fault is

detected if a defined time is exceeded before the temperature of

250°C is reached.

In this way, the response characteristics of the increase in exhaust

temperature for DPF regeneration are monitored.

The system also monitors whether the exhaust gas temperature

before the diesel particulate filter corresponds to the expected

value after a defined period of time. If this is not the case although

the control system has reached its limits, a fault is detected.

Also in this case, each of these faults is stored reversible. If the fault

is determined in two successive driving cycles, an irreversible fault

is stored and the MIL is activated.

Endret av FJPopp
Skrevet

Når jeg leser utdraget fra BMW manualen så står det faktisk litt feil skrevet av en eller annen grunn. Trykket før er f.eks p1 og trykket etter dpf er p2.

Hvis filteret ikke er tett så har vi et lavt difftrykk, men hvis det tetter seg igjen så må eksosen passere et mindre areal. Så derfor vil eksoshastigheten øke litt gjennom filteret. Dermed faller trykket p2 ift p1 og difftrykket øker og ikke minker som det kanskje kan tolkes fra teksten til manualen.

Skrevet

Når jeg leser utdraget fra BMW manualen så står det faktisk litt feil skrevet av en eller annen grunn. Trykket før er f.eks p1 og trykket etter dpf er p2.

Hvis filteret ikke er tett så har vi et lavt difftrykk, men hvis det tetter seg igjen så må eksosen passere et mindre areal. Så derfor vil eksoshastigheten øke litt gjennom filteret. Dermed faller trykket p2 ift p1 og difftrykket øker og ikke minker som det kanskje kan tolkes fra teksten til manualen.

Okai. Har sett på feilkoder i dag også, og er kun glødeplugger som kommer igjen.

Har nå kjørt ca 10-15 mil etter langtur til Sverige og dieselforbruket har gått ned fra 1,2 på småkjøring til 9,6 -9,7 med en del testing og tukting. Så det kan jo virke som den har blitt litt snillere etter den langturen. Men uansett er vel 9,7 pr.mil alt for høyt?

Får vel kanskje bite i det sure epplet å kjøpe nytt dpf? får joorginalt filter til 5000+frakt på ebay. http://www.ebay.com/itm/Original-DPF-Dieselpartikelfilter-Ruspartikelfilter-BMW-525d-530d-18307792041-/201084202450?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item2ed18d6dd2&vxp=mtr

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...