Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 318d (N47) hvor oljenivået "alltid" er på maks.

Kjøpte bilen i fjor høst i starten varierte oljenivået mellom maks og for mye olje. Jeg byttet olje og filter i vinter. Da fylte jeg på 5 liter (oppgitt kapasitet er 5,5) og sjekket oljenivået. Det var på maks. Fint tenkte jeg, det var kanskje litt gammel olje som ikke hadde rent ut som gjorde at 5 liter var nok. Etter 7000 km er oljenivået fortsatt på maks.

Har virkelig N47-motorene så lavt oljeforbruk? Eller er det oljesensoren som har trøbbel? Litt vanskelig å få sjekket det når det ikke er noen peilepinne. Hvordan feilsøker jeg dette og er det dyrt og vanskelig å bytte sensoren? Er dette en vanlig feil på disse bilene?

Skrevet

Jeg har ikke samme motor, men en m57.

Merker der også at min nivå måler mener at det bestandig er masse olje, altså fullt. Min peilepinne sier dog noe annet.

Idrive sier at det hele tiden er fullt selv om jeg er på halvfull på peilepinnen.

Jeg tror at man må ned på rett over minimum før idrive sier at det er mindre.

Men vet ikke..

Skrevet

På dieselen i E46 er det vanlig med sensorfeil. Koster ca 1500 og står midt under bunnpanna fant jeg ut etpar dager etter siste oljeskift.. 

Skrevet

Det er korrekt kvasi, men da vil man som oftest få en gul.olje lampe i instrument panelet.

Skrevet

:---)  Er det peilepinne på N47-motoren? Min check control har også vist full nå helt siden forrige skift (11000 km siden). Hadde N46 før, og den slukte olje, hadde bestandig en femliters kanne liggende.

Skrevet (endret)

Jeg har ihvertfall ikke funnet noen peilepinne og jeg tror ikke den har det. Hvis det er riktig som Otis sier at sensoren viser fullt helt til oljen nærmer seg minimumsnivå så har vi ikke noe å bekymre oss for. Men det er jo litt kjedelig om det plutselig er altfor lite olje og sensoren fortsatt tror det er fullt.

Tror jeg skal prøve å tappe ut en halvliter olje og se om sensoren reagerer på det, men får ikke gjort det før etter ferien.

Endret av Mjukas

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...