Chris11slett Skrevet September 18, 2015 Forfatter Skrevet September 18, 2015 ska prøve å ta toppdeksel av imårra, og rengjøre veivhusventilasjon
Aquarius Skrevet September 19, 2015 Skrevet September 19, 2015 Ta IKKE av toppdeksel... du får ikke rengjort noe veivhusventilasjon der ! Ta av det gamle filterhuset (rød pil), da ser du hvordan veivhusventilasjonen er lagt. Ta bilde når du får av filteret.. Skal være en åpning eller slange i toppdekselet rett til venstre for oljepåfyllingslokket - under filterhuset (ved gul pil).
Chris11slett Skrevet September 19, 2015 Forfatter Skrevet September 19, 2015 har tatt av det gamle filterhuset.. hvorfor ikke ta av? veivhus ventilasjon sitter jo under der?
Aquarius Skrevet September 19, 2015 Skrevet September 19, 2015 Er overhode ikke noe veivhusventilasjonsdeler under toppdekselet. Veivhuset og kamhus (under toppdeksel) ventileres ved at det suges luft ut av den festlige tapegreia på bildet ditt, som er tilkoblingen av veivhusventilasjonen. Slangen fører til innsuget på motoren der det er undertrykk/vakuum. Det skaper ventilasjonen. Den tapekoblingen ser ikke tett ut. Slangetilkoblingen i den andre enden ser også tvilsom ut.Sjekk lekkasjer i begge ender av slangen, og at slangen ikke er tett. Er nok en lite gjennomført ombygging til konfilter dette...
Chris11slett Skrevet September 19, 2015 Forfatter Skrevet September 19, 2015 oki, diesel bmw motorer er nytt for meg, derfor eg spør ja var sånn når eg henta den. da uten den slangen til veivhus. og me gammelt filter hus på.. kan ta tatt knekken på bunnpanne pakning? den er nyli bytta men lekker.. hvordan skal det se ut for at der er ordentlig "ombygd" ?
Aquarius Skrevet September 19, 2015 Skrevet September 19, 2015 Hva med å bygge tilbake til original filter ! Det kon-filteret er jo bare tull likevel. Alternativt må du få koblingene tette. Og sjekk at slangen ikke er tett. Sikker på at du ikke har for mye olje? Synes det høres rart ut at det spruter olje når du tar av oljepåfyllingslokket. Om bunnpanna lekker etter pakningsbytte har du nok ikke fått renset anleggsflatene godt nok. Lett å overse littrusk på pakningsflaten på motorblokka når du ligger/står under bilen.
TRF Skrevet September 19, 2015 Skrevet September 19, 2015 (endret) Aquarius, du sier mye bra, men du er klar over at vevihunventilasjonen på bmw diesel fungerer helt utmerket uten noe undertrykk? Vet ikke hvor denne myte kommer fra, men det stemmer altså ikke. Dersom den allerede ånder kraftig ut av veivhusvent, og den allikelve presser olje ut gjennom peilepinne, og blåser mye når du åpne oljelokk, så har du nok rett og slett for mye gjennomslag. Endret September 19, 2015 av TRF-Racing
Chris11slett Skrevet September 19, 2015 Forfatter Skrevet September 19, 2015 lekker ikke fra o ring mer, har fixa det.. låg 2 ødelagte o ringer nedi hullet.. men når eg henta bilen sto det gammel filterhuset på, og det va kon filter uten ånding til veivhus.. kan det være at bunnpakning har gådd te fans? lekker i fra denne nå.. gjennomslag hvor? eg e så oppgitt og lei den lekkasjen at eg vurdere selge bilen snart...
Aquarius Skrevet September 20, 2015 Skrevet September 20, 2015 Hei TRF-Racing, er helt enig med deg i at kjerneproblemet her nok er for høyt gjennomslag. Det er jo en litt mer omfattende sak, og kanskje heller ikke aktuelt å gjøre noe med på en såpass gammel motor. Men å påstå at veivhusventilasjonen på BMW diesel fungerer utmerket uten undertrykk synes jeg blir feil - særlig når du ender opp med en masse oljesøl som her. Veivhusventilasjonen skal jo nettopp hindre utslipp av oljedamper og kondensat, og er avhengig av undertrykket for å føre dampen tilbake til innsuget - der den til syvende og sist skal. Jeg vet at motoren vil fungere utmerket uten undertrykket, men veivhusventilasjonen vil ikke fungere som tiltenkt. Jeg tror vel kanskje du i denne sammenhengen sikter til en undertrykksfri (dvs. overtrykksbasert) alternativ veivhusventilasjon med oljeoppsamlingskar a la Colaflaske e.l. Funker det, men vel ikke så populært ved EU-kontroll. Ingen motorekspert, så korriger meg gjerne . MrElevslett, du får gi oss status når du får kjørt litt. Kanskje reduseres også lekkasjen i bunnpannepakningen når overtykket blir borte (selv om jeg tviler på det).
Chris11slett Skrevet September 20, 2015 Forfatter Skrevet September 20, 2015 jepp, ska gjøre det håper det blir borte, men tviler også.... hva ska eg evt be ett verksted å gjøre me bilen? vurdere å sende den på verksted...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå