Svein Ole Apold Skrevet August 17, 2015 Skrevet August 17, 2015 vurderer å kjøpe bmw 730 2004 modell, lurer på om noen her har peiling på hva eg må se etter og vere obs på når jeg kjøper en sånn bil, Bilen eg vurderer å kjøpe har gått 150000 km og improtert i 2007, håper noen har noen råd her
Otis Skrevet August 17, 2015 Skrevet August 17, 2015 Det er jo likedan som med e60. Gode girkasser, og motorer. Ellers er det bare å søke på forumet etter feil på e60. Det meste er likt, eller større. Svein Ole Apold reagerte på dette 1
quandt1960 Skrevet August 18, 2015 Skrevet August 18, 2015 Tja, de er kjent for mye elektronikkfeil. Spesielt de første årstallene. E60 er langt bedre der.
quandt1960 Skrevet August 19, 2015 Skrevet August 19, 2015 (endret) Hmm. Elektronisk feil. Hvor da? Sånn jevnt over hele linja, den er bedre som LCI versjon. Husker dette veldig godt når den kom. Leste en gang en god artikkel om det i tyske Automotorsport på tidlig 2000 tallet med at BMW hadde uvanlig mange garantisaker på elektronikken på bilen. En del nye teknologi som ble tatt i bruk første gangen Et kjent tysk ordtak om E65 er Motor top, elektrik flop. Det har og vært utfordringer med automatkassene så olje bør byttes minst hver 100k Batteriet bør alltid ha god spenning, skal ikke mye for lav spenning til før det gir store utslag på denne type elektronikk. En liten feil et sted i elektronikken kan medføre store problemer selv om det ofte er en enkel fiks er det ikke lett å finne feilen fordi modulene er såpass satt sammen. Da trenger du et verksted med god erfaring hvis du ikke har peiling selv. Så sjekk at alle funksjoner fungerer som de skal. Gjerne ta en diagnose Endret August 19, 2015 av FJPopp
Otis Skrevet August 19, 2015 Skrevet August 19, 2015 Jeg kan ikke tenke meg at det enda finnes E65/E66 som ikke har fått slik ting fikset enda. Om det enda ikke har feilet, så tviler jeg på at det er et problem. Men er det virkelig så store differanser på E65/E66 og E60/E61?
Popza Skrevet August 20, 2015 Skrevet August 20, 2015 (endret) Har eid den bilen. 730d 2003. Må si det er den bilen som har gitt mest feil og reparasjoner av alle biler jeg har hatt, og ikke minst de dyreste reparasjonene. Girkassen(ZF 6HP26) var helt sinnsykt ræva. Veldig stygge girskift fra andre gir og ned til første gir, veldig brutalt til tider. Førstegiret oppførte seg også veldig rart til tider, da man kom til et lyskrys for eksempel; var det som førstegiret bare ville dra deg fremover og igjen føltes dette brutalt og jeg følte jeg måtte trykke ganske "hardt" på bremsen for å holde bilen igjen. Men ikke bare det, ganske ofte føltes det ut som bilen ga fra seg lite kraft på et turtallstadie den burde ha mye kraft(for en diesel). Måtte ofte trykke ganske hardt på gasspedalen for å få en ok akselerasjon. Hadde med bilen til Bilia pga dette, de mente det var sånn den var laget. Ingen ting var feil. Også som FJPopp skriver, om batteriet. Forrige eier hadde byttet batteriet rett før jeg kjøpte den av han. Sikkert fått feilmeldinger i hytt og pine, slik jeg fikk ganske kort tid etter kjøpet. Jeg fikk opp ca 6-7 forskjellige feilkoder veldig ofte på vinteren, var helt tivoli inne i bilen til tider *ring ring*, alt fra ABS, til girkassefeil. En dag tok alt helt kvelden, har lagt ut en YouTube video av det: .Ikke turteller, speedometer, ABS, Airbag, PDC, ja... alt var ødelagt. Dette var en Januardag. Bilia brukte helt SINNSYKT lang tid på å finne feilen, følte hele greia var veldig talentløst fra dem sin side. Så etter ca 7-8 timer med feilsøking som kostet ca 1000kr timen(!) fant de ikke feilen. Da hadde de kontaktet BMW Sverige for å spørre de. Der fikk de svaret med en gang(fikk chatlogg da jeg betalte regningen). ZGM og CAS var ødelagt. Samtidig. Regningen, med koding, feilsøking, osv. Ble på 30000kr ca. Med "rabatter". Etter dette tenkte jeg, at fy faen... Denne bilen må jeg bli kvitt. Bilen var vanskelig å selge også. Da jeg la den ut til salgs på Finn.no tiltrakk den seg mye tullinger. Mange som bare ville snakke, prutmakere, folk som ikke hadde penger og folk som ikke møtte opp. Andre facts jeg kan komme med om min bil, som jeg kommer på i farta: KM 155.000 ca. Servicehistorikken var: Ny turbo på 140.000 ca som bavaria tok 27000kr for, nytt batteri til 8000kr(eller noe sånt, husker ikke i farta), nye PDC sensorer bak, og noen slitedeler. Det er deg jeg husker i farta. Veldig fin bil da den fungerte og var feilfri. Ingen rust. Aluminiumskarosseri gjorde den bra på det området. Føltes veldig tung, om du kom i en sving i "høy" fart. Har du tenkt til å kjøpe deg en slik bil, vær forberedt på å legge ut noen tusen på vedlikehold. Les også på bimmerfest, der får du mye informasjon(Mye negativt om bilen der). Ville absolutt anbefalt en LCI, om du absolutt skal ha en slik bil. Endret August 20, 2015 av E92 Popza
Otis Skrevet August 20, 2015 Skrevet August 20, 2015 Antar da at om man kjøper en slik bil nå, så er slike feil luket bort, pga varenummer endringer underveis i produksjon.
Reef89 Skrevet August 20, 2015 Skrevet August 20, 2015 +1 til Otis, i tillegg så kjøper man aldri den første utgaven av noe. det er der alle feil og barnesykdommer kommer, som blir snapet opp og produsenter fikser det til neste pulje. Otis reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå