Anderslien Skrevet August 18, 2015 Share Skrevet August 18, 2015 Jeg har gått til innkjøp av en 2010 740D. Denne har dessverre et veldig tynt ratt som jeg skulle gjerne ha byttet ut. Hvor enkelt er dette å få til? Denne har ikke varme i rattet, men den har slik Lane Warning hvor det vibrerer i rattet hvis man ikke holder seg innenfor vegmerkingen. Jeg vet ikke om dette sitter i selve rattstammen eller i rattet, men hele rattet vibrerer. Jeg ser det ligger en del ratt til salgs på ebay, men jeg aner ikke om disse kan brukes og om jeg kan bruke opp igjen airbagen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet August 18, 2015 Share Skrevet August 18, 2015 Vanligvis er det lett å bytte ratt men noen funksjoner kan av og til falle vekk som f.eks rattvarme. Men likevel må det være ratt som har samme airbag stamme som f.eks noen ratt har. Slik jeg kjenner det på E46, E39 og E9X så kan man bytte alle ratt som blir levert til de modellene, men med forutsetning i det første jeg skriver. Men F01 er jo ganske komplisert bil så er ikke 100% sikker på den, hva med å høre med et BMW verksted? Vanlig prosedyre ved bytte av ratt er av med minus pol på batteriet, så er det av med airbag og koble fra, så har du en senterbolt som skrus av og dras til med riktig moment, montering motsatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderslien Skrevet August 18, 2015 Forfatter Share Skrevet August 18, 2015 Jeg bør kanskje høre med et BMW verksted om de har delenummer på de jeg kan bruke. Å bytte selve rattet klarer jeg da jeg har gjort dette på en del biler opp gjennom årene, men nå er det så mye elektronikk på disse bilene at man vet aldri hvilke utfordringer som kan dukke opp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet August 19, 2015 Share Skrevet August 19, 2015 Det er ingen problem å bytte ratt, men skal du ha de samme funksjonene du allerede har, må du kjøpe et ratt som har disse utstyrskodene. Jeg mins å huske at det er forskjellige delenumre på ratt som har med og uten Lane Change Warning. Når du bytter ratt må du også bytte til en airbag som passer dette om vi legger at du har standardratt til grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet August 19, 2015 Share Skrevet August 19, 2015 Mitt merceratt var slitt og egentlig ganske tynt.. Kjøpte "skinn trekk" fra ebay i ekte skinn som jeg sydde på. Tykt og godt å holde i og jeg slapp unna med 150kr... Kanskje verdt ett forsøk? Ser ikke at det er sydd på ett trekk på rattet faktisk...Jeg gjorde jobben litt slurvete og kjapt men resultatet ble likevel bra! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderslien Skrevet August 19, 2015 Forfatter Share Skrevet August 19, 2015 Da kan jeg egentlig bare sjekke på GS Bildeler hvilke ratt som er med lane warning og sjekke om airbagen til dette rattet har samme delenummer som min airbag. Er det en stor jobb å ettermontere rattvarme hvis jeg kjøper et ratt med dette? Ikke at det er veldig viktig, men er ganske digg med varme i rattet på vinteren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet August 19, 2015 Share Skrevet August 19, 2015 Har du tynt ratt, så har du nok standardrattet. Airbagen din vil ikke passe sport- eller M-sportsrattet. Når det kommer til rattvarme, så må du høyst sannsynlig kjøpe deg en ny slepering/SZL. Når sleperingen er innstallert fra fabrikk, har den et annet delenummer enn det som fåes kjøpt nå, men det kan være at den er forberedt for rattvarme likevel. Det kan se ut som det må strekkes to kabler fra SZL til bryterenheten, men dette er i så fall en smal sak. Bryterenheten må kjøpes, samt at det må kodes etter montering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderslien Skrevet August 19, 2015 Forfatter Share Skrevet August 19, 2015 Det er så mye jobb ja. Da dropper jeg nok rattvarme. Jeg skal sjekke ut GS etter delenummer, men da må jeg nok ha airbag og ratt. Sleperingen som sitter i bilen passer vel på et sportsratt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet August 19, 2015 Share Skrevet August 19, 2015 Ja, sleperingen har ingen innvirkning på om bilen har sportsratt eller ikke. Personlig ville jeg nok kostet på meg merkostnaden og jobben med å ettermontere rattvarme når du først gjør en slik jobb. SweetBMW reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderslien Skrevet August 19, 2015 Forfatter Share Skrevet August 19, 2015 (endret) Takk for svar. Da skal jeg se hva jeg får til Endret August 19, 2015 av Anderslien Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå