Gå til innhold

Vindu virker ikke selv med ny elmotor.

hansff
 Share

Anbefalte innlegg

Vinduet høyre side bak sluttet å virke og jeg har fått denne sykt irriterende feilmeldingen som sier pling hvert 20. sekund(se bilde). 
Så i instruksjonsboka at den betyr at klemsikringen er defekt og at man skal la bilen kontrollere, selv om det ikke gjør noe annet enn at symbolet dukker opp.

Jeg tenkte at det sikkert bare er å bytte elmotoren til vindusheisen, så kjøpte brukt og byttet, men fikk den fremdeles ikke til å funke. Lot da selve vindusheisen med wire og slikt bli og byttet bare selve elmotoren. 

Fant denne siden der en fyr har samme problemet, men ble kvitt det ved å bytte motsatt av meg. Dvs byttet selve heisemekanismen men lot elmotoren bli. 

Kunne ikke se noen flere ledninger til eventuelle sensorer eller lignende da jeg plukket av dørpanel og slikt,

Hvordan virker så denne klemsikringen? 

http://upgr8s.blogspot.no/2014/06/bmw-e90-door-window-lifting-mechanism.html

"This error can’t be reset or disabled until the lifter is replaced!"

Akkurat nå tenker jeg at løsningen er å bytte elmotoren, men at jeg må få noen til å slette feilmeldingen før vinduet igjen vil virke.

Setter pris på all hjelp.

post-85968-0-64164800-1440109697_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar vindushevermotoren av, men fortsatt har den koblet til også trykker på bryteren. Hvis motoren går så ligger problemet i selve vindusheisen som har tregheter i seg, og da tror systemet at det er noe som er i veien for vinduet. 

Hvilken bil er det du har? Kan være at det må utføres en grunninnstilling av vindusheveren. Så elektronikken lærer hvor mye motstand det er når den går fritt, og hvis motstanden overstiger dette så stopper vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så på ett eller annet Fleksnes-vis har motoren nå begynt å kjøre igjen, så det fungerer som normalt. :stupid: 

Samme feilmelding er der fremdeles. Av svarene her virker det tsom at jeg kan prøve å slette feilmeldingen, også håpe på det beste. Evt forsøke å smøre opp og rekalibrere elmotor først. Virker det fornuftig`?

Rekalibrering virker som at det er en jungel å finne ut av i seg selv(er masse forslag til hvordan det gjøres på nettet). Noen som har gjort det og vet hva som funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Ok, så på ett eller annet Fleksnes-vis har motoren nå begynt å kjøre igjen, så det fungerer som normalt. :stupid: 

Samme feilmelding er der fremdeles. Av svarene her virker det tsom at jeg kan prøve å slette feilmeldingen, også håpe på det beste. Evt forsøke å smøre opp og rekalibrere elmotor først. Virker det fornuftig`?

Rekalibrering virker som at det er en jungel å finne ut av i seg selv(er masse forslag til hvordan det gjøres på nettet). Noen som har gjort det og vet hva som funker?

Feilmelding er slettet og har ikke kommet tilbake. Det er fremdeles både gammel vindusheis og elmotor, så hvorfor feilmeldingen dukket opp, er et mysterium. 

Har forøvrig lest et eller annet sted at et slitent batteri kan begynne å tulle med slike ting, uten at jeg vet noe sikkert. Batteriet er byttet nå. 

Til rekalibrering brukte jeg 17-sekundersmetoden som er beskrevet rundt omkring.

Det er ikke elmotor som er problemet. Det er selve heve mekanismen. Den som du skrur elmotor fast i, den som ruta sitter festet i. Den som fører vinduet ditt opp og ned. Ikke elmotoren.

Både elmotor og hevemekanisme fungerer som de skal og er ikke byttet. 

Takk for innspill folk.

Endret av hansff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...