stef Skrevet August 22, 2015 Skrevet August 22, 2015 Har problem med at det lekker kjølevæske fra lokket til ekspansjonstanken. Det hele startet med at bilen ble veldig varm, opp på rød merket etter noen få minutters kjøring. Jeg sjekket nivået i ekspansjonstanken og der var det nesten helt tomt. Har fylt på ny kjølevæske med bilen i oppover bakke, varme apparatet på full varme og lufte skrue til kjølesystemet og ekspansjonstanken åpen. Startet deretter opp bilen og så at det lakk kjølevæske fra lokket til ekspansjonstanken (rant ut med jevne mellomrom). Temp måleren stoppet halvveis og ble stående.. etter 2-3 minutter begynte det å renne kjølevæske kontinuerlig fra lokket. Noen som har peiling på hva dette kan være? Skiftet pakninger på lokket, men ser at det er "hull"/"åpning" forbi pakningene.. Se bilde av ekspansjonstank og lokket. Setter stor pris på all hjelp!
MrBrum Skrevet August 22, 2015 Skrevet August 22, 2015 Det tyder på at du har en lekkasje et sted der. Lekkasjen kan ha oppstått av dårlig virkning på vifta. Dvs dårlig viskose kobling. Sjekk at vifta er med rundt når motoren er varm. Vet du om vannpumpen på bilen er gammel? Det å ha bilen i motbakke skal være unødvendig, men det har tydeligvis spredt seg som "fakta" på nett. Det riktige er å sette på tenningen ved påfyll av kjølevæske, for da går den elektriske hjelpepumpen. Det er nemlig en elektrisk vannpumpe på e39 i tillegg til den mekaniske.
stef Skrevet August 23, 2015 Forfatter Skrevet August 23, 2015 (endret) Det å lufte/fylle på kjølevæske er greit. Er ikke det som er problemet her, men det at det lekker kjølevæske fra lokket.. Skal ikke det bygges opp trykk i systemet? Hva er typiske tegn på at vannpumpen er ødelagt? Mvh Stefan Endret August 23, 2015 av stef
Sammyen Skrevet August 23, 2015 Skrevet August 23, 2015 (endret) I verste fall så kan toppakningen være gåen. Ville tatt eksostest av kjølevæsken for å være sikker.Du opplever ingen store tap av kjølevæske utenom det som "svetter" gjennom lokket?Er vannpumpa gåen så pleier det oftest å være "knatrelyder" som tyder på at plastikken er gått til H.Har du sjekket viskosekoblingen som MrBrum foreslo?Edit: Er skovlen skikkelig ødelagt så skal det være dødgang "ut og inn" på vannpumpa. Endret August 23, 2015 av Sammyen
stef Skrevet August 23, 2015 Forfatter Skrevet August 23, 2015 Takk for svar Er kun fra selve lokket på ekspansjonstanken det lekker. Og er ikke bare svetting, det renner ut med jevne mellomrom :S Kan tenke meg ca 1 dl i løpet av 3 minutter på tomgang. Og endå mer når jeg kjører og bilen er varm. Hvordan sjekker jeg viskosekoblingen? Vifter går hvert fall rundt sammen med motoren.
MrBrum Skrevet September 19, 2015 Skrevet September 19, 2015 Takk for svar Er kun fra selve lokket på ekspansjonstanken det lekker. Og er ikke bare svetting, det renner ut med jevne mellomrom :S Kan tenke meg ca 1 dl i løpet av 3 minutter på tomgang. Og endå mer når jeg kjører og bilen er varm. Hvordan sjekker jeg viskosekoblingen? Vifter går hvert fall rundt sammen med motoren. Viskosekoblingen skal låse vifta når motoren blir varm. Det holder å kjenne etter når du har stoppet motoren om vifta sitter stramt slik at den blir med rundt. Hvis den er veldig lett å sveive rundt når motoren er varm, må den byttes. Har du fått fikset lekkasjen?
S. Gunstad Skrevet September 20, 2015 Skrevet September 20, 2015 Det lokket er designet for å åpne ved et visst trykk (trykk står på lokket), så det kan hande at det bygger seg opp trykk i systemet ditt.Det enkleste og billigste er vel å lufte systemet skikkelig for å se om det hjelper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå