JKvigstad Skrevet September 11, 2015 Skrevet September 11, 2015 Hei. Håper det er noen her inne som har noen tips, råd eller har vært borti dette før. Bilen er BMW 320D med N47D20C motor, 177hk. Det som har skjedd er at jeg oppdaget at motoren brukte kjølevæske, men jeg fant ingen ting i motorrommet. Sendte så bilen på verksted til en jeg kjenner som trykktesta kjølesystemet og da viste det seg at det ikke var tett. Han tippa at det var topppakningen som hadde ryki, men han ville ikke ta av toppen for å se/ta på seg jobben. Sendte så bilen til en annen bekjent som nå har tukla og leita en del. Han har teste avgass i kjølevæska 2 ganger og begge gangene gir det utslag. Det er ikke noen tegn til kjølevæske i olja. Da han demonterer turboen så oppdager han kjølevæske i den. Etter litt mer tukling så oppdager han at det kommer ren kjølevæske ut av veivhusventilasjonen!? Det skal da ikke være kjølevæske der... Noen som har noen som helst råd eller tips? Både jeg og han som skrur er helt rådville nå og forstår ingen ting! Hlisen Jostein
TRF Skrevet September 11, 2015 Skrevet September 11, 2015 Det er jo ikke helt uvanlig med sprekker i blokk på disse, og da får du disse symptomene. Ofte begynner man med toppakningsbytte før man ser sprekker i blokk. Lykke til
Otis Skrevet September 11, 2015 Skrevet September 11, 2015 Om det er sprekker i blokk er jo motoren best å kaste og kjøpe ny, kanskje? Evt så vil nok de fleste forsikringsselskaper dekke dette på motorskadeforsikring.
quandt1960 Skrevet September 12, 2015 Skrevet September 12, 2015 Hvordan kan det være kjølevann i veivhusventilasjonen men ikke i oljen? Kan ikke helt se det er mulig. Om det er vann i veivhusventilasjonen så må det jo være spor av vann i oljen. Vann må renne ned i panna om det har komt seg dit du beskriver
JKvigstad Skrevet September 12, 2015 Forfatter Skrevet September 12, 2015 Hvordan kan det være kjølevann i veivhusventilasjonen men ikke i oljen? Kan ikke helt se det er mulig. Om det er vann i veivhusventilasjonen så må det jo være spor av vann i oljen. Vann må renne ned i panna om det har komt seg dit du beskriver Takk for svar. Ja, det er det som er så merkelig. Olja ser helt fin ut, og kjølevæsken smaker ren kjølevæske.. jeg skjønner ingen ting nå det eneste som er sikkert er at dette blir dyrt.....
Torkild Skrevet September 14, 2015 Skrevet September 14, 2015 Takk for svar. Ja, det er det som er så merkelig. Olja ser helt fin ut, og kjølevæsken smaker ren kjølevæske.. jeg skjønner ingen ting nå det eneste som er sikkert er at dette blir dyrt..... kjipt, hvor langt har bilen din godt?
JKvigstad Skrevet September 19, 2015 Forfatter Skrevet September 19, 2015 (endret) kjipt, hvor langt har bilen din godt? Blien har gått 127 000km. Alt av servicer er fulgt til punkt å prikke, bortsett fra olje og filterskift dobbelt så hyppig. Har fått bytta motor nå, å den går så det suser Til informasjon for andre som eventuelt må skifte motor, pass på hva dere kjøper! N47D20C motoren min kunne IKKE byttes med hvilken som helst N47D20C.. Jeg var nødt for å finne en motor som var produsert mellom september 08 - mars 09, den var identisk og kom ikke til å by på noen problemer. Var den produsert utenfor den tiden så kunne blokka være annerledes, andre dyser, innsug på feil side osv. Dette i følge BMW Gardermoen. Nå skal bilen selges til fordel for en litt større bil... Endret September 19, 2015 av JKvigstad quandt1960 reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå