Kjetel Varhaug Skrevet September 14, 2015 Skrevet September 14, 2015 Har en bmw e39 528ia 96 mod som jeg har prøvd 3 ganger og få luftet kjølesysteme på, men koker bare og blåser bare kald luft ut i kupeen. Har byttet termostat og vannpumpe, sjekket radiator (den var ok) sjekket slanger etter lekasje (det var ok) sjekket sirkulasjonspumpen(den er ok) viskosen er sjekket (den er ok) målt CO i kjølevesken å sett etter andre symptomer etter gåen toppakning (toppaking ok). Men den elektriske viften forran radiator slår seg ikke på?? Bilen har vært på den røde markeringen uten at viften har slått seg på, og blåser bare kaldt i kupeen. -jeg prøve og lufte bilen idag, da satte jeg bilen i motbakke, skrudde på tenning på trinn 2, viften på minimal styrke, men max varme skrudde opp lufteskruene, skrudde opp lokket på ekspansjonstanken og fylte på med vann til det ikke kom luft ut fra luftehullene. kjørte så en tur med full varme uten og lykkes... har og prøvd og fylle på vann til det ikke kommer mer lufta fra luftehull, så hatt en flaske med vann teipet fast til ekspansjonstanken med vann i og holdt et turtall på 2000 rpm. så har det sprutet opp vann fra lufte hullene, har deretter skrud igjen, og kjørt en liten tur med max varme (funket på min tidligere 520) men har ikke lykkes med det nå.. men som sakt vil ikke den elektriske viften slå seg på, og det er som termostat ikk vil åpne pga det kommer ikke varm luft inn i kupe.. har noen tips? forklaringer på hvordan jeg kan lufte skikkeligt og plassering av rele og sikring til den elektriske kjøleviften!
Djwik Skrevet September 14, 2015 Skrevet September 14, 2015 el viften foran er bare til AC den vil ikke starte om ikke ac er i brukdu må trykk teste kjølesystemet ditter mulig du har en sprekk et sted inni motorener også mulig at varme registeret som sitter i varme apparatet er defekt eller tettfor den skal varme i kupen før termostat åpner
MrBrum Skrevet September 15, 2015 Skrevet September 15, 2015 Hva er årsaken til at problemene startet? Ble den kjørt varm med defekt vannpumpe? Ellers anbefaler jeg det Djwik skriver over her.
warg Skrevet September 15, 2015 Skrevet September 15, 2015 Heater core, kan være grunnen, dette er ikke en BMW men prinsippene bak reparasjonen skal være det samme
Kjetel Varhaug Skrevet September 15, 2015 Forfatter Skrevet September 15, 2015 har kjørt trykktest å målt CO i kjølevesken, er verken lekasje eller CO i vesken... varmeregisteret er iorden, så på den forje uke. probleme startet med at bilen begynte pulutselig og gå mot det røde feltet en kveld, da jeg så dette stoppet jeg bilen på et busstopp, så ble bilen transportert til et lokale med løftebukk der jeg har sett etter evt lekasjer og gått igjennom kjølesystemet på bilen, tok så bilen til mekonomen idag, der det ble tatt CO test og trykktest. Men igår prøvde jeg og lufte systemet, det var vann inn til motoren fra ekspansjonstank, det var også vann utfra motoren, alså tilbake til ekspansjonstank, og inn til radiator. men la merke til at det var ikke vann i de røra bak motor. kan det bare vær at jeg ikke har luftet godt nok?
MrBrum Skrevet September 15, 2015 Skrevet September 15, 2015 Men igår prøvde jeg og lufte systemet, det var vann inn til motoren fra ekspansjonstank, det var også vann utfra motoren, alså tilbake til ekspansjonstank, og inn til radiator. men la merke til at det var ikke vann i de røra bak motor. kan det bare vær at jeg ikke har luftet godt nok? Jeg pratet med en kar en gang som sa at det var vanlig at luft samlet seg inn mot varmeapparat registeret. Det kunne ligge der lenge for så å plutselig en dag komme. Men jeg jeg pratet ikke mere om det med han. Og jeg vet ikke hvordan dette kan løses. Selv har jeg tenkt på om ventilen som slipper vann inn til varmeapparatet er blokkert. Men da er det likevel rart den blir for varm. Så det kan tyde på innestengt luft av en eller annen grunn. Kan det være mye tykk grøt i systemet mon tro? Kanskje du skulle forsøke "radiator rens"? Et middel som helles på systemet, og kjøres med. Så spyler man det ut når motoren er kald.
teexeln Skrevet September 15, 2015 Skrevet September 15, 2015 En metode på lufting som du kan prøve (for øvrig lik den du har brukt) som en guru på bmw fra gs forklarte meg, å den har alltid funket, å han mente det var slik det skulle gjøres. - Sett bilen plant (ikke nøye med fronten opp) - Sett tenningen på å slå varmen på fullt, vifta kan du la gå på minimum for å spare strøm - Skru av lokket til radiator samt skru ut begge lufteskruene (en på termostathus, og en ved siden av radiatorlokket) -Fyll så på kjølevann sakte til det pipler ut av begge lufteskruene (du vil nu se små luftbobler fra lufteskruene) - Fortsett å fylle SAKTE til det ikke kommer mer luft, å skru inn lufteskruene MENS DU ENDA FYLLER SAKTE (viktig!) først den på termostat hus, så den ved siden av radiatorlokk. Her kan det være greit å være to så kan den ene fylle mens den andre skrur inn - Skru så på radiatorlokket. Radiatoren å kjølesystemet er nå smekkfullt, å det skal det være, overskytende blåses ut gjennom lokket! Rett nivå blir det av seg selv etterhvert! - Start opp å kjør en testetur. Går den seg varm nå så er det ikke luftinga som er noe galt med! Jeg har luftet min slik hvær gang å det har Aldri vært problemer!! Lykke til!
E.C. Skrevet September 15, 2015 Skrevet September 15, 2015 Er mulig du som har hatt tråd om dette før, men jeg får gjenta meg: Samme som de andre sier, varme på max og vifta på minst, motor i gang etter å ha fylt kjølesystemet til vanlig nivå. La motoren varme seg opp mens du klemmer på slangen oppe og nede. På min E36 der lufteskruen er rett ved ekspansjonstanken gjorde jeg dette til strålen som kom ut da jeg klemte var kun kjølevæske og ikke luft. Lufteskruen skrudde jeg igjen lenge før påfyllingslokket. Fylte på ekstra kjølevæske i ekspansjonstanken etterhvert som det minket. Ikke hatt problem siden.
bmwmann24 Skrevet September 15, 2015 Skrevet September 15, 2015 Om du ikke får bort luft fra varmeregister så løsne på en av slangene å tøm rett dit. Jeg måtte det på 520`n.
MrBrum Skrevet September 15, 2015 Skrevet September 15, 2015 En metode på lufting som du kan prøve (for øvrig lik den du har brukt) som en guru på bmw fra gs forklarte meg, å den har alltid funket, å han mente det var slik det skulle gjøres. - Sett bilen plant (ikke nøye med fronten opp) - Sett tenningen på å slå varmen på fullt, vifta kan du la gå på minimum for å spare strøm - Skru av lokket til radiator samt skru ut begge lufteskruene (en på termostathus, og en ved siden av radiatorlokket) -Fyll så på kjølevann sakte til det pipler ut av begge lufteskruene (du vil nu se små luftbobler fra lufteskruene) - Fortsett å fylle SAKTE til det ikke kommer mer luft, å skru inn lufteskruene MENS DU ENDA FYLLER SAKTE (viktig!) først den på termostat hus, så den ved siden av radiatorlokk. Her kan det være greit å være to så kan den ene fylle mens den andre skrur inn - Skru så på radiatorlokket. Radiatoren å kjølesystemet er nå smekkfullt, å det skal det være, overskytende blåses ut gjennom lokket! Rett nivå blir det av seg selv etterhvert! - Start opp å kjør en testetur. Går den seg varm nå så er det ikke luftinga som er noe galt med! Jeg har luftet min slik hvær gang å det har Aldri vært problemer!! Lykke til! Dette er oppskriften fra service beskrivelsen til BMW på hvordan det skal gjøres og er 100% korrekt. Men hvis det er fullt av gørr i kjølesystemet, inkludert varmeapparat registret, så fungerer ikke dette. Mye guffe i kjølesystemet kan det bli hvis det aldri er byttet kjølevæske på den. Spørs hva som er gjort/ikke gjort på service opp igjennom årene. Da må evt denne guffen ut før det blir bra. Da er videoen til warg en metode.
Kjetel Varhaug Skrevet September 18, 2015 Forfatter Skrevet September 18, 2015 igår luftet jeg slik han ¨guruen¨fra GS sa, kjørte en tur i slutten, det ville ikek komme varm luft ut i kupeen, motoren holdt seg på 90 grader i ca 4-5 minutter! men begynte og gå mot koking, stoppet da motoren før den kom til rød! Etter en liten stund (ca5 minutter) åpnet jeg ekspansjons tanken, vannet som var der var KALT! Slangen helt nede med ekspansjonstanken var det stort trykk i, slangen var større enn den skal være, slangen fra ekspansjonstank oppe som går inn til termostathus var varm! og slangen fra motor til radiator var kald... det er også 3 slanger bak motoren som går inn torpedoveggen, var ikke væske i de 3, vet ikek hvorfor, bilen var jekt opp ca 10-15 cm fra bakken, og bilen er lav! sjekket derreter kork for oljepåfylling, det var drit som var besh (hudfarge) vetikke om dette er kondens eller noe alvorligt? siden bilen har stått i ca 1 mnd uten bruk! sjekket ikke den elektriske sirkulasjonspumpen, men hvordan vil den oppføre seg vis jeg bare tar på tenning eller starter motoren? hvis ventilene inne i den ikke vil låse seg opp, kan den koke da? luktet ikke eksos i frostvæsken ihvertfall! men husker det at tidligere dagen etter bilen begynte og koke, prøvde jeg og lufte den, da satte jeg den i motbakke, løsnet lufteskruene, fylte på frostvæske til det ikke kom ut luft mer, (uten tenning på eller vifte å varme på!) satte meg i bilen og ruset den mellom 2000-2500 rpm, og fikk en 2 mann til og etterfylle, så sprutet det opp fra lufteskruene og da skrudde han 2 mannen inn lufteskruene, begge 2! da kom det varme i kupe i ca 5-10 minutter. (funket på den forgje e39en jeg hadde, lik motor bare 2 liter å ikke 2, forstår ikke hvorfor bilen ikke vil holde seg på driftstemperatur.. har byttet termostat, (den gamle fungerte pga en kompis fikk den, og hans bil fungerer godt nå!) ny vannpumpe sitter i, har renset radiator og tatt trykktest, det er ikke feil, men har ikke sjekket den elektriske sirkulasjonspumpen, vet ikke hvordan jeg gjør det... jeg mistenker toppakning, men har lite lyst og påkoste bilen 20 000kr hvis det ikke er problemet, er mekaniker lærling så har tilgang på alt av utstyr, men litt flaut å levere den inn på verksted, flere på jobb har ikke peiling på hva det kan være og hvorfor den bare vil koke... stresse ganske mye med dette så håper på svar som kan hjelpe meg ....
warg Skrevet September 18, 2015 Skrevet September 18, 2015 Høres ut som at det er blokkeringer i kjølesystemet. Du får tappe det for frostveske å se om du får løsnet blokkeringene. Begynn med radiator, slanger, ut med termostat. Så finner du nok fort ut hvor det er blokkeringer.
MrBrum Skrevet September 19, 2015 Skrevet September 19, 2015 Den elektriske sirkulasjonspumpen er lett å sjekke. Den skal du høre går når tenningen er på. Forsøk med radiatorrens på systemet. Et middel du tømmer på. Men ikke kjøp Biltema.
Kjetel Varhaug Skrevet September 19, 2015 Forfatter Skrevet September 19, 2015 okei eg får skru av alle slanger å sjekke, men radiator er jo ny for 1 år siden, og spylte vann igjennom den, og det kom bare reint vann ut fra andre enden. så eg fyller bare på med radiator rens i ekspansjonstanken, og lar bilen svive? så er alt gudd?
Kjetel Varhaug Skrevet September 19, 2015 Forfatter Skrevet September 19, 2015 men hvis den elektriske sirkulasjonspumpen er ødelakt, kan den gjøre slik at bilen koker?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå