Gå til innhold

Tidl. ombygd '94 E36 318i->318is starter ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Halloen. 

Bilen kubbet på rødt lys i et lyskryss, siden har den ikke startet. Det hørtes ikke skummelt ut, bare som om den gikk tom for bensin. Fylte opp med et par reservekanner, fortsatt ingen liv. Til slutt gikk den tom for strøm og måtte taues et par mil. Prøvde å starte den på giret, mens jeg ble tauet hjem, men det funket heller ikke. Dette skjedde når jeg kjørte fra verkstedet. Der hadde ratt blitt tatt av og på igjen (med batteriet frakoblet) og det ble montert nye dørpaneler. Kjørte i ca 5 min fra verkstedet, når dette skjedde. 

Bilen har nå fått helt ny bensinpumpe, helt nytt bensinfilter og helt nytt batteri. Alt dette ble montert i dag. Kom et lite "poff" i et nanosekund, men det var alt den ville gi meg. Hehe. Den starter med startgass og høres frisk og fin ut, men kubber kjapt igjen. Har prøvd startgass 4 ganger nå. 

Så da vet jeg at: 

1: Pumpen får strøm (målt)

2: Bensinen kommer faktisk frem til motorrommet (rant ut av slangen på begge sider av filter)

3: Har sett over kabler til batteri, ting som er skjøtet på pluss-kabel osv. og etterstrammet. 

4: Motoren er ikke ødelagt

Tenker det er en elektronisk feil ute og går. Har prøvd å koble fra LMM, både fysisk og kontakten. Utgjorde ingen forskjell. 

Noen ideer? Bilen har vært ombygd, om det kan hjelpe på med forslagene.

Setter stor pris på tips og hjelp :)

Endret av Thundercoil
Skrevet

Hører pumpen summe hvis jeg tvangskjører pins i releet (pin 30 og pin 87) og da summer den konstant. Pin 30+86 stopper når mating er ferdig. 

Veivakselsensor ohmet til 515

Kamakselsensor ohmet til 1230. 

Har også prøvd å koble fra LMM og TPS. 

Skrevet (endret)

Viktig å presisere her at du ikke har strøm på 30 inn på bensin rele :)

(Jeg har mast med Thundercoil i halve dag for å hjelpe :P ) haha

EDIT: Har nå kjørt 12v direkte på 87, pumpe summer ingen start.

Endret av Julian
Skrevet

Jepp, og kontakten til pumpe målt til 12,08V. (Batteriet har fått kjørt seg litt i dag) :P

Har også prøvd å starte uten Veivsensor, uten kamsensor, og uten begge sensorer. 

Kinner lett, starter fortsatt på startgass og det lukter bensin når jeg kinner. 

Skrevet

Viktig å presisere her at du ikke har strøm på 30 inn på bensin rele :)

(Jeg har mast med Thundercoil i halve dag for å hjelpe :P ) haha

EDIT: Har nå kjørt 12v direkte på 87, pumpe summer ingen start.

Hvis du ikke har strøm på 30 i relekontakten så har du heller ikke strøm frem til pumpen.

Forsyningen til pumpereleet er felles med forsyning til DME releet. Du må sjekke strømforsyningen til disse releene samt til DME.

Last ned manual herfra og start feilsøk: http://wedophones.com/Manuals/BMW/

Skrevet (endret)

Det var visst strøm på 30 og releene virker som de skal. 

Har sett at matetrykkslangen på pumpen lager suselyder og eser seg opp av trykket. Noen som vet om noe typisk som kan forårsake dette? Vi klippet vekk enden av slangen og satte på helt nye slangeklemmer, originale fra BMW og til bensinslanger. Fortsatt eser den seg opp og suser litt, men den spytter ikke bensin lenger. Er tydeligvis noe som blokkerer tilførselen til motoren. Bensinen kommer hvert fall frem til railen, men ved å ta ut tennplugg, så vi ikke noe sprut til sylinder når vi kinnet motoren. 

Endret av Thundercoil
Skrevet

Det er tydelig at dyser ikke åpner/det er en blokkering før.

Det er jo nytt filter så det er ikke problemet i alle fall. Har googlet meg i hjel, men det er så vidt jeg kan se kun kam-sensor som styrer dyse-åpning. Og denne funker fint.

Blir helt gal av sånt som dette, pleier alltid å finne problemet men denne bilen var litt vanskelig av seg :lol:

Skrevet (endret)

Jeg har og en liten mistanke om veivsensor, men den har rett ohm og det er gnist. Veivsensor styrer gnist, kamsensor styrer dyseåpning(tiden den åpner, skal i teorien åpne uten). 

Endret av Julian
Skrevet (endret)

Vi tok diagnose med Julian sitt utstyr, han fikk ikke kontakt med noe. 

Deretter kom E.C på hjembesøk, og han sa modulene svarte tregt. Han fant hjernen i et lite sekund, men fikk ikke tilgang og så krasjet hele diagnoseprogrammet. Etter det var null kontakt. Ellers fant han litt sporadiske feil, disse ble slettet og kom ikke tilbake. Skal legge ut bilder senere, når han får sendt dem til meg :P

Ellers har jeg sjekket at hjernen får strøm osv., Har i dag tatt av innsuget og sjekket bl.a. injectorer. Alle 4 får 12V, bensinen kommer frem til rail, og det er som sagt gnist. Virker hvert fall til å være noe som forhindrer injectorene i å åpne seg, siden bensinen ikke går inn til sylindre. 

Har også åpnet hjerne/DME. Ser ingen tegn til fuktskader, hverken utenpå eller inni. Inni ser alt bra ut og flunka nytt. Ser ikke noe som er ettermontert eller tuklet med, ser ingenting som er brent eller brudd i osv. 

Takker for innspill, setter stor pris på hjelp :) Oscilloskop har jeg dessverre ikke, men vi lurer på å bare bytte kamaksel- og veivakselgivere. Kommer ikke på så mye annet  :P

Har hvert fall funnet ut at hjerne og motor er fra en 12/92 E36 318is manuell.   

Men jeg finner ikke noen EWS bak hanskerom, og ut i fra det vi finner på nett, så kom ikke EWS1 før i 94, og EWS2 i 95. DWA var fra 93. 

Edit: 

Vi målte pinnene i kontakt til DME, med nøkkel i trinn 2. 

Pinne 26 og 27 skal mate hjernen med strøm, og disse ble målt til 12V. 

34 og 6 skal være jording, og disse beepet jeg (forbindelsestest) både på motor og dempertårn, begge steder beepet, på begge punkter. 

Her er forresten bilder fra diagnose: 

post-49688-0-24330700-1443202772_thumb.j

Endret av Thundercoil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...