The_New_Kid Skrevet September 25, 2015 Share Skrevet September 25, 2015 Hei, ska kjøpe meg min første bil til sommarn neste år eller før. Har sett på finn.no kver dag som ein liten unge i ein leikebutikk xD har også lest litt om dei forskjellige modellane. Leste bla att e39 520i e daff og treig. Seie at 150hk e isje nok. Sa og at den gjekk "treigt" med 4 passasjera og at ein burde heller gå for ein 523/528 me 170hk. Bimme med 150hk for ein 18 åring e litt. Ville høre erfaringa til andre folk her og. Kan synst deke? Blir da for daff elle for ein morro ut av den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Poppy Skrevet September 25, 2015 Share Skrevet September 25, 2015 (endret) Jeg syns personlig at min 520i (manuell) med 150hk fungerer mer enn bra nok for meg, som bruksbil. Den er jo vesentlig raskere enn mye av det som er på veien. Jeg har kjørt E46 med 170hk som også er lettere enn min e39 og opplevde ikke den som en bil som var mye sprekere. Det er jo ikke til å skjule at 150hk er litt lite på 1410kg i det som er en stor sedan, men når du er 18år og bor i Norge trenger du ikke noe mer. Endret September 25, 2015 av Poppy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanzhe Skrevet September 25, 2015 Share Skrevet September 25, 2015 Verken 520i eller 523i er noen racerbil, men høyere dreiemoment på 523i gjør den bedre gjevnt over mer behagelig å kjøre. Men for all del, styr unna automat - iallfall på 520i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet September 25, 2015 Share Skrevet September 25, 2015 520ia er slapp og man må ha kreditt hos bensinstasjonene. 523 er bedre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olsen-e46 Skrevet September 25, 2015 Share Skrevet September 25, 2015 er virkelig automat så ille? Jeg hadde lest mye dritt om (320i) med automat før jeg dro å så på en, kanskje litt sløv om man har den i "D" men i sport eller gire opp og ned selv, syns jeg den ikke er merkbart tregere enn manuell. pedalen i bånn å den girer av seg selv på turtallsperra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The_New_Kid Skrevet September 25, 2015 Forfatter Share Skrevet September 25, 2015 Verken 520i eller 523i er noen racerbil, men høyere dreiemoment på 523i gjør den bedre gjevnt over mer behagelig å kjøre. Men for all del, styr unna automat - iallfall på 520i. Automat blir da isje noke av, å skifte gir e jo halle moroa! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The_New_Kid Skrevet September 25, 2015 Forfatter Share Skrevet September 25, 2015 Jeg syns personlig at min 520i med 150hk fungerer mer enn bra nok for meg, som bruksbil. Den er jo vesentlig raskere enn mye av det som er på veien. Jeg har kjørt E46 med 170hk som også er lettere enn min e39 og opplevde ikke den som en bil som var mye sprekere. Det er jo ikke til å skjule at 150hk er litt lite på 1410kg i det som er en stor sedan, men når du er 18år og bor i Norge trenger du ikke noe mer. Tenke litt på forsikring og, vil isje at den ska bli so jævla dyr heller, men ska sette han på mamma/pappa so for håpe at han isje blir so alt for dyr. Eg vil ha litt motor å imponere med Cx So trur isje eg kjøpe noke so har mindre enn 130 hk iallefall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet September 25, 2015 Share Skrevet September 25, 2015 Hvis du skal ha manuell så funker nok 520i sikkert helt greit. Ikke noe sportsbil, men funker knall som førstebil, spør du meg. Men finner du en grei 523i med manuell, så bør du gå for den. Kan hente ut flere hester fra de motorene også, siden det egentlig er en strupet motor fra 525i. The_New_Kid reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clutch Skrevet September 25, 2015 Share Skrevet September 25, 2015 520 manuell er grei bruks bil, men som nevnt over så ville jeg heller ha valgt 523 eller eventuelt nyere 520 med m54b22 motor (2.2l på 170 hk). hadde en 520iat i to uker og det er noe jeg aldri skal ha igjen. The_New_Kid reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 25, 2015 Share Skrevet September 25, 2015 Tror ikke det var så rett frem å bare hente ut mer effekt fra M52B25. Var vel en kar som bytta noe innsug og greier som endte opp med at bilen gikk dårligere. Husker ikke om det var M50-innsug eller hva, skulle i teorien fungere bedre, men gikk ikke helt sånn. Det var testet i benk før/etter. Ellers er ikke 520i det verste å starte med, finnes mange slappere biler for å si det sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet September 25, 2015 Share Skrevet September 25, 2015 Nå blir de fleste biler litt "daffe" med 4 personer i bilen, selv min 525d med nesten 300hk er ikke like kjapp som da jeg kjører alene 523i med manuell så får du nok mest morro ivertfall, der er ikke forbruket så ille satt opp mot en 520iA, min gamle E39 lå på 1.1 på mila. The_New_Kid reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet September 25, 2015 Share Skrevet September 25, 2015 Kan nok være noen 520i der ute som ikke yter det de skal , MAF defekt for eksempel? eller andre ting. Sønnen har hatt en 520iA lenge og den har altid vært skikkelig slapp i forhold til 523iA en i familien , DVS helt til han hadde motorhavari og vi fikk tak i en annen godt brukt 2liter samme type motor å satte inn. Natt og dag den nye "godt" brukte med 200k på telleren går som ett skudd og er ikke noe sinke lenger i forhold til 523iA'en. Testkjør og gjør deg opp en mening Hilsen Terje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The_New_Kid Skrevet Oktober 23, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 23, 2015 Kan nok være noen 520i der ute som ikke yter det de skal , MAF defekt for eksempel? eller andre ting. Sønnen har hatt en 520iA lenge og den har altid vært skikkelig slapp i forhold til 523iA en i familien , DVS helt til han hadde motorhavari og vi fikk tak i en annen godt brukt 2liter samme type motor å satte inn. Natt og dag den nye "godt" brukte med 200k på telleren går som ett skudd og er ikke noe sinke lenger i forhold til 523iA'en. Testkjør og gjør deg opp en mening Hilsen Terje Eit lite spørsmål utenom tema, og veldig lang tid etter. Ka slags uventa kostnada kan ein vente med ein 1997 520i? Uventa reperasjona osv. Veit da kjem ann på kor godt den forgje eigaren har tatt vare på bilen, men tenke sånn sjenerelt. Bør eg isje kjøpe bila so har godt øve 200 000km? E sikkert noke eg har glømt, so vist du kunne ha komt med fleire slike tips hadde det vore flott Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 23, 2015 Share Skrevet Oktober 23, 2015 Du kan få en hel haug med kostnader, enda eieren har vært noelunde oppegående og "passet på". Skal du holde en gammel bil i relativt god stand så koster det ganske mye. Blant ting som kan dukke opp: - problemer med kjølingen: vannpumpe, lekkasjer på slanger, radiator, termostathus. - abs-sensorer som kvelder - hjullagere tar kvelden - elektronikken tuller seg, klimapanel, lys - lysmodul, bensinpumpe - dører, vinduer, takluke, bakluke, lås slutter å fungere - sensorer på kam/veiv og div motorrelatert. Disse må erstattets med originale for at ting skal fungere og da koster det litt Generelt gammelbil relatert: - rust overalt. Bremserør, kanaler. Overflaterust på bagasjeluka og skjermer/dører er ikke pent, men det kan man leve med. - bremser som har vært lite brukt og hengt seg fast - eksos rustet i stykker - foringer, kuler, ledd, dempere og fjærer som er slitne og bør skiftes ut Ikke helt meningen å skremme deg, men det flyr fort en del penger på en gammel bil. Førstehåndserfaring her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The_New_Kid Skrevet Oktober 23, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 23, 2015 Du kan få en hel haug med kostnader, enda eieren har vært noelunde oppegående og "passet på". Skal du holde en gammel bil i relativt god stand så koster det ganske mye. Blant ting som kan dukke opp: - problemer med kjølingen: vannpumpe, lekkasjer på slanger, radiator, termostathus. - abs-sensorer som kvelder - hjullagere tar kvelden - elektronikken tuller seg, klimapanel, lys - lysmodul, bensinpumpe - dører, vinduer, takluke, bakluke, lås slutter å fungere - sensorer på kam/veiv og div motorrelatert. Disse må erstattets med originale for at ting skal fungere og da koster det litt Generelt gammelbil relatert: - rust overalt. Bremserør, kanaler. Overflaterust på bagasjeluka og skjermer/dører er ikke pent, men det kan man leve med. - bremser som har vært lite brukt og hengt seg fast - eksos rustet i stykker - foringer, kuler, ledd, dempere og fjærer som er slitne og bør skiftes ut Ikke helt meningen å skremme deg, men det flyr fort en del penger på en gammel bil. Førstehåndserfaring her. Takk for svar! Pappa seie om og om igjen at sånne bila e dyre og eg burde heller kjøpe volvo osv. Har egentli ganske bestemt meg for enten 320i elle 520i som førstebil. Men vist det er som han seier at dei er veldig dyre å eige, med tanke på reparasjona osv so veit eg isje heilt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå