Gå til innhold

Bruk av spacere i Norge

quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

På ene bilen som er en 320d 2009 mod E91 så har jeg på vinter AEZ for BMW felger med lik innpress fremme og bak. (ET39)

Bak så ser det da litt rart ut med at felgene kommer godt inn under skjermen ift sommerdekkene da de har annen innpress bak.

Jeg tenker å kjøpe meg spacere for å kompensere for forskjell i innpress på felgene og lurer på om det egentlig er lov.

Er det ikke slik at det ikke er lov i Norge å forandre akselbredden? Jeg tolker egentlig ikke dette som det bare en kompensering for forskjell i innpress. Det er egentlig med den felgen bak jeg forandrer akselbredde ift sommerdimensjon.

Tenker på spacere som er 10mm hver side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan endre sporvidden med opp til 15mm, altså 7,5mm per hjul. Om dine hjul i utgangspunktet har for høyt innpress og du bruker en TUV-godkjent spacer for å få lavere innpress og havner innenfor originalkravet så bør det gå an å få godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innpress bak er orginalt, 8,5 toms fremme og 9 bak på M felger med blandet dimensjon orginalt. Men på vinter er da alle felgene like og da stikker litt inn mer bak enn med sommer. Så om man måler sporvidde bak på senter av dekk så vil den med spacer være lik som på sommer. Skal høre litt med vegvesenet om det er kurant å få det godkjent. takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan endre sporvidden med opp til 15mm, altså 7,5mm per hjul. Om dine hjul i utgangspunktet har for høyt innpress og du bruker en TUV-godkjent spacer for å få lavere innpress og havner innenfor originalkravet så bør det gå an å få godkjent.

Er det da krav til godkjennelse, eller kan man da kjøre med dette livlig siden innpress er innenfor kravene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at du må ha felg-spacerkombo godkjent. En spacer på 10mm vil for eksempel gjøre dine originalfelger "ulovlige". Lengre bolter skal du ha også.

Jeg ser heller ikke for meg at noen som blir stoppet med spacere og påpekt dette greier å forklare til politiet hvordan innpress og spacer funker og slippe unna med det. Enda man har TuV med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All bruk av spacere må i utgangspunktet være TÜV-godkjent spesifikt til den aktuelle felgen og bilen for at det skal være godkjent. Bruk av spacer utover dette er ikke tilltatt, jf. kjøretøyforskriften § 13-1 punkt 6.1 bokstav g). Akkurat det hadde jeg imidlertid brydd meg lite om, havner du i en kontroll er må fremvise bilen så er det jo bare å ta av spacere på visningen. Bare kjøp noe av grei kvalitet (f.eks. H&R er jeg godt fornøyd med).

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All bruk av spacere må i utgangspunktet være TÜV-godkjent spesifikt til den aktuelle felgen og bilen for at det skal være godkjent. Bruk av spacer utover dette er ikke tilltatt, jf. kjøretøyforskriften § 13-1 punkt 6.1 bokstav g). Akkurat det hadde jeg imidlertid brydd meg lite om, havner du i en kontroll er må fremvise bilen så er det jo bare å ta av spacere på visningen. Bare kjøp noe av grei kvalitet (f.eks. H&R er jeg godt fornøyd med).

Ok takk for tips, var i grunnen samme jeg kom frem til etter litt surfing på lovdata.no

Skal sjekke ut H&R og se etter noen lengre bolter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste bilen jeg kjenner til som er godkjent med spacer er Porsche. Og de er skrudde.

post-59560-0-65268700-1443538232_thumb.j

Kjøretøyforskriften §13 - 1, pkt 6.1.g:
Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine spacere som har TuV spesifikt for E36 er det oppgitt hvilke spacer/felg/dekk/innpresskombinasjoner som er tillatt. Så om hjulet møter kravene ellers mtp sporvidde så ser jeg ikke hvorfor det ikke skulle bli godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...