Gå til innhold

Motorhavari 1999 E39 540i?


Damen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Første gang registrert her inne i dag og vet ikke helt hvordan dette forumet fungerer  8-[ ...

 

Uansett! Jeg er så fortvilet og rett ut lei meg- fordi jeg har fått beskjed om at 540 E39 99 modell har hatt et motorhavari. Det var olje og spon i bunnpanna :tongue: - også jeg som har tatt så godt vare på bilen min og det er absolutt den beste bilen jeg har hatt! Går fælt gjør den også- eller gikk...! Jeg har hatt service både vår og høst- nylakkert og pen. Vel, det har nær sagt vært babyen min- ja så det er virkelig til å griiine av...

Noen venner- og en og annen som er utdannet mekanikere mener det kanskje er håp. Det mener de fordi starter´n går rundt! 
Bilen har gått 374000 km så levetiden er kanskje brukt opp?

Er det noen her som har kjennskap til noen svakheter i motoren?

Skjønner jo at den må skrus opp, men så er det mangel på en plass å stå da. Ja, så derfor tenkte jeg å høre med dere på Bimmers før jeg begynner...

 

Med vennlig hilsen Damen  [-o<

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til Bimmers.no :)

 

374 000km er null og nada for denne motoren. Men det er som Otis nevner:

M62 535i / 540I
Vellykket og holdbar motor design som erstatter M60, og har stort sett de samme svakheter som sin forgjenger. Oljepumpe bolter har en tendens til å løsne over tid på grunn vibrasjoner som oppstår i motoren under drift. Har du nylig kjøpe en V8, bør du så snart som mulig, sørg for å få oljepumpebolter sjekket og strammet. Dette blir fortrinnsvis assosiert med et tjeneste.

 

Svake punkt nr 2: er lekker inntak membraner, og forårsaker symptomer som vibrasjon og ujevn tomgang. Membranen i seg selv koster ca 400 SEK BMW og tar ca 3 timer å skifte til en erfaren mekaniker.

 

Svakt punkt nr. 3 kalles leaky ventilkåpepakning, og ofte detektert i forbindelse med utskifting av tennplugger. Er det olje rundt hullet hvor pinnen er, er det svært sannsynlig ventilkåpepakningen som har begynt å lekke. Et problem som gir ujevn tomgang. Ny ventilkåpepakning koster ca 260 kr / side og tar ca 1 t / side endring. I 1999 er det M62 motoren en teknisk oppdatering i form av Vanos, noe som gir lavere forbruk, og (enda) bedre dreiemoment ved lave turtall.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til Bimmers.no :)

 

374 000km er null og nada for denne motoren. Men det er som Otis nevner:

M62 535i / 540I

Vellykket og holdbar motor design som erstatter M60, og har stort sett de samme svakheter som sin forgjenger. Oljepumpe bolter har en tendens til å løsne over tid på grunn vibrasjoner som oppstår i motoren under drift. Har du nylig kjøpe en V8, bør du så snart som mulig, sørg for å få oljepumpebolter sjekket og strammet. Dette blir fortrinnsvis assosiert med et tjeneste.

 

Svake punkt nr 2: er lekker inntak membraner, og forårsaker symptomer som vibrasjon og ujevn tomgang. Membranen i seg selv koster ca 400 SEK BMW og tar ca 3 timer å skifte til en erfaren mekaniker.

 

Svakt punkt nr. 3 kalles leaky ventilkåpepakning, og ofte detektert i forbindelse med utskifting av tennplugger. Er det olje rundt hullet hvor pinnen er, er det svært sannsynlig ventilkåpepakningen som har begynt å lekke. Et problem som gir ujevn tomgang. Ny ventilkåpepakning koster ca 260 kr / side og tar ca 1 t / side endring. I 1999 er det M62 motoren en teknisk oppdatering i form av Vanos, noe som gir lavere forbruk, og (enda) bedre dreiemoment ved lave turtall.

Ok. Her var det mange gode råd- og tusen takk for at du tar deg tid!

 

Hmm...Hvor mange km bruker en slik motor å gå?

Det har ikke vært ujevn tomgang og motoren har ikke brukt olje. Ikke lekkasje rundt pinnen. Den har vært helt problemfri, selvsagt byttet noen pakninger, den vannavkjølte dynamoen også- men bilen har gått som ei klokke hele tiden. Har "brukt" bilen for det den er verd men har alltid vært snill med kald motor osv. Jeg har virkelig tatt vare på den.

 

- Da jeg parkerte bilen på kvelden så gikk den superdupert som vanlig.

Når jeg startet opp dagen etter så var det en ulåt. Det hørtes ut som en eksoslekkasje/kanskje manifolden var gått? Kjørte en liten tur og det hørtes ikke bra ut, så bare stoppet den... Ingen varsellamper.

Høres dette ut som skruene til oljepumpa osv.?

Høres det ut som et totalhavari?

Kan det være "skinnene" som kjede går i for bilen skulle på service for å utføre justering/bytte slitedeler/Vanos (men kom ikke så langt, nei)? 

Er det noe poeng å åpne opp, å skru alt fra hverandre når det er spon i bunnpanna?  

Hadde jeg bare hatt et sted å skru så hadde det vært enkelt å avgjøre- for det er en grombil og betyr mye for meg! 

 

Hmm...- jeg må vel kanskje "veie" moroa opp mot fornuft... da...  :uh:.

 

Mvh,

Damen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke kjent med disse motorene, men tikking, banking og rasling fra motoren er jo det som kan tyde på at noe er galt og at den er på vei til å rase. Som oftest får man forvarsler mtp lyder. Hvis du sier den gikk helt normalt en dag, også ikke dagen etter så er det nok ikke havari. Det er ikke en liten nisse som kommer over natta og tar rådelagrene dine :) Hadde vært fint med en video kanskje. Kan hende jeg missforsto noe, men det er slik jeg tolker det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjedestrammeren er også et svakt punkt på disse motorene (den delen som strammer disse "skinnene" det var snakk om lenger oppe) den er orginalt for kort og strammer for dårlig. 

Over tid kan det dermed bli vibrasjoner på disse skinnene som er laget av en slags plastik og de kan til slutt knekke. Da glir registerkjedet rett på metallet og lager spon.

Ville tatt av kjedestrammeren og sett om den var dårlig. Og om det var en orginal "kort" versjon.

Og se i bunnpannen om du ser noen form for plastikbiter. Hvis det er dette som har sjedd er det mye bedre å få tak i ny motor, om du ikkje syns det er helt fantastisk gøy å skru da. :P

 

denne videoen forklarer kansje litt bedre enn meg :P 

Endret av bimmerole94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke kjent med disse motorene, men tikking, banking og rasling fra motoren er jo det som kan tyde på at noe er galt og at den er på vei til å rase. Som oftest får man forvarsler mtp lyder. Hvis du sier den gikk helt normalt en dag, også ikke dagen etter så er det nok ikke havari. Det er ikke en liten nisse som kommer over natta og tar rådelagrene dine :) Hadde vært fint med en video kanskje. Kan hende jeg missforsto noe, men det er slik jeg tolker det :P

Jøss- tusen takk for svar igjen!

Ha ha ha- den med nissen var god  :D!!! Må si jeg har lurt litt på det  ;)...- sukker på tanken- vetter og troll, og alskens rare ting. 

 

Du har ikke misforstått for det er jeg som var både desperat etter svar og for rask i forklaringen i første runde.

 

Så jeg vil si tusen takk- for du har gitt meg inspirasjonen som jeg trengte for å gyve løs på motoren. Sååå- nå er det på med kjeledressen og frem med verktøyet. 

Hmm- jeg skal ta film, også skal jeg forsøke å laste opp den...

 

Ha en strålende dag!

 

Mvh, Damen   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt og sjekke boltene til oljepumpa

Heisan!

Takker og "neier" for tipset i form av filmen  O:) . Jeg har kikket på den og som du sier er det enkelt å sjekke boltene til oljepumpa. Det er enklere å gå på med "mekkingen" nå pga filmen + de andre filmene også.

 

Ønsker deg en riktig god dag!

 

Mvh, Damen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjedestrammeren er også et svakt punkt på disse motorene (den delen som strammer disse "skinnene" det var snakk om lenger oppe) den er orginalt for kort og strammer for dårlig. 

Over tid kan det dermed bli vibrasjoner på disse skinnene som er laget av en slags plastik og de kan til slutt knekke. Da glir registerkjedet rett på metallet og lager spon.

Ville tatt av kjedestrammeren og sett om den var dårlig. Og om det var en orginal "kort" versjon.

Og se i bunnpannen om du ser noen form for plastikbiter. Hvis det er dette som har sjedd er det mye bedre å få tak i ny motor, om du ikkje syns det er helt fantastisk gøy å skru da. :P

 

denne videoen forklarer kansje litt bedre enn meg :P

Hoi!

Tusen takk for filmen!

Vel, vel tenker jeg... Det er jo et "sorgens kapittel" hvis det er disse "skinnene" som har gått i filler  [-( ! 

-MEN, jeg må helt klart finne ut av det, da det var dette jeg lurte på vedr. "skinnene". Har snakket med noen mekanikere og de har nevnt dette for meg. Det er jo bare å ehhh...- håpe, at disse ikke er smuldret opp. Har litt mekking foran meg ser jeg- men som du nevner ang. jobben som må til hvis de er i stykker...

Jeg må stå ute å skru og vinteren er i annmarsj... Bilen er gammel men det er ikke interessant å kjøpe ny motor. Fikk beskjed på BMW verkstedet at det kostet ca. 100 000 for ny motor :o! Da selger jeg bilen event. som delebil men den er jo ikke mye verd pga motoren- selv om veldig mye annet er helt nytt.

 

Hmm- aller først så må jeg åpne opp å se både vedr. bolter/oljepumpe og dette.

 

Jeg er veldig takknemlig for at du tar deg tid til å svare meg  :)

 

Ha en nydelig dag!

 

Mvh, Damen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi!

Tusen takk for filmen!

Vel, vel tenker jeg... Det er jo et "sorgens kapittel" hvis det er disse "skinnene" som har gått i filler  [-( ! 

-MEN, jeg må helt klart finne ut av det, da det var dette jeg lurte på vedr. "skinnene". Har snakket med noen mekanikere og de har nevnt dette for meg. Det er jo bare å ehhh...- håpe, at disse ikke er smuldret opp. Har litt mekking foran meg ser jeg- men som du nevner ang. jobben som må til hvis de er i stykker...

Jeg må stå ute å skru og vinteren er i annmarsj... Bilen er gammel men det er ikke interessant å kjøpe ny motor. Fikk beskjed på BMW verkstedet at det kostet ca. 100 000 for ny motor :o! Da selger jeg bilen event. som delebil men den er jo ikke mye verd pga motoren- selv om veldig mye annet er helt nytt.

 

Hmm- aller først så må jeg åpne opp å se både vedr. bolter/oljepumpe og dette.

 

Jeg er veldig takknemlig for at du tar deg tid til å svare meg  :)

 

Ha en nydelig dag!

 

Mvh, Damen

100.000 kr?? hehe, noen luringer du har fått denne prisen av (jæger?) :P dette må i såfall være for ny ubrukt motor med 0km på telleren. Det er da ikkje nødvendig :) har ikkje sett på priser på disse motorene men m60b40 motoren, altså v8 4l får man lett for 10.000 kr med girkasse, og da har den kansje kjørt 200.000km, har sett billigere enn dette også :):P og skaffer du motoren selv så er det ikkje noe problem å få satt den inn for 15.000 kr på et vanlig verksted vil jeg tro.

 

Ønsker deg lykke til, elsker disse bilene. Vil helst ikkje høre om 540'r som går i bosset :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Den blir ikke bosset, skal opp med det og sjekke dette nå i nærmeste tid. jeg kan slenge med flere bilder evt video om det er flere som er usikker på det samme er rett og slett bare er interessert. 

hilsen sønn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Tusen takk for svar og linker :-)!

Nei, det var ikke noe varsel om lavt oljetrykk men bilen bare stoppet. 

Forresten så har jeg gitt bilen til sønnen min da jeg har vært i bilulykke og skadet både nakke og rygg, så jeg klarer det rett og slett ikke sjøl. Ja, så nå blir det opp til han å finne ut av det. MEN, jeg har stor tro på at han får det til bl.a. fordi jeg har fått mange gode tips her inne på hva som bør sjekkes, i form av linker/tips og lest/sett på YOUTUBE filmer osv. 
Jeg håper virkelig han får det til for dette er virkelig en god bil med masse fres i :-)

Vi kommer til å orientere når "vi" finner ut av ting :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...