Gå til innhold

E53 4.4 vs Cayenne S vs (RX400h)

BingoBonzo
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, ser at det er en del rapporterte feil på motorer på 4.5S (ligner på de nikasil-greiene som BMW slet med på 90-tallet).

Ellers er det 4-5 klassiske ting på Cayenne, så lenge de er håndtert er de fleste fornøyd.

Da ser det ut som om de to gjenværende kandidatene er 4.8IS og 4.5T. Men reelt sett:

- Begge to sluker bra med bensin, ser at Cayenne er litt tørstere

- Kjapp sammenligning mellom gsbildeler og topbildeler viser at bremseskiver/klosser er
dyrere for BMW enn for Porsche

- Vil ikke driftskostnadene være omtrent i samme liga? Eller tar jeg feil?
- Er X53 mye billigere å drifte og mindre utsatt for feil?

Så, i mitt hode, gjenstår da hvilken bil er morsomst å kjøre, finne den rette kandidaten og håpe av kona er enig med meg :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at 3,2 V6ern er veldig glad i både olje og coiler, vurderte en A6 med denne motoren en gang og da forhørte jeg meg litt. Videre så må du ikke ta utgangspunkt i GS bildeler, de er omtrent like dyre som å kjøpe deler over disk hos BMW merkeforhandler. Sjekk priser hos Koed eller Schmidman så får du andre priser, å drifte dyr gammel luksusbil er veldig dyrt men jeg har litt følelsen at det er ikke så galt som det kunne ha vært når det gjelder BMW. Sjekk priser på hjulopphengs deler, dempere, eksosdeler, styringsenheter, hjullagere og den slags på Cayenne og du vil se gutta som kan ta seg betalt. Porsche regnes om mulig som enda mer eksklusivt enn BMW og det betaler man for.

X5 lages i USA og ebay flyter over av billige deler til disse bilene, hvis man ikke nødvendigvis MÅ ha originaldeler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innspill dette her!!

Ja, ser at det er en del tøffe detaljer på LCI E53. Skal definitivt teste 4.8is + CS 4.5 før jeg tar en bestemmelse. Går nok ikke for en turbo-versjon,

enda mere ting som kan ryke + at behovet er ikke tilstede, dette skal bli en familietraktor med litt morro-faktor på toppen.

Godt å høre at det er endringer i understellet på E53 ift før/etter LCI, var mildt sagt skuffet over såpass kraftig krenging i lav hastihet i rundkjøringer.

Fortsatt greit å sammenligne epler med epler, DVs at man sammenligner biler som begge er i tilsvarende tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, fruen ønsker seg en Cayenne (I-lands problem), og det er få gode BMW'er, med riktig motor på markedet for øyeblikket.

Hun fikk en bad-feeling når vi prøvekjørte e53 pre-lci, og det gjorde jeg også (må jeg innrømme).

Skulle seffern ha testet en lci e53, men det var dessverre ikke i nærheten.

Må også innrømme at jeg synes Cayenne (9PA) ser bedre ut e53 når det gjelder eksteriør.
Kan jo ta et eksempel og det er PDC sensorene, på e53 er de jo klistret utenpå, på Cayenne er
de integrert..​​

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har e53, og der er det dessverre ikke plass til mer enn en barnevogn og noen bæreposer i bagasjen, noe som blir lite for vår del. Jeg tenker at en xc90 kan være et godt alternativ som ser betydelig nyere ut enn e53 og første gen cayenne. Husker jeg rett, hadde de første xc90 litt kvalitetsproblemer, men hva eller hvilke årstall dette gjelder vet jeg ikke. De ble vel forøvrig levert med en v8 også?

Det kan dog hende at det er lurt å vente med å kjøpe xc ettersom prisene sannsynligvis faller en del nå som det er kommet en ny modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært litt borti 1. generasjons Cayenne. En S og en litt nyere GTS. Sistnevnte var grom, men eieren hadde bilen mye på Porscheverkstedet når den var forholdsvis ny. Problemer med girkasse og understell var en gjengangere som verkstedet slet med å fikse og som ble kostbart. Verdt å nevne at priser på et BMW verksted ikke er hogd i stein, det var de visstnok hos Porsche :D
Jeg vil påstå at interiøret i Cayennen er i en litt annen liga enn på E53 X5. Det er her man oppholder seg, så dette er viktig. Jeg opplever også Cayennen generelt som en mer moderne bil enn E53 X5. 
Vedlikeholdskostnader på X5 eller Cayenne når km og alder begynner å bli høy vet jeg lite om. Eneste som slår meg er at en solid buffer er nødvendig for begge tilfeller. Jeg ville nok prøvd å søke litt på amerikanske forum, da motorkombinasjonen er vanligere der. Jeg hadde også sjekket priser på automatgirkasser på begge bilene for å få et bilde av et økonomisk worst case scenario. At service er fulgt på bilene du ser på tar jeg for gitt, men det er nok ikke så dumt å sjekke som om det har vært utført service på girkasse og differensialer. For meg hadde dette vært et stort pluss, men tror ikke det er normal service på hverken X5 eller Cayenne.   
I tillegg har mange Cayenner justerbar luftfjæring som er herlig, men dyrt å fikse. Jeg tror 4.8is har et annet understell sammenlignet med standard X5, men noe mer vet jeg ikke.

Personlig hadde jeg gått for X5 4.8is. Jeg tror deler er billigere og de er lettere å skru på selv. I tillegg er den rimeligere i innkjøp, noe som gir større buffer. De motorene er rå (360 hk og 500 nm) og N62 motoren tror jeg er en videreutvikling av M62. Disse er det mye kunnskap om her inne og det er en motor BMW har brukt lenge. Noen kjente problemer er det på M62 og de kan fort gjelde for N62 også. Vet du om de vanligste problemene og koster på deg å sjekke/utbedre de, bør man være forholdsvis trygg på motor. I mine øyne blir det litt mer spesielt med toppmodellen av X5, enn en midrange Cayenne S. I tillegg er det ikke like mange å velge blant når bilen en dag skal selges. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode innspill så langt!

Har fått testet en Cayenne Turbo og det var en meget positiv opplevelse, tight og fin, og med 450 hk flytter den seg bra!

Har lest en del på forum + sett litt av hva tidligere eiere har betalt i servicer, det er ekstremt kostbart bilhold..

E53 har dessverre veldig lite bagasjerom (noe som er viktig for meg) + at det er få utgaver tilgjengelig på finn med rette motoralternativ.

(Skal aldri si aldri, det kommer sikkert noen og kan jo hende at jeg kan overtales)

E70 er dessverre utenfor budsjett med et godt motoralternativ for øyeblikket, men det dukker vel alltids opp et eller annet..

XC90 er heeeeeeeeelt uaktuelt!

Tror jeg skal ta en nærmere kikk på RX400h, der kan du få en bil med få km og 2008/2009 årgang rundt 300K. Skal jo være
driftssikre biler med grei plass og komfort. Ikke BMW følelse selvfølgelig, men som et mellomsteg for de neste 2-3 årene.

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må tenke nytt her, har nemlig egentlig ikke lyst på RX400 heller...

E53 blir for liten, Cayenne for kostbar å drifte og en bensindrevet E70 utenfor budsjett (p.t).

Da ser det jammen meg ut som om jeg lander på en godt brukt E70 med diesel såfremt ikke en
flott bensinutgave komme​r for salg snarlig.

Tar gjerne i mot tips på hva jeg bør se etter, feil som bør være fikset og evt barnesykdommer som jeg
bør være obs på.​

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...