Emilsen Skrevet Oktober 16, 2015 Skrevet Oktober 16, 2015 (endret) Hei, har kjøpt en E46 316i touring, er 2005 mod så har N46 motoren med 115 hk. Etter den ble kjøpt kom varsel om slitte bremseklosser opp, ser det er lite belegg foran, så tenkte å skifte de og slitasjevarsleren. Ser på value line kit på koed som koster 222 kr (!). Er dette settet like godt som originalt? Støver de mer kanskje? Også har gul oljelampe kommet opp. Etterfylte olje og den ble borte, nå har den kommet tilbake igjen. Ble informert av forrige eier at den ikke brukte noe olje, usikker på om dette ble skrevet i en kontrakt, men det ble ikke nevnt at den brukte olje. Vet jo at det er veldig vanlig for disse motorene og bruke litt olje, men er dette noe å varsle om til forrige eier? Skal følge nøye med på oljenivået fremover, men på pinnen har det aldri vært lavere enn midt på. Oljen er også nettopp byttet før kjøp. Takker for alle svar Endret Oktober 16, 2015 av Emilsen
Reef89 Skrevet Oktober 16, 2015 Skrevet Oktober 16, 2015 At olje lampa lyser selv om det er nok olje kan også være defekt eller delvis defekt olje sensor.
Sammyen Skrevet Oktober 16, 2015 Skrevet Oktober 16, 2015 (endret) Trudde det bare var 6'rene til E46 som likte å drikke olje At oljelyset først kom på kan jo være at han fylte opp etter skift med bilen litt i bakke/på jekk?Var nivået OK før du fylte på første gang?Siden det kom på fleire ganger så ville eg sett ofte på nivået. Er nivået ok så vil det mest sannsynlig være oljesensoren som Reef nevner. Ikkje erfaring med Value Line klossene, men anbefaler Bosch sine til ca 4-500 kr. Endret Oktober 16, 2015 av Sammyen
Emilsen Skrevet Oktober 16, 2015 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2015 (endret) Hjelp! Ser nå at den har brukt en del olje også er det vann i olja... Hvor kan vannet komme inn? Kan det være toppakning? Endret Oktober 16, 2015 av Emilsen
Sammyen Skrevet Oktober 16, 2015 Skrevet Oktober 16, 2015 Har den brukt ein del olje og du finner olje på pinnen er det nok toppakning som har tatt kvelden vil eg tru.Lenge siden du kjøpte bilen? Tenker at siden selger tok oljeskift rett før salg så kan det ha vert eit forsøk på å skjule dette?Kor lenge har du hatt bilen/ kor langt har du kjørt etter km stand i kontrakt?
Emilsen Skrevet Oktober 16, 2015 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2015 Kjøpte bilen den 22. september. Har vel kjørt rundt 2000-3000 km etter den tid, skal sjekke i morgen.
lassie Skrevet Oktober 17, 2015 Skrevet Oktober 17, 2015 Majones på peilpinnen kan tyde på mye småkjøring.jeg har det vær vinter.Sjekk under oljefylling toppa og slangen til veivhusventilasjonen som går ut fra toppdekselet Har du majones der kan det være tett ventilasjon eller mye småkjøring
Emilsen Skrevet Oktober 17, 2015 Forfatter Skrevet Oktober 17, 2015 Skal tappe og bytte olje i morgen, blir litt lettere å se da.
Emilsen Skrevet Oktober 18, 2015 Forfatter Skrevet Oktober 18, 2015 Fikk bytta olja og det er ikke vann i olja. Men den hvite gugga er der fortsatt, skulle kanskje tatt ned bunnpanna for en rens? Også gikk peilepinnen i oppløsning i stad! Den øverste plastikkdelen var borte når jeg tok den opp og ligger nok nede i bunnpanna. Kommer den til å gå gjennom motoren eller er det en sil som stopper den? :/ Er dette farlig å kjøre med?
Sammyen Skrevet Oktober 18, 2015 Skrevet Oktober 18, 2015 (endret) No snakker eg over mitt hode men; siden den er plast så vil den flyte veldig lett og følge med i oljen i verste fall kanskje tette ein oljekanal?Var ein for ikkje så lenge siden her inne som manglet den samme delen på pinnen, men det var ein haug med km siden. Så enten har den havnet i bunnpannen, og blitt liggende i eit evt filter, ellers er den sendt videre og blitt brent opp. Har du plass og tid så ville eg tatt ned bunnpannen og tatt ein rens samtidig for å få vekk "majonesen"Er det ikkje vann i olja så vil eg tru at den kan være som "Lassie" seier. Masse småkjøring som gjer at du ikkje får tempen på topp før du parkerer lager majones på pinne og under påfyllingslokk. Kondens.Kan du la motoren stå på tomgang og legge håndflaten over påfyllingshullet? Skal være eit svakt vakuum. Evt utblås eller sterkt vakuum betyr at noke er feil. Endret Oktober 18, 2015 av Sammyen
Morty999 Skrevet Oktober 19, 2015 Skrevet Oktober 19, 2015 er nok ei sil som stopper plastikkbiter inn i oljesystemet Sammyen reagerte på dette 1
Emilsen Skrevet Oktober 23, 2015 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2015 Er utblås fra oljepåfylling, det er vel tett veivhusventilasjon regner jeg med? Hvor mye kommer det på å bytte på verksted? Er det evt vanskelig å bytte selv?
Otis Skrevet Oktober 23, 2015 Skrevet Oktober 23, 2015 Ja. Kanskje 6000,- Like mye arbeid for deg som verkstedet
Sammyen Skrevet Oktober 23, 2015 Skrevet Oktober 23, 2015 (endret) Tar ein helg sjølv og ca 2,5k i deler.Tenker 1100kr timepris og 4-6 timer på eit verksted edit: Tydeligvis så bommer eg på verkstedtimer, så blir vel 2-4 Endret Oktober 23, 2015 av Sammyen
Emilsen Skrevet Oktober 26, 2015 Forfatter Skrevet Oktober 26, 2015 Fik pris på 4250,- inkludert deler av BMW sulland Så da bytter jeg det likesågodt på verksted, ikke ille pris
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå