Gå til innhold

Bremseklosser, oljelampe og vann i olja? E46

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, har kjøpt en E46 316i touring, er 2005 mod så har N46 motoren med 115 hk.

Etter den ble kjøpt kom varsel om slitte bremseklosser opp, ser det er lite belegg foran, så tenkte å skifte de og slitasjevarsleren. Ser på value line kit på koed som koster 222 kr (!). Er dette settet like godt som originalt? Støver de mer kanskje?

Også har gul oljelampe kommet opp. Etterfylte olje og den ble borte, nå har den kommet tilbake igjen. Ble informert av forrige eier at den ikke brukte noe olje, usikker på om dette ble skrevet i en kontrakt, men det ble ikke nevnt at den brukte olje. Vet jo at det er veldig vanlig for disse motorene og bruke litt olje, men er dette noe å varsle om til forrige eier? Skal følge nøye med på oljenivået fremover, men på pinnen har det aldri vært lavere enn midt på. Oljen er også nettopp byttet før kjøp.

Takker for alle svar :)

Endret av Emilsen
Skrevet (endret)

Trudde det bare var 6'rene til E46 som likte å drikke olje :P

At oljelyset først kom på kan jo være at han fylte opp etter skift med bilen litt i bakke/på jekk?
Var nivået OK før du fylte på første gang?
Siden det kom på fleire ganger så ville eg sett ofte på nivået. Er nivået ok så vil det mest sannsynlig være oljesensoren som Reef nevner.

Ikkje erfaring med Value Line klossene, men anbefaler Bosch sine til ca 4-500 kr.

Endret av Sammyen
Skrevet (endret)

Hjelp! Ser nå at den har brukt en del olje også er det vann i olja... :( Hvor kan vannet komme inn?

Kan det være toppakning?

post-83875-0-07737800-1445031076_thumb.j

Endret av Emilsen
Skrevet

Har den brukt ein del olje og du finner olje på pinnen er det nok toppakning som har tatt kvelden vil eg tru.
Lenge siden du kjøpte bilen? Tenker at siden selger tok oljeskift rett før salg så kan det ha vert eit forsøk på å skjule dette?
Kor lenge har du hatt bilen/ kor langt har du kjørt etter km stand i kontrakt?

Skrevet

Majones på peilpinnen kan tyde på mye småkjøring.jeg har det vær vinter.Sjekk under oljefylling toppa og slangen til veivhusventilasjonen som går ut fra toppdekselet

Har du majones der kan det være tett ventilasjon eller mye småkjøring

Skrevet

Fikk bytta olja og det er ikke vann i olja. :) Men den hvite gugga er der fortsatt, skulle kanskje tatt ned bunnpanna for en rens?

Også gikk peilepinnen i oppløsning i stad! Den øverste plastikkdelen var borte når jeg tok den opp og ligger nok nede i bunnpanna. Kommer den til å gå gjennom motoren eller er det en sil som stopper den? :/ Er dette farlig å kjøre med?

Skrevet (endret)

No snakker eg over mitt hode men; siden den er plast så vil den flyte veldig lett og følge med i oljen i verste fall kanskje tette ein oljekanal?
Var ein for ikkje så lenge siden her inne som manglet den samme delen på pinnen, men det var ein haug med km siden. Så enten har den havnet i bunnpannen, og blitt liggende i eit evt filter, ellers er den sendt videre og blitt brent opp. Har du plass og tid så ville eg tatt ned bunnpannen og tatt ein rens samtidig for å få vekk "majonesen"

Er det ikkje vann i olja så vil eg tru at den kan være som "Lassie" seier. Masse småkjøring som gjer at du ikkje får tempen på topp før du parkerer lager majones på pinne og under påfyllingslokk. Kondens.

Kan du la motoren stå på tomgang og legge håndflaten over påfyllingshullet? Skal være eit svakt vakuum. Evt utblås eller sterkt vakuum betyr at noke er feil.

Endret av Sammyen
Skrevet

Er utblås fra oljepåfylling, det er vel tett veivhusventilasjon regner jeg med? Hvor mye kommer det på å bytte på verksted? Er det evt vanskelig å bytte selv?

Skrevet (endret)

Tar ein helg sjølv og ca 2,5k i deler.
Tenker 1100kr timepris og 4-6 timer på eit verksted :(
edit: Tydeligvis så bommer eg på verkstedtimer, så blir vel 2-4 :P Endret av Sammyen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...