robinndahood Skrevet Oktober 19, 2015 Skrevet Oktober 19, 2015 Jeg har en BMW 520 D automat 2008 modell med 110 000 på telleren. Jeg har i det siste merket at turtallet faller med 100 - 300 mens jeg fortsatt akselrerer i 2. gir. Dette skjer som regel i området 1500 rpm - 2000 rpm og kun i 2. gir (Hvis bilen starter i 2. gir i Drive?) Jeg føler også at bilen mister noe drag når dette skjer, men tar seg opp etter RPM har falt. Turtallet fortsetter da på vanlig vis før den girer. Det er ingen svingninger i turtall ved idle eller i øvrige gir. Etter å ha lest diverse på nettet samfaller dette med såkalt clutch slip. Eller kan det være torque convertere som låses? Bilen skal på service om en uke hvor de skal se på dette, men antar at tilbakemeldingen enten er at dette er normalt eller at girkassen må byttes....
Sammyen Skrevet Oktober 19, 2015 Skrevet Oktober 19, 2015 Lenge siden kassen har blitt flushet om den har blitt flushet etter fabrikk i det heile?
robinndahood Skrevet Oktober 19, 2015 Forfatter Skrevet Oktober 19, 2015 Takk for svar. Kassen har ikke blitt flushet eller byttet olje på. Spurte på Furubakken verksted som har hatt service på bilen fra den var ny (jeg kjøpte bilen i 2014), og de har ikke utstyr til flush. Bare skift av olje. Mener de skulle ha 8 500 kr for oljeskift! Det er endel vil jeg si. Hvis jeg kjøprer i DS opplever jeg ikke samme RPM drop. Hva kan det skyldes?
Rollaug Skrevet Oktober 19, 2015 Skrevet Oktober 19, 2015 Hei. Har akkurat det samme problemet, viss det er eit problem, som deg. Det skjer i 2. gir på min bil. Dropper i turtall før den forsetter i samme turtall. Min er 525 2009 modell, så da har vi sammme girkasse. Eg har nett fått igjen bilen min etter å ha hatt full overhaling på girkassen med skifte av masse slitte deler. Så den skulle vere i topp stand, men har lagt merke til det samme som deg. Eg har også merka at viss eg skifta køyrestil så kan eg få litt lugging i 3. og 6. gir på rundt 1500 rpm. Omtrent som om den vil gire, men girer ikkje likevel. Hadde vert spennande om noke visste kva det kunne vere.
robinndahood Skrevet Oktober 20, 2015 Forfatter Skrevet Oktober 20, 2015 Rollhaug, hadde du det samme før du overhalte girkassen? Jeg fikk lest av feilkoder på bilen hos et bmw verksted for en måneds tid siden og ingen feil var registrert. Har du samme rpm fall hvis du setter bilen i 2. gir (ikke i D) og starter?. Jeg har det noe som viser at det ikke er i forbindelse med girksift dette skjer. Har lest at et slikt fall ikke er uvanlig for automatkasser når torque converteren låses, men det virker ikke å være vanlig for bmw sine girkasser. Bilen virker å starte i 2. gir ved stopp noe som fører til en "slurefølelse". Samme følelsen som når clutchen begynner å ta på bil med manuell kasse, og når clutchen tar faller RPM og akselrering fortsetter uten "sluring". Er dette vanlig? Jeg vet ikke hvilke mekaniske/elektriske feil som fremkommer ved diagnosetest av bilen, men kan det være noe i girkassen/torque converteren som ikke vises på diagnose? Dette er min første automat bil, så det er mulig jeg ser etter feil selv om alt er som det skal. Hva sier folket?
Clevion Skrevet Oktober 22, 2015 Skrevet Oktober 22, 2015 Jeg har også 525d 2009 modell, har ingen form for lugging i andre gir som jeg kan merke, kan sjekke dette seinere idag når jeg skal på jobb. Men har derimot en rar følelse i 5/6 gir i vanlig D at turtallet stopper opp litt, for så å dra på, mulig dette bare er rett under turboen sitt ladetrykk, så det er helt sikkert som det skal. Min bil har gått straks 144 000km, ikke noen girkasseflushing enda heller, men bør vel tenke på det om et par år.
robinndahood Skrevet Oktober 22, 2015 Forfatter Skrevet Oktober 22, 2015 Vil oljeskift av girkassen (ikke flush) kunne hjelpe eller er det penger ut av vinduet? Bilen girer også til tider hardt i 2. til 3. gir.
Rollaug Skrevet Oktober 24, 2015 Skrevet Oktober 24, 2015 Nå skal Automatgearservice i Bergen ta ein prøvetur med bilen min på fredag. Skal komme med ein oppdatering etter eg har vert der.
Clevion Skrevet Oktober 24, 2015 Skrevet Oktober 24, 2015 Vil oljeskift av girkassen (ikke flush) kunne hjelpe eller er det penger ut av vinduet? Bilen girer også til tider hardt i 2. til 3. gir. Min også girer noen ganger hardt fra 2 til 3 gir, men det er bare fordi jeg har tråkka på hardt i 2 gir og slippi opp rett før den girer
robinndahood Skrevet Oktober 27, 2015 Forfatter Skrevet Oktober 27, 2015 Blir spennende å høre hva Autmatgearservice har å si om bilen din Rollaug. På meg virker som det er torque converteren som låser siden fenomenet kun oppstår i andre gir.
Rollaug Skrevet Oktober 30, 2015 Skrevet Oktober 30, 2015 Hei. Liten oppdatering fra meg etter at eg har vert innom Automatgearservice AS i Bergen i dag. Dei tok ein prøvetur med bilen og han var enig i at det ikkje skulle vere slik rpm drop i andregir. Han syns og den gira litt merkelig mellom 1. 2. og 3. Dei sjekka at oljenivået var rett,resette alle adapsjonsverdier og la inn nye. Etter ny prøvetur var det ikkje noko bedring. Uheldigvis var ikkje verksmesteren der i dag. Det er han som har mest kunnskap om kva det kan vere. Dei var overbevist om at det var noke med elektronikk/software som førte til feilen. Så eg skal ha endå ein ny tur tilbake når han er tilbake fra ferie. Det var ikkje farlig og ville ikkje føre til noke slitasje, men han forstod godt at det var irriterande og dei ville gjerne finne ein løysing på det. Må og få legge til at eg opplevde fantastisk service og vennlighet fra Automatgearservice.
robinndahood Skrevet November 10, 2015 Forfatter Skrevet November 10, 2015 Hei. Liten oppdatering fra meg etter at eg har vert innom Automatgearservice AS i Bergen i dag. Dei tok ein prøvetur med bilen og han var enig i at det ikkje skulle vere slik rpm drop i andregir. Han syns og den gira litt merkelig mellom 1. 2. og 3. Dei sjekka at oljenivået var rett,resette alle adapsjonsverdier og la inn nye. Etter ny prøvetur var det ikkje noko bedring. Uheldigvis var ikkje verksmesteren der i dag. Det er han som har mest kunnskap om kva det kan vere. Dei var overbevist om at det var noke med elektronikk/software som førte til feilen. Så eg skal ha endå ein ny tur tilbake når han er tilbake fra ferie. Det var ikkje farlig og ville ikkje føre til noke slitasje, men han forstod godt at det var irriterande og dei ville gjerne finne ein løysing på det. Må og få legge til at eg opplevde fantastisk service og vennlighet fra Automatgearservice. Har du fått sjekket ut nærmere med Autoatgearservice i Bergen? Jeg byttet olje på min kasse for noen dager siden og resatte adapsjonene. Giringen er merkbart mykere. Oljen så ikke bra ut så det var på høy tid å bytte. RPM dropen i andre gir er derimot som den var.
Rollaug Skrevet November 10, 2015 Skrevet November 10, 2015 Hei. Skal tilbake på fredag i neste veke. Då er det verksmesteren som skal sjekke ut bilen. Skal gi ein ny tilbakemelding etter at det har fått sett på den.
Otis Skrevet November 10, 2015 Skrevet November 10, 2015 Jeg mister akserlasjon ved gir skift fra 2-3 og 3-4. Det varer i ca 0,5 sekund før den kommer igjen. Vet ikke hva som er feil.
MH434 Skrevet November 14, 2015 Skrevet November 14, 2015 Har hatt et par tilfeller på min 08 525d manuell også. Slutta å dra i ett sekund på andre gir.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå