Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter litt med bilen til dama.
Den starter rett og slett ikke.

Jeg setter inn nøkkelen. Trykker på knappen. Nesten nada. Hører en liten virrelyd, men motor drar ikke rundt eller gjør forsøk på å starte. 

Jeg har lada batteriet, sjekka volten et par ganger. ene gangen var etter noen timer på arbeid, og da var den fortsatt 12.9v

Jeg aner ikke hva det kan være. Noen som har noen formening om dette?

Skrevet

12.9V i hvilespenning? Det er ikke mulig hvis det er hvilespenning. Maks skal være rundt 12,65V. Ved lading skal det være 14,5V. Hva ladet du med og hvordan ladet du? 

 

Ladet du med batteriet i bilen og jordet du riktig via motorrommet? 

Skrevet

Jeg målte med multimeter. Den var ganske varierende, men stoppa den på 12.9V 

Jeg målte rett på polene på batteriet i bagasjerommet. Når jeg måla hadde jeg koblet av minuspolen fra batteriet.

Jeg har sjekka at batteripolene er skrudd skikkelig fast. Plusspolen satt litt løs, stramma den uten noe hell.

Jeg prøvde å dra i gang bilen, da starta den. Etter en kjøretur så koblet mer eller mindre "alt" ut.

Kilometertellermåler, fartsmåler, blinklys, omdreiningsmåler. Kutta ut litt etter litt. Så kan virke som om i hvert fall dynamoen er gåen. Hvordan er ved start? Er det slik at bilen ikke starter om den er gåen?

Skrevet

Det lukta også litt svidd når dette begynte å skje. Jeg var på jobben til en kamerat for å levere noe. Og da lot jeg bilen gå, for at jeg ikke får start på bilen igjen. Og jeg stod å prata litt med han der. Og når jeg begynte å kjøre igjen begynte problemene.

Skrevet

E87 har veldig likt nett som E9X. Du har sikringer på terminalen til plusspol i tillegg til IBS(batterisensor). Hele systemet er smart og IBS føler konstant på spenningen og forteller hvordan og hvor mye batteriet skal lades ved kjøring pluss en del haug med andre ting. 

 

Syns 12.9V høres mye ut, jeg forventer å se 12,65VDC når bilen er i hvilemodus, det skal ikke være behov for å ta av minuspol, det er ikke lurt for da er du ikke jordet som du skal være når du måler, sånn i farten ser jeg ikke hvorfor du har tatt av minuspol, trenger ikke det, bilen er jordet korrekt når alt er koblet til. Den korrekte måten å måle på BMW (MED DIGITALT MULTIMETER MED SIKRING!) er via motorrommet fra pluss pol til jordingspunkt i motorrommet som er en bolt, usikker på E87 men vanligvis på venstre side på innerskjerm, du skal se en brun kabel gå til den som er en av jordingskablene, dette er jord hvis du bruker ekstern startbatteri. Du kan og måle rett på batteri men enten med alt koblet på eller batteriet ut helt. Samtidig er det essensielt at bilen er i hvilemodus, dvs minst 30 minutt men det varierer litt fra serie til serie.

Jeg forventer ca 12,65VDC på et friskt men brukt batteri i hvilespenning uten overflatespenning.

 

Samtidig tror jeg du har et annet problem enn bare batteriet når det lukter svidd, som regel er det når noe er kortsluttet.  Har du ladet rett på batteriet bak eller framme? Om du har ladet rett på batteriet kan du ha svidd litt sikringer. Du må alltid lade fra motorrommet, måle og evt gi starthjelp. Persolig gir jeg aldri starthjelp til andre eller får det på min fordi det er et sensitivt system med mye finelektronikk.

 

1. Gå over alle batterikablene og se etter korrosjon, se etter vann i batteribrønn

2. Se side 23-24 i denne linken: https://www.bimmerfest.com/forums/attachment.php?attachmentid=368540&d=1364395873. Les generelt hele filen om du vil ha litt mer peiling på moderne BMWr sitt ele system. Du bør har god peiling på grunnleggende elektro før du feilsøker selv.

3. Sjekk relér og sikringer både framme og i bakre JB

4. Lever bilen til BMW, du bør ha en tekniker som kan systemet litt for å feilsøke korrekt med diagnose.

  • 3 weeks later...
Skrevet

Jeg har testa litt. 

Det er ikke batteriet som er ødelagt. Har testa det på en annen bil, og det batteriet som stod i den bilen over i BMWen. 
Samme problemet.

Jeg må nok bytte starteren og dynamoen. Er jeg redd.

Men er det noen som vet om det går an å bytte stifter på dynamoen selv? Eller må jeg kjøpe ny dynamo?

  • 2 weeks later...
Skrevet

Etter å ha bytta børster på dynamoen og egentlig skulle bytte starteren (som fungerte. Testa den når vi tok den ut) så viste det seg å være en dårlig, morken, jordingskabel på undersiden av bilen, mener den gikk fra girkassa til karosseriet. Jeg måtte ha hjelp av en bilelektrikker til å se på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...