Djsjakls Skrevet Oktober 31, 2015 Skrevet Oktober 31, 2015 (endret) Hei! Fant ut at dette var beste plassen å poste innlegget, er relativt ny her og har lite kunnskap ang det her, så håper på svar. Skal vertfall prøve å forklare meg så godt jeg kan For 2-3 mnd siden kjøpte jeg meg en 330D 2004 mod (E46 facelift 204 hk). Veldig fornøyd med bilen sådan, men..siden den dagen jeg kjøpte bilen har den alltid kinnet en gang eller to før den starter. Daverende eier hadde hatt dette problemet siden han kjøpte bilen selv, men den hadde alltid starta så han hadde ikke gjort noe med det (sa han..). Sånn var det den første mnd jeg eide den også, helt til det kom minusgrader i oktober..da starta den ikke. Målte batteriet og det var litt lavt, lå på rundt 13 før jeg starta men i det jeg vrei om nøkkelen falt den til rundt 9.8. Var ganske sikker på at dette da var batteriet som var høyst på tide å skifte. Satt på batterilader (bare for å prøve) mens jeg dro å kjøpte nytt boch batteri til 2000,- Da jeg kom hjem starta jeg den bare for å prøve, og den starta, men den falt drastisk i det jeg vrei om nøkkelen. Satt inn det nye batteriet og skulle starte, men neida, den kinna fortsatt et par ganger før den starta. Tenkte at det bare var å kjøre litt å få lada batteriet, kjørte noen timer før jeg parkerte. Morgen etter når jeg skulle starte igjen starta den ikke, henta meg et sett med startkabler og prøvde igjen, da starta den med en gang. Etter det har den vert slik hver gang, står bare å kinner, men om jeg setter på startkabler eller batterilader et par timer starter den med en gang. Noen dager hender det, uavhenging minusgrader eller plusgrader starter den med en gang. Etter dette har jeg prøvd med diagnose tester (dog ikke bmw scanner) og den viser ingen feilkoder. Når jeg får start, går den helt rent, fjusker ikke eller noe, så dieselpumpe, glødeplugger osv. har jeg utelukka. Når jeg vrir om nøkkelen hører jeg at starteren "drar rundt", ingen skrapelyder eller lignende, så startmotor tvilte jeg også på (men som nevnt har jeg minimalt med peiling på det her). Men når jeg snakka med noen "lokale mekanikere" var det en som mente at det kunne være overspenning i startmotoren(?). Kan det ligge noe i det? Noen her som har idè/tips/erfaringer om hva som kan være galt før jeg biter i det sure eplet å bytter startmotor til 10k? Noen som kanskje har vert borti lignende med lignende bil? Her er video fra den ikke starter: Endret November 1, 2015 av jarandbl
tennbrikket Skrevet Oktober 31, 2015 Skrevet Oktober 31, 2015 måtte selv bytte gløderelee på min 320D e46, var visst ett veldig vanlig problem sa BMW.
Otis Skrevet Oktober 31, 2015 Skrevet Oktober 31, 2015 Motoren skal starte uten gløding ned til kanskje 5 grader eller litt lavere, men siden du sier den går helt reint så er det nok ikke gløding som er feil, da ville den gått litt rufsete på tomgang når den er kald. Men hva som kan være feil vet jeg ikke. Starter den bestandig lett når den er varm?
Djsjakls Skrevet Oktober 31, 2015 Forfatter Skrevet Oktober 31, 2015 Takk for svar. For meg virker det som bilen starter/ikke starter helt uavhenging om det er varmt eller kaldt. Men første gang den ikke starta var når det kom minusgrader. Etter det har det vært vanskelig å starte den uansett vêr eller vind. Har vært dager etter det var minusgrader der det har vært oppe i 10 plus grader uten at den starter. Så nei den starter ikke bestandig når det er varmt. Såg for meg om det hadde vært gløderelee som 'tulla' ville jeg ha fått opp feilkoder på scanneren?
Otis Skrevet Oktober 31, 2015 Skrevet Oktober 31, 2015 Ja, gløderele skal vises på diagnose. Men det er ikke det som er feil for deg nå ihvertfall. Så når du vrir om nøkkel og forsøker å starte så snurrer motor, men den starter ikke? Så gjør du det på nytt og da kan den starte umiddelbart? Djsjakls reagerte på dette 1
Djsjakls Skrevet Oktober 31, 2015 Forfatter Skrevet Oktober 31, 2015 Helt riktig Otis. Den kan starte umiddelbart, eller ikke. Om den ikke starter på 2. forsøk er det somregel bare å gi opp, men det har hendt den kommer på 4-5 forsøket også. Dette virker til å være helt tilfeldig om den gjør eller ikke. Men når den ikke gjør det, kobler jeg til startkabler og den starter med en gang, eller et par timer på batterilader.
Otis Skrevet Oktober 31, 2015 Skrevet Oktober 31, 2015 Om motoren går såvidt rundt, kan vel dette være et problem, altså for lite strøm. Men jeg tror ikke det er det som er problemet. Om motoren ikke har noen andre problemer med tomgang eller drift og går slik den skal, så skulle man jo nesten tro at det er startsperre problemer.
Rollerboy Skrevet Oktober 31, 2015 Skrevet Oktober 31, 2015 Dynamo, lading, eller spenning på batteri? Ettersom den alltid starter etter lading eller med startkabler .. Ikke trua på startsperre, da hadde den ikke startet i det hele tatt. Startsperren blir ikke "litt" ødelagt . Har du forresten sjekket dieselfilteret eller pumpa ?
Djsjakls Skrevet Oktober 31, 2015 Forfatter Skrevet Oktober 31, 2015 Motor går helt fint og reint både på tomgang og drift. Automatkassa girer også helt fint bortsett fra at den en sjelden gang girer et hardt gir etter hardt pådrag, men det kan vel ha noe med at det snart er på tide med flushing. Men det kan være verdt å nevne at når jeg har stått å kinna bilen en stund uten at den starter har det hent en gang eller to at jeg får opp "nødmodus lampa" på girkassa, tar jeg ut og inn nøkkelen igjen er den borte. Så også for meg at startsperre ikke bare ble "litt" ødelagt og funka noen dager men andre ikke, men det skal ikke jeg si sikkert. Dette tenkte jeg også om dynamo, om dynamo hadde vært ødelagt hadde vel ikke bilen funka så greit når jeg først fikk start? Og at den starter noen dager helt uten trøbbel. Har ikke sjekket filter eller pumpa noe nevneverdig, men er ikke så lenge siden filter ble bytta ved service og får et inntrykk av at den får diesel. Men dette kan jeg ta en sjekk på imorgen. Mange takk for innspill og tips
Otis Skrevet Oktober 31, 2015 Skrevet Oktober 31, 2015 Det er ikke filter feil, da hadde merket det ved kjøring også. Mulig startsperre forhindrer at starter går rundt så da er det ikke. Men om startsperre ikke forhindrer starter så kan det være en dårlig nøkkel.
Djsjakls Skrevet November 1, 2015 Forfatter Skrevet November 1, 2015 Har faktisk bare en nøkkel, så har ikke hatt mulighet til å teste med andre, men burde vel få lagd meg en ny før jeg mister den jeg har. Her fant jeg faktisk en video på YouTube, min høres akkurat lik ut når jeg vrir om nøkkelen: https://m.youtube.com/watch?v=HrYj5PgVVUU Kan ut å ta en film litt senere, har parkert den og har ikke prøvd å starta den på noen dager.
Djsjakls Skrevet November 1, 2015 Forfatter Skrevet November 1, 2015 (endret) Her er en video fra jeg prøvde å starte den i dag, som dere ser er det også +12° ute -så da er vel gløding utelukka. Endret November 1, 2015 av jarandbl
Djsjakls Skrevet November 3, 2015 Forfatter Skrevet November 3, 2015 Skal ta en runde å sjekke glødeplugger, gløderelè osv i dag.Noen andre innspill?
Hpi Skrevet November 3, 2015 Skrevet November 3, 2015 På videon over her så drar ihvertfall startmotor altfor sakte rundt. Når alt er iorden så skal starter gå mye raskere rundt enn det gjør hos deg. Jeg tror du har et strømproblem eller feil på startmotor. Sjekk alle kabler mellom batteri og jord i tillegg til + mellom batteri/starter/dynamo. Så må du få målt batterispenning før du kinner og mens du kinner. Et fulladet battri skal ha ca 12.7V Ikke mål rett etter lading. Vent noen timer. 12.3V er ca 50% kapasitet. 12.0V er 30% kapasitet. Lavere enn dette er flatt. Mener å huske at M57 har dette fenomenet ved defekt startmotor.
Mikal Skaala Skrevet November 3, 2015 Skrevet November 3, 2015 du har alt for lite batteri. sjekk kabler mellom batteri og jord og plusskabler mellom batteri,dynamo og starter. vi ltru bilen din blir god så ny da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå