BMW320D03 Skrevet November 15, 2015 Skrevet November 15, 2015 Heisann Jeg har et problem som jeg håper på å få hjelp med. Jeg har en 2003 E46 DT. Etter PKK forsøkte jeg meg på å gjøre en del utbedringer selv; Skiftet støtdempere foran Skiftet indre stabstagsforinger foran Skiftet stabstag foran Skiftet bremseslanger foranOg i tillegg skiftet begge dekk foran I etterkant har jeg fått litt trøbbel i form av at bilen kjennes ut som den flyter veldig, og den trekker mot høyre. Lufttrykket er kontrollert flere ganger, så det er i orden. Noen tanker om hva som kan være problemet? I forbindelse med de ovenfornevnte utbedringene, støtte jeg på noen problemer; Det var veldig vanskelig å få festa fjæra på de nye støtdemperne, da det ikke lot seg gjøre å komprimere fjærene nok. Endte til opp med å måtte bruke 3 fjærklemmer for å få til dette. Sammenlignet med de gamle støtdemperne var stempelet på de nye demperne kortere, og derfor var det vanskelig å få på fjæra igjen. I tillegg måtte jeg legge inn en stoppskive mellom mutteren på demperen og fjærlageret på demperen (på begge sider), for å få demperen til å sitte skikkelig på plass, hvilket jo også var litt merkelig, da det ikke var nødvendig med de gamle demperne. Et annet problem var at stabiliseringsstaget på venstre side kom borti støtdemperen ved fullt rattutslag. Jeg skjønte ikke helt hvordan det kunne bli sånn, og det var helt fint på høyre side. Det ble en Reodor Felgen løsning på dette i form av et par stoppskiver mellom mutter og festebrakket, som gjorde at staget gikk klar av demperen.. Alt av deler var bestilt ut i fra bilens registreringsnummer, så det skulle være riktige deler.. Så, noen som tror de vet årsaken til at bilen har blitt som den har blitt? Som dere sikkert skjønner er jeg veldig nybegynner på å skru bil, så innspill tas i mot med takk
E.C. Skrevet November 15, 2015 Skrevet November 15, 2015 Blir vanskelig å montere riktig når man bruker billige fjærklemmer, kan hende du har bestilt feil dempere også. At de som satt på ikke var originale eller noen av demperne var M-tech. Ellers må du ta hjulstillingskontroll/justering når du bytter såpass med ting i understellet da det fort påvirker geometrien. Det er dog ikke mye vits å gjør hvis ting er feilmontert, for det må gjøres på nytt når alt er montert riktig.
MrBrum Skrevet November 15, 2015 Skrevet November 15, 2015 Har du montert dempere beregnet for senkefjærer (kortere) og brukt originale fjærer? Muttere må være helt skrudd til på begge sider. (begge demperne) Og fjæra må ligge riktig i skålen sin. Stabilisator staget må monteres rett. Bilen må jekkes opp med begge hjulene i været når det monteres. Du må fjerne reodor løsningen. Bilen må på forstillingskontroll på et verksted for å kontrollere/justere hjulvinkler.
Kure Skrevet November 15, 2015 Skrevet November 15, 2015 Sikkert en kombinasjon av Reodor løsning og ingen justering av spissing/hjulvinkel i forstilling.
quandt1960 Skrevet November 16, 2015 Skrevet November 16, 2015 Om du kun bytter de tingene du skriver om så ser jeg ikke det skal medføre hjulkontroll, stabstag er en passiv komponent og har ingenting å si for geometrien. Hvis det kun er snakk om stabilisatorstag og dens foringer medfører ikke det 4hjuls. Derimot når du byttet dempere må du se om du har siktepin på toppen av fjærskålen, MrBrum er litt inne på det. Den skal inn i hullet og påvirker camber og kingpin. Om denne ikke er på plass må du gjennomføre en 4hjuls kontroll, helst hos BMW med riktig prosedyre. Men ser du har vært litt Reodor så der har du forandre geometrien litt utfra det som er design så det ville jeg rettet på. Hjelper deg ikke med noe hjulstilling der. Du er alltid nødt til å bruke vin ved bestilling av fjærer og dempere fordi de avhenger helt av utstyrsnivået på bilen. Så igjen, om du bytter 1:1 med korrekte deler og kun gjør det du skriver trenger du ikke 4hjuls på en E46. Andre serier som F2/3X ville trengt en 4hjuls fordi designet er noe annerledes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå