bjorneoen Skrevet November 17, 2015 Skrevet November 17, 2015 Hei! Har en E91 2009 modell. Kjøpte bilen for noen uker sider, den hadde stått en stund uten kjøring og batterilampe i BC dukket opp når jeg kun hadde på tenning noen få sekunder eller om kun nøkkelen stod i. Batteriet ble testet på en tilstandsrapport og viste seg å være i god stand.. Kjøpte bilen og tok diagnose av IBS. Da fikk jeg opp at "state of charge" på batteriet var 35% og at det trengte lading. Hadde også lagt merke til at auto start stop og velkomstlys ikke fungerte, noe som tydeligvis var pga lav batterikapasitet. Ladet opp batteriet og alt fungerte fint en ukes tid men så sluttet velkomstlyset å fungere igjen.. Fant fram diagnose og stod da at kapasiteten var 36%.. Blir noe småkjøring til butikken men trodde ikke dette skulle tappe så mye.. Satte på lading igjen og velkomstlys fungerte med en gang.. Denne bilen har jo som nevnt IBS som overvåker og regulerer lading og deaktiverer funksjoner osv slik at bilen alltid skal ha strøm til minst 1 start. Fungerer IBS slik at den vet korrekt kapasitet på batteriet til enhver tid eller går den bare ut ifra en referanse verdi fra da batteriet var fulladet og hvor mye som lades og hvor mye som går ut? Så at man kunne resette IBS charge/discharge cycles i Rheingold, kan dette kanskje hjelpe? Eller er rett og slett batteriet dårlig? Bilen er snart 7 år og batterier er aldri byttet. Kan IBS "miste" oversikt over kapasitet med årene og kanskje en reset av IBS verdier ved fulladet tilstand vil hjelpe? Hva tror dere? Setter pris på all hjelp jeg kan få Mvh Bjørne
ogee1 Skrevet November 18, 2015 Skrevet November 18, 2015 Jeg har forstått det slik at IBS skal klare å holde styr på dette, så jeg ville ventet med å resette. Hvordan ble batteriet testet da de sa at det var i god stand? Hvor lenge ladet du det. Det kan ta veldig lang tid å få toppladet batteriet avhengig av hvordan laderen virker.
quandt1960 Skrevet November 18, 2015 Skrevet November 18, 2015 Hei! Har en E91 2009 modell. Kjøpte bilen for noen uker sider, den hadde stått en stund uten kjøring og batterilampe i BC dukket opp når jeg kun hadde på tenning noen få sekunder eller om kun nøkkelen stod i. Batteriet ble testet på en tilstandsrapport og viste seg å være i god stand.. Kjøpte bilen og tok diagnose av IBS. Da fikk jeg opp at "state of charge" på batteriet var 35% og at det trengte lading. Hadde også lagt merke til at auto start stop og velkomstlys ikke fungerte, noe som tydeligvis var pga lav batterikapasitet. Ladet opp batteriet og alt fungerte fint en ukes tid men så sluttet velkomstlyset å fungere igjen.. Fant fram diagnose og stod da at kapasiteten var 36%.. Blir noe småkjøring til butikken men trodde ikke dette skulle tappe så mye.. Satte på lading igjen og velkomstlys fungerte med en gang.. Denne bilen har jo som nevnt IBS som overvåker og regulerer lading og deaktiverer funksjoner osv slik at bilen alltid skal ha strøm til minst 1 start. Fungerer IBS slik at den vet korrekt kapasitet på batteriet til enhver tid eller går den bare ut ifra en referanse verdi fra da batteriet var fulladet og hvor mye som lades og hvor mye som går ut? Så at man kunne resette IBS charge/discharge cycles i Rheingold, kan dette kanskje hjelpe? Eller er rett og slett batteriet dårlig? Bilen er snart 7 år og batterier er aldri byttet. Kan IBS "miste" oversikt over kapasitet med årene og kanskje en reset av IBS verdier ved fulladet tilstand vil hjelpe? Hva tror dere? Setter pris på all hjelp jeg kan få Mvh Bjørne Bilen blir vekt hver time i noen ms for å sjekke blant annet batterikapasitet. IBS overvåker til enhver tid spenningstilstanden og lader batteriet deretter. AGM batterier er i utgangspunktet meget solide men de som alle batterier blir utladet over tid og vanligvis har de fleste den type kjøremønster at batteriet aldri får ladet seg skikkelig opp. Hvilespenning skal helst være på 12.65V på et ~90% fulladet batteri og de fleste moduler er veldig ømfintlige for spenningsvariasjoner. Så du bør gjennomføre en skikkelig vedlikeholdslading, tror de er fulladet etter en 3-4 timer på E91 hvis det er 90Ah du har som på min. Om du ikke har byttet batteri ser jeg ikke helt vitsen med å nullstille IBS/registrere batteriet på nytt. Jeg skal vedlikeholdslade min snart da batteriet spesielt i vintersesongen får kjørt seg hardt. Kan anbefale det
bjorneoen Skrevet November 19, 2015 Forfatter Skrevet November 19, 2015 Jeg har forstått det slik at IBS skal klare å holde styr på dette, så jeg ville ventet med å resette. Hvordan ble batteriet testet da de sa at det var i god stand? Hvor lenge ladet du det. Det kan ta veldig lang tid å få toppladet batteriet avhengig av hvordan laderen virker. Okei skjønner. Det er jeg litt usikker på, fikk bare beskjed om at det var testet med "batteritester", vet ikke helt hvordan disse fungerer. På forrige batteriet på gamle bilen, 1serien min, så hadde jeg mistanke om at batteriet var dårlig, men det også gikk helt bra på batteritesten, men byttet batteri og alt fungerte igjen, så iblant kan disse testene vise veldig feilaktig resultat tror jeg. Ladet i rundt 15-20 timer med Ctek lader, startet på 2/3 og endte på steg 7 som er fulladet, før 8 er vedlikeholdslading om den står lenge på. Så da burde det vel vært fulladet? Bilen blir vekt hver time i noen ms for å sjekke blant annet batterikapasitet. IBS overvåker til enhver tid spenningstilstanden og lader batteriet deretter. AGM batterier er i utgangspunktet meget solide men de som alle batterier blir utladet over tid og vanligvis har de fleste den type kjøremønster at batteriet aldri får ladet seg skikkelig opp. Hvilespenning skal helst være på 12.65V på et ~90% fulladet batteri og de fleste moduler er veldig ømfintlige for spenningsvariasjoner. Så du bør gjennomføre en skikkelig vedlikeholdslading, tror de er fulladet etter en 3-4 timer på E91 hvis det er 90Ah du har som på min. Om du ikke har byttet batteri ser jeg ikke helt vitsen med å nullstille IBS/registrere batteriet på nytt. Jeg skal vedlikeholdslade min snart da batteriet spesielt i vintersesongen får kjørt seg hardt. Kan anbefale det Har nå montert DEFA Link hvor jeg kan se batterivolten via defa appen. Ser nå at etter lading en natt med defa motorvarmer/batterilader, og en 2 timers kjøretur, så er hvilespenning på 12,6, og dette har en stått på i 1-2 dager med småkjøring, er ikke dette et tegn på at batteri er i bra stand? Har som nevnt fått montert defa på den nå, så vil stort sett bli ladet hver dag så fremt jeg har tilgang til defa ledningen og strøm, så da blir det vedlikeholdslading på meg også. Så du tror ikke IBS kan miste oversikt iblant og en reset vil hjelpe, selv om batteriet ikke er byttet?
quandt1960 Skrevet November 19, 2015 Skrevet November 19, 2015 Okei skjønner. Det er jeg litt usikker på, fikk bare beskjed om at det var testet med "batteritester", vet ikke helt hvordan disse fungerer. På forrige batteriet på gamle bilen, 1serien min, så hadde jeg mistanke om at batteriet var dårlig, men det også gikk helt bra på batteritesten, men byttet batteri og alt fungerte igjen, så iblant kan disse testene vise veldig feilaktig resultat tror jeg. Ladet i rundt 15-20 timer med Ctek lader, startet på 2/3 og endte på steg 7 som er fulladet, før 8 er vedlikeholdslading om den står lenge på. Så da burde det vel vært fulladet? Har nå montert DEFA Link hvor jeg kan se batterivolten via defa appen. Ser nå at etter lading en natt med defa motorvarmer/batterilader, og en 2 timers kjøretur, så er hvilespenning på 12,6, og dette har en stått på i 1-2 dager med småkjøring, er ikke dette et tegn på at batteri er i bra stand? Har som nevnt fått montert defa på den nå, så vil stort sett bli ladet hver dag så fremt jeg har tilgang til defa ledningen og strøm, så da blir det vedlikeholdslading på meg også. Så du tror ikke IBS kan miste oversikt iblant og en reset vil hjelpe, selv om batteriet ikke er byttet? Hmm er litt usikker hvordan kompabiliteten er med DEFA Link da jeg ikke kjenner til den. Du kan jo selvfølgelig prøve å resette og se hvordan det blir
bjorneoen Skrevet November 19, 2015 Forfatter Skrevet November 19, 2015 Hmm er litt usikker hvordan kompabiliteten er med DEFA Link da jeg ikke kjenner til den. Du kan jo selvfølgelig prøve å resette og se hvordan det blir Hva mener du med kompatibiliteten? På hva? Er bare vanlig defa pakke med batterilader som lader batteriet så fort jeg har i motorvarmerledning når bilen står parkert. Men nå etter å ha kjørt noen dager med småkjøring, så står fortsatt batteri på 12,6 volt. Har ikke fått noen feilmelding på batteriet enda, men virker jo som batteriet er ok og holder godt på strømmen.. Men vil helst ikke at det skal være IBS, den er så dyr... hehe
quandt1960 Skrevet November 20, 2015 Skrevet November 20, 2015 Nei tenker kompatibel med slik det elektriske systemet på E9X fungerer. Altså at ikke DEFA vekker bilen på en unødvendig måte som på sikt vil tappe batteriet. Men regner ikke med det er noe problem, det er jo DEFA.
bjorneoen Skrevet November 23, 2015 Forfatter Skrevet November 23, 2015 Nei tenker kompatibel med slik det elektriske systemet på E9X fungerer. Altså at ikke DEFA vekker bilen på en unødvendig måte som på sikt vil tappe batteriet. Men regner ikke med det er noe problem, det er jo DEFA. Åja sånn ja! Håper ikke det, tror den skal være bra! Men et lite spørsmål.. om jeg lader batteriet helt til topp, altså fulladet, og hvis jeg da tar diagnose på IBS, og den viser at SoC "State og Charge" er 40-50%... da er det vel garantert IBS som tuller, stemmer det?
quandt1960 Skrevet November 23, 2015 Skrevet November 23, 2015 Åja sånn ja! Håper ikke det, tror den skal være bra! Men et lite spørsmål.. om jeg lader batteriet helt til topp, altså fulladet, og hvis jeg da tar diagnose på IBS, og den viser at SoC "State og Charge" er 40-50%... da er det vel garantert IBS som tuller, stemmer det? Ja vil tro den enten ikke er kalibrert ift batteriet eller at sensoren tuller seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå