Gå til innhold

[LØST]E61 bakluke problemer/Sentral lås


Julianv
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har også dette problemet! Skiftet nettopp ledningene som går i henglsene, men jeg skiftet bare ene av di to ledningsstrømpene på hver side, jeg forsto det slik at den tynne strømpen på hver side var til glassluke? Denne funker isåfall hos meg.

Sentrallås funker, men ikke fjernstyrt. Antenneforsterker ser tørr og fin ut.

Softclose funker heller ikke :(

Jeg har dog ikke sjekket noe så enkelt som sikringer, noen som vet om sikringsskjema på nett til bilene? Jeg har maange sikringer både fremme i hanskerom og bak

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løst.

Skal prøve å beskrive litt enkelt her.

 

Sentrallås fra nøkler sluttet plutselig å virke og jeg kjente en lett svidd lukt bak i bilen. Sentrallåsen virker som normalt med bruk av manuell bryter i bilen.

Vinduet på bakluke har jeg aldri kunnet åpne separat (burde vært hint nr 1.).

 

Hvis du ikke kan åpne ruten bak må dette gjøres først og det er en hel jobb i seg selv, men går greit når man først vet hvordan man går frem.

Kledningen på bakluke må av (spesielt gøy siden det sitter to skruer i topp mot rute som Bare kan nåes ved å åpne vinduet. Man må derfor dra kledningen over låsen i bunn. Her må man dra mer en man er sikker på kommer til å ødelegge hele driten, men det gikk helt fint.

når kledningen er "løs" alle steder bortsett fra de skruene man ikke kan nå. Her kommer det gøye. Hold kledningen ned i bakkant, knip igjen øynene og undertrykk viljen om å ikke ødelegge. Nå skal vi slå. Slå kledningen rett opp mot toppen av luken. Skruefestene i kledningen kommer til å ryke i toppen, men dette er Ikke noe problem for å montere sammen når luken er åpen. Man justerer bare litt på skrueklipsene !

 

For å åpne luken tok vi en ledning, lang nok til å nå motoren i bakluken under kledningen og ned til + på batteriet i bagasjerommet. 

Stikket som er til venstre på "motoren/styreenheten" når man står under luken og ser opp har en tynn brun/rød ledning ytterst (mot kledning). 12v på denne popper vinduet.

 

Mye skriving og vi har ikke begynt på hovedproblemet..

 

Ledningene som går til antenneforsterker ligger i den venstre føringen i høyre hengsel. Denne vil kuke til sentrallås, bremselys i spoiler og evt. radio (Jeg merket bedre radiokvalitet etter rep).

demonter spoiler forresten. Fire skruer under og dra den rett ned langs vinduet. Obs. Spoiler har ledninger/ting som må kobles fra. Bremselys, bakrutespylerslange og selve antennen så ikke dra for hardt for fort i spoileren.

Få løs føringene som går igjennom hengslene (ha plaster i nærheten).

Tips 1: I bunn av hengslene er disse festet med klips og er litt vanskelig å se, men ta noe langt tynt og press senteret av klipsen inn til den løsner. Da er det bare å fiske "pinnen" og bruke en nebbtang på klipset. Jeg dyttet "pinnen" hele veien ut på andre siden!

Øvre del ser man enkelt hvordan man skal løsne, men jeg endte opp med å løsne glasset fra hengselen for å gjøre livet enklere og få føring og ledninger ned.

Tips 2: For å holde forbruket av plaster nede bruk to tynne skrujern på føringene og ikke begynn på den siden som er bøyd, da gir den bare etter.

 

For å sjekke ledningene som forsvinner inn i taket gjorde jeg følgende. 

Tok av klisterisoleringstapen fra helvete et stykke, slik at man har plass til å dra i hver og en ledning. Hvis man lyser inn etter ledningene så kan man se en kant som alle ledningene går over, og det er her bruddene skjer, så bare dra godt i ledningene. på Min kom sikkert fem ut helt nydelig kappet rett av og resten var like før.

 

Demonter høytaleren i taket i bagasjerommet (E61 remember), ta den ut og løsne strømpen fra taket. Når den er løs er det bare å lirke ledningene med stikk og alt inn i bilen for ryddig og fin lodding. Jeg skjøtet bare en av disse ledningene da den var kortsluttet et lite stykke, ellers bare klippet jeg i bruddet og loddet sammen og isolerte på nytt. Når jeg må gjøre dette igjen skal jeg lage en beskyttelse for denne kanten, men det ble ikke gjort denne gangen pga. tid og jeg var rett og slett litt oppgitt mens jeg hatet bilen, livet og alle egentlig.

Lodd, isoler and repeat.

JÆVLIG knot å tre ledninger med stikk tilbake, men det går fint. Husk å monter strømpen i taket skikkelig. den skal hektes på ene siden og skrus på den andre. Vær sikker på at den sitter skikkelig ellers blir "How to change headliner" det neste man søker på.

 

Husk å sjekk alle ledningene. Jeg tok bare høyre side siden jeg kunne se at det var skiftet komplett på venstre side. 

 

Montering får dere finne ut av selv.

 

Oppsummering:

Hvis begge nøkler slutter å virke på sentrallås samtidig så må man:

1. Sjekke sikring. Hos meg var det nr. 59 i sikringsboks bak 7,5a. Bilde av et vindu på kartet. Jeg tror denne går utelukkende til antenneforsterker siden alt annet i luke virket, men ikke sentrallåsen. Med det sagt så vil denne storsett bare ryke hvis det er en kortslutning som peker rett på trinn nr. 3.

2. Sjekke antenneforsterker for vannskade. Min så grei ut, men jeg har skiftet den ut uansett.

3. Sjekk ledningsnettet.

 

Og til info, så har jeg de ladbare nøklene og disse skal ikke kodes med mindre man skifter ut styreenheten (tror det er hele sikringsboksen i bagasjerommet).

 

Jeg har en brukt antenneforsterker til E61 som ser helt fin ut som jeg kan selge hvis noen ikke vil svi av 3.500,- på en ny en.

 

Neste gang skal jeg ta bilder, jeg lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også dette problemet! Skiftet nettopp ledningene som går i henglsene, men jeg skiftet bare ene av di to ledningsstrømpene på hver side, jeg forsto det slik at den tynne strømpen på hver side var til glassluke? Denne funker isåfall hos meg.

Sentrallås funker, men ikke fjernstyrt. Antenneforsterker ser tørr og fin ut.

Softclose funker heller ikke :(

Jeg har dog ikke sjekket noe så enkelt som sikringer, noen som vet om sikringsskjema på nett til bilene? Jeg har maange sikringer både fremme i hanskerom og bak

 

Sjekk alle. Nr.59 i sikringsboks bak hos meg gikk til antenneforsterker. Tror den faktisk kun går til antenneforsterkeren.

Jeg rigget meg til med nebbtang og kaffe og tok en og en.

 

Jeg har skrevet en "liten tekst" om det jeg endte opp med på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også dette problemet! Skiftet nettopp ledningene som går i henglsene, men jeg skiftet bare ene av di to ledningsstrømpene på hver side, jeg forsto det slik at den tynne strømpen på hver side var til glassluke? Denne funker isåfall hos meg.

Sentrallås funker, men ikke fjernstyrt. Antenneforsterker ser tørr og fin ut.

Softclose funker heller ikke :(

Jeg har dog ikke sjekket noe så enkelt som sikringer, noen som vet om sikringsskjema på nett til bilene? Jeg har maange sikringer både fremme i hanskerom og bak

Hvis ikke softclose funker ville jeg sjekket den andre strømpen i høyre hengsel også.

Sikring 59 bak på min E61. 7,5a 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet meg frem til sikring 59 ja, ( stor sikring ) men denne var der ikke :P Prøvde og sette inn en sikring men det skjedde ikke noe mer av den grunn, så derfor kunne jeg tenkt meg sikringsskjema, såg på tråden jeg googlet meg frem til at det var flere som ikke hadde nr. 59 der..

Jeg har også dårlig radio, varmetråder i bakrute funker ikke, sentrallås funker ikke, softclose funker ikke og bremselys lyser avogtil med alle dioder og avogtil noen få
Men jeg har skiftet "hoved"strømpen på hver side bak. Men jeg såg at det var en tynnere strømpe også på hver side, denne tok jeg meg desverre ikke tid til og sjekke da jeg trodde dette gikk til glassluke. Tror du problemet kan vere i en av di tynne strømpene?

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet meg frem til sikring 59 ja, ( stor sikring ) men denne var der ikke :P Prøvde og sette inn en sikring men det skjedde ikke noe mer av den grunn, så derfor kunne jeg tenkt meg sikringsskjema, såg på tråden jeg googlet meg frem til at det var flere som ikke hadde nr. 59 der..

Jeg har også dårlig radio, varmetråder i bakrute funker ikke, sentrallås funker ikke, softclose funker ikke og bremselys lyser avogtil med alle dioder og avogtil noen få

Men jeg har skiftet "hoved"strømpen på hver side bak. Men jeg såg at det var en tynnere strømpe også på hver side, denne tok jeg meg desverre ikke tid til og sjekke da jeg trodde dette gikk til glassluke. Tror du problemet kan vere i en av di tynne strømpene?

 

Har du enda problemer med lys etter du fikset "de tykke" ville jeg sjekket de igjen. Radio, sentrallås og varmetråder styres alle fra toppen og de tynne strømpene. Jeg tror varmetrådene kommer opp på høyre side og det andre på høyre, men nå er min en 2010 modell så det er nok litt forskjell her og der.

Har du diamantnøkkelen? Prøv en koding. 

Hold inne "lås opp" hele tiden og sett den i tenningen, vri ett klikk og tilbake, ta den ut og trykk tre ganger på låseknappen, slipp lås opp. Blir den registrert vil bilen svare med å låse låsene og låse opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde og kode opp nøkkel uten hjelp.

Fant ut at jeg har feilkode på diversity antenna også. Jeg skøytet alle ledningene, og da fungerte alt av lys bakover, foruten bremselys som er litt variabelt. Men da er det vel di tynne strømpene som ikke funker da. Er jo en tykk og en tynn på hver side, jeg hadde dårlig tid og var så dum at jeg kun sjekket di tykke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde og kode opp nøkkel uten hjelp.

Fant ut at jeg har feilkode på diversity antenna også. Jeg skøytet alle ledningene, og da fungerte alt av lys bakover, foruten bremselys som er litt variabelt. Men da er det vel di tynne strømpene som ikke funker da. Er jo en tykk og en tynn på hver side, jeg hadde dårlig tid og var så dum at jeg kun sjekket di tykke :(

 

Bare sjekk alle sammen. Samme med sikringene. Godt lys, en kopp kaffe og nebbtang, så tar du en og en sikring, men begynn med ledningsnettene. Dritjobb, men vel verdt det når det funker igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan oppdatere her jeg også :)

Fikk ordnet ledningsbruddene som gikk opp til bakruten også, nå funker alt :) Softclose var sikring som var gåen. Men slange til bakrute spyler var klipt rett av. Fant ikke noe tegn til at der var spylervæske, men om man spyler bakruten skal vel dette i teorien bli spylt rett oppi taktrekket :P? Jeg vet ikke hvor man skjøter denne slangen så jeg tettet den bare og kommer til og koble den fra ved spylertanken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Fikk nettopp dette problemet jeg også, men med meg er det ikke at fjernstyrt sentrallås ikke funker, men jeg må gå og holde nøkkelen helt inn til bakruta for at den skal få signalet. Er det da ledningsbrudd, eller bør jeg se meg rundt etter ny antenneforsterker? Ingen andre problemer med bakluke.

 

PS: Han jeg kjøpte bilen av sa at det hadde vært byttet ledningsnett begge sider bak.

Endret av Venom699
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...