Gå til innhold

Plutselige dunkelyder fra basskasse


 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Trenger litt råd her.

 

Har basskasse baki bilen nå. Spiller jeg høyt med mye bass med en gang jeg starter går det bra, men etter noen minutter kommer det plutselig noe stygg dunking som ikke tilhører musikken. Blir som om det er annenhvert dunk, en fra musikken også en stygg ukjent. Og det kommer fort etter hverandre. Høres ut som noen sparker i bakluka liksom. Så demper jeg lyden og hører videre. Da kommer det plutselig noen kraftige dunk helt ut av det blå, som man skvetter av. Selv om det spilles lavt og uten mye bass. Så gir jeg opp og må skru av.. Skjønner ingenting.

 

Ligger ingenting løst der. 

Er 500RMS på kassa og 1200RMS på monoblokka. (Cerwin Vega Vmax 12" og Dynabel BF4501)

Har 10mm2 strømkabel og jordingskabel. 

Alt sitter som det skal, ingenting løst. 

 

Noen som har en aning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10mm2 er alt for lite til utstyret ditt ivertfall, hvilken sikring bruker du? synest egentlig det er rart den ikke har smelt. Det er derimot en litt annen diskusjon.

 

Husker du hadde en forsterker før dynabelen, var dette ett problem som kom med den nye forsterkeren? Er dette noe som gir seg med en gang du klipper strømmen? Prøvd å rigle på aux inn på spiller og på signalkablene?

 

Ville også dobbeltsjekka at du har skikkelig jording bak, dersom det reagerer med selve subben virker det som noe er kutter kontakt.

Endret av HSD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblet ikke opp med den forrige, så den er urelevant. Men har vært der siden dag 1. Kanskje dag 2. Prøvde med både AUX og USB, samme problem. Har sjekket at alt satt som det skulle på forsterker, det gjorde det. Også signal. Er jo ikke noe som er sprengt vil jeg tro, for da hadde det vært mer konstant. Dette oppstår først når jeg spiller høyt med mye bass, og først da er det der selv med lav lyd. Men det dunker mye når jeg spiller høyt, da samtidig som den andre bassen. Men når jeg spiller lavt igjen så er det helt tilfeldige, men kraftige dunk av og til, og 1 om gangen.

 

Glemte sikring når jeg koblet opp, så skal montere det snart. Men den skal vel ikke ha noe så si på strømtilførselen? Er vel heller så det ikke skal begynne å brenne hvis uhellet er ute. Tenkte å oppgradere til 20mm2 når jeg skal kjøpe sikring også, men vet ikke om det kan løse problemet? Er forresten også batteri baki, så er bare strekt strøm maks en halvmeter, derfor jeg ikke stresset så mye med kabeltykkelse.

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterker er veldig relevant, enkelt og greit for om problemene fortsetter kan du bytte forsterker. Forsvinner problemet, så har du funnet problemet. Står feilen igjen, så har du utelukka dynabelen.

 

Det å suge 1200rms igjennom 4.5 meter 10mm2 uten sikring er oppskrift på bilbrann. Ville selv kobla av + kabelen i begge ender og sjekka jordfeil mot karroseri med multimeter. Jeg tror ikke det er direkte årsak til problemet, men det hadde ikke overaska meg om du har svidd deler av plasten på kabelen.

Endret av HSD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert like greit å bare bytte hele kabelen til minst 21mm2, helst 35mm2 eller 50mm2.  Det der er seriøst bob-bob særlig uten sikring, hehe. er jo 1.2kw som skal igjennom der.

Endret av HSD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er fort gjort. Skal du ha kabel anbefaler jeg ivertfall lydibilen.no er enklere å legge deres 53mm2 enn 21mm2 fra biltema, bilxtra elns. Ground Zero har også en veldig god og myk kabel om du får lettere tak i det.

 

Ordner du god kabling kombinert med ett skikkelig jordingspunkt i foreksempel setebeltefestet, elns samtidig som det er gjort helt rent for maling, så blir jeg ikke overaska om mye ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ha samme tykkelse på jording og strøm! :) 

Og gode kabelsko med stor kontaktflate, der hele kontaktflaten er i kontakt med terminalene på batteriet. Dette har de der de selger kabler og sikringer. 

Anbefaler også ANL-sikring, og ikke noe spinkelt biltemagreier med flaskehals-dim :P 

 

1-1.5M kabel burde holde plenty for BMW med batteriet baki. Ville heller kjøpt 1,5M med strøm og jording i 35mm2. Så får du det trygt og skikkelig, og kan bruke det på det neste bygget ditt, uten bekymringer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt 35mm2 kabel og sikring nå så skal montere snart. Da kan jeg finne et annet godspunkt også :) Så ut som problemet faktisk lå i signalkabelene likevel da, rykka litt på dem idag og har ikke fått noe dunking siden. Får se. Kabler må oppgraderes uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting:

 

- Minus rett på batteriet skal ikke være noe som helst problem.

- Som noen andre har poengtert bør du ha litt vassere kabling. Du trekker pr definisjon ikke "Watt" igjennom strømkabel men heller strøm ( A ). Så strømkabel og sikring må settes opp iht. forventa strømtrekk. (Antar noen kan ordlegge seg bedre enn hva jeg gjør her men la gå).

- Å ikke ha sikring på strømkabel er som å ønske å sette fyr på bilen sin, kort fortalt.

 

For min del høres det signalrelatert ut. Som om det er noen form for støy som slår inn på forsterkern din som igjen forårsaker "dunkingen". Så det enkelste og "billigste" er bare å se over ALLE koblinger som går fra signalkilde -> sub. (alt av kabler som har noe som helst med lyd-annlegget å gjøre) for å se om det er noe dårlig kontakt, potensiale for kortsluttning, dårlig isolasjon på kabler osv osv. Har du lite cash så er det utrolig hva man kan gjøre med litt el-teip til 25,- rullen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...