Gå til innhold

Webasto vil ikke starte på 2007 E70


BingoBonzo
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Trodde faktisk at det var direkte via Webasto jeg hadde feilsøkt? Er det andre måter via INPA som jeg ikke har testet?

 

Testet videre med Rheingold, den ga samme feilmelding, men endte opp med følgende råd etter at jeg hadde gått igjennom prosedyren:

 

Re-encode/program the following control unit!
A11 Control unit for heating and air conditioning system

GWCODE: Enter GWCODE (warranty code) for vehicle programming in the comment box of the warranty/goodwill claim: 136549617

 

​Edit: Har webasto mistet kontakt med bilen? Er dette noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ingen melding om webasto ikke virker.

Men webasto har en egen modul som heter SHZH og den skal du kunne snakke med.

 

Jeg er dog usikker på om E70 er helt lik E6x på dette området, men jeg vil meget sterkt anta det.

Dvs at bilen snakker med webasto via CAN high/low.

 

Men når du tar en complete test med rheingold, fant du ikke en rød modul som het SHZH?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunikasjon med IHKA fungerer, men det er spesifikt kommunikasjonen med Webasto som ikke går.

 

Så det kan se ut som om jeg må få åpnet opp og tatt en ordentlig kikk på webstoen, ikke bare PC :-)

 

Noen som har gjort dette før og som er i nærheten av Tønsberg/Vestfold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Snakket med Bilia Tønsberg, samtidig som de hjalp meg med problemer med luftfjæring på lille Julaften (super service på kort varsel før Jul!)

(Det ble ikke tid til videre feilsøking da prioritering var luftfjærer og gutta skulle ha juleferie)

 

Det kan hende at SHZH må initialiseres et eller annet sted, noen som har tips til hvordan få til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt hva som menes med initialisere SHZH. Den skal virke om alt er ok og ikke virke når noe er feil.

Men om det er fjernkontrollen det snakkes om så kan dette stemme. SHZH virker dog uten fjernkontroll med direktestart fra idrive eller tidsur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B​ilia nevnte at i forbindelse med lavt spenningsnivå kunne enkelte ECU falle ut og måtte reinitialiseres slik at bilen skulle kjenne igjen ECU'en. Det kan jo kanskje tenkes at IHKA vet at den har en SHZH tilkoblet, men at JBE ikke vet om denne og følgelig ikke leverer strøm til den. Dette er bare min synsing, men Bilia nevnte som sagt at det hadde skjedd før og at enheten måtte reinitialiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har tenkt litt (skummelt) og vurderer å forsøke å skrive SHZH til VO for å se om det kanskje kan løse problemet. Jeg ser at den ligger der nå, men kanskje en ny skriving vil sikre at all initialisering etc kommer på plass.

 

Vil det kunne være sideeffekter ved å skrive den en gang til eller bør det være grei skuring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til at det skal være nødvendig med en ny VO skriving.

Det som kanskje er nødvending utifra hva Billia snakker om er å kode IHKA på nytt om den mangler noen innstillinger der mht webasto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...