Gå til innhold

Har du ein 91 mod. M50B25 frå E34? Lyst å gjera ein god gjerning?


RF91
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, hallo, hallois, eller ke ungdommen no til dags seie...

 

Eg e på utkikk ette eit vennligsinna vesen so sitte med ein M50B25 frå 91 (viktigviktig). Om bilen e produsert i mai 91 er endå bedre, men trur ikkje da e SO nøye. 

Vel, om du ha lest heile vegen ned her so lure du kanskje på grunnen til at kvifor det må vera ein M50B25 frå akkurat 1991, MÅ det vera frå E34 og kva den gode gjerningen er.

 

Well, lur no more!

 

Saken er slik som så at eg har ein E30 ståande i garasjen (du veit, den gamle modellen til BMW som for tiden e både heilt saiko overprisa og hypa opp... og dritkul :P ) som fekk seg ein M50 for ei tid sia. Eg brukte guiden her på bimmers til å kobla opp motoren, og eg fekk start. Dessverre har eg enten gjort ein feil av noko slag, eller so er guiden litt mangelfull, for motoren feiltenner og går ikkje 100% reint. Ikkje får diagnoseprogram kontakt med motoren skikkelig heller. Manglar tenningssignal.

 

Eg googla ein heil del og fant forskjellige koblingsskjema og prøvde eit par ledninga eg mistenkte eg hadde kanskje kobla feil første gangen. Resultatet blei at eg syns motoren gjekk ørlite grann finare enn før, men fortsatt ikkje noko tenningssignal. Derfor har eg lyst til å sjå over kvar einaste ledning og dobbelsjekka at den sitte på rett plass :)

 

Uheldigvis for meg sjøl so klipte eg av stikket som sat på motoren originalt og kasta det i bosset etter at eg trudde motoren var ferdig oppkobla. Hadde eg hatt det kunne eg sjekka PIN-nummer og fargekode på ledningane sjøl, men det går jo sjølvsagt ikkje no. 
So derfor er eg altso no på jakt etter ein vennlig kar (eller kar-inne) so kan sjekka motorstikket på sin E34 og notera PIN-nummer og fargekode og senda det til meg. Eventuelt vil eg komma i kontakt med nokon som sel eit slikt motorledningsnett :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

At diagnosepluggen ikke får signal om at tenninga er på har ingen betydning, noen adaptere har ikke den muligheten i det hele tatt. Om du har et interface som støtter ADS og INPA satt opp korrekt så kan du spleise deg inn på ledningene til hjernen og lese ut både liveverdier og feilkoder fra motorhjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At diagnosepluggen ikke får signal om at tenninga er på har ingen betydning, noen adaptere har ikke den muligheten i det hele tatt. Om du har et interface som støtter ADS og INPA satt opp korrekt så kan du spleise deg inn på ledningene til hjernen og lese ut både liveverdier og feilkoder fra motorhjernen.

Kan veldig godt hende du har rett i det du seier, men eg vil uansett sjekke over alt av ledningar. Vil også at diagnosestikket skal fungera som det skal :)

Programmet me brukte støtta i alle fall INPA. ADS er eg derimot litt usikker på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adapteren som går fra "pacman"-diagnosekontakt til 16-pin OBD2-kontakt kan fort mangle ledningen for "tenning på", de billigste fra Ebay kan fort gjøre det. Dette kan du sjekke ved å skru opp adapteren eller med et multimeter.

Jeg er ikke helt sikker på om du må ha ADS hvis du bare skal inn på hjernen med OBD1, men ADS bygger på at en egen linje kaller opp enheten og en som sender kommunikasjon. Hvorvidt eldre hjerner fra M50 kan kalles opp på kommunikasjonslinja som M52 vet jeg ikke.

Du får si ifra om sliter med å koble til diagnoseutstyr framover, kanskje jeg greier å hoste opp noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er at eg lagde meg adapter sjøl. Klipte av stikket på motoren (med trekanten i midten, meina eg det var) og kjøpte eit anna ledningsnett som passa til E30'en og klipte av stikket der og. Deretter skøyta eg det stikket til motoren og starta bilen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datalinken for overføring er vanligvis hvit/lilla og datalink for å kalle opp moduler hvit/gul. Du kan finne pinout til en modul i bilen og sjekke med multimeter mot originalstikket i bilen at fargene jeg sier stemmer. Så sjekker du at stikket du skjøta selv gjør sånn at disse havner på diagnosepinne 15 og 17 i diagnosekontakten.

 

Du hadde vel diagnosestikk som hørte til motorledningsnettet, så motorhjernen bør du få kontakt med uansett. Med mindre du har koblet noen av pinnene feil som forstyrrer signalet, men det er ikke så vanskelig å fikse. Bare sjekk hvor pinne 15 og 17 fra diagnosestikket går og koble det fra resten av bilen i det stikket du mekket til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...