Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en BMW F10 (520DA), 2011...og denne har plutselig begynt å bruke LANG tid på å bli varm.
Før kunne jeg kjøre maks 2-3 km, før jeg ser at temp.måleren begynner å bevege seg - og det kommer litt varme.
Nå må jeg kjøre 15-20 km og 10-15 min, før den nærmer seg normalt.
Bilen blir etterhvert normal varm, også i varmeaperat, men d tar vesentlig lengre tid, (det er Cold Climate - verison).

Har hatt 6-7 forskjellige F10/F11 og aldri opplevd dette før, verken med denne eller andre biler?
Noen tips ??? 

Skrevet

Du kan enten skifte egr termostat, som jo har vært en svakhet på BMW diesel i mange år.

Eller evt skifte begge termostater og spare varmeveksler til slutt.

Jeg har ikke hørt om noen som har skiftet de to vanlige termostater på F1x, men det betyr jo ikke at de ikke er defekt.

Men jeg har hørt om 2 stk med defekt termostat på varmeveksler.

Så jeg vet ikke. Kanskje noen andre svarer også.

Skrevet

Min F10 530d bruker også minst 10 min for at nåla skal stå rett opp, blåser dog varmt ifra klimaen etter kun ca 5 min. Synes bilen bruker helt utrolig lang tid på at olja skal bli varm, men ble fortalt at sånn er det bare. Er 7 liter olje som skal varmes opp så det tar nok noe tid.

Skrevet

Hvor kaldt er det ute når du opplever dette? 
Ved  -4 tar min 15 min før nåla står rett opp, samme gjorde F30'n jeg hadde. 

Blåser svakt varmt etter 5-8 min.  

Skrevet

Hvor kaldt er det ute når du opplever dette? 

Ved  -4 tar min 15 min før nåla står rett opp, samme gjorde F30'n jeg hadde. 

Blåser svakt varmt etter 5-8 min.  

Det er jo oljetemp så det vil ta litt tid.

Det jeg TROR er at det er hjelpewebastoen som ikke er med....neon som har opplevd dette?

Det eller en termostat...?

Skrevet

Har alle F1x webasto da?

Eller vet du at din har webasto?

Om du mener at din har webasto, kan du lytte etter webasto når du slår av motoren din, da burde den lage en god del suselyd, for å kjøle seg ned.

Skrevet

Har alle F1x webasto da?

Eller vet du at din har webasto?

Om du mener at din har webasto, kan du lytte etter webasto når du slår av motoren din, da burde den lage en god del suselyd, for å kjøle seg ned.

Det er forskjell på Webasto, og det som er det som kalles "hjelpewebasto", noe alle dieselbiler fra BMW har (iflg BMW)...

Det er m.a.o ikke d samme

Skrevet

Det er forskjell på Webasto, og det som er det som kalles "hjelpewebasto", noe alle dieselbiler fra BMW har (iflg BMW)...

Det er m.a.o ikke d samme

Ikke hjelpewebasto nei, det er ett elektrisk varmeelement som på de aller fleste bilene står inne ved varmeapparatregisteret.

Denne skaper ikke noe særlig varme i kupeen, den er mest med på å få rutene isfrie fort.

Den har heller ikke noe innvirkning på kjølevæsketemperaturen på motoren.

Skrevet

Ikke hjelpewebasto nei, det er ett elektrisk varmeelement som på de aller fleste bilene står inne ved varmeapparatregisteret.

Denne skaper ikke noe særlig varme i kupeen, den er mest med på å få rutene isfrie fort.

Den har heller ikke noe innvirkning på kjølevæsketemperaturen på motoren.

Men er det virkelig meningen at bilen skal bruke så langt tid på å bli varm? Jeg ser for meg at det må slite ekstra på motoren

Skrevet

Kjølevæsketemperaturen stiger ganske fort opp til driftstemp, men selv på min 15modell 4 serie med bensinmotor går det ca 15minutter med landeveiskjøring før olja når driftstemp. Er nok dessverre bare slik det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...